TY - JOUR ID - 103562 TI - بررسی تأثیر برنامة فلسفه برای کودکان بر افزایش مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان با استفاده از مؤلفه‌های تربیت اقتصادی سند تحول آموزش‌وپرورش JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - شفیعی بهنمیری, سیده فاطمه AU - ماهروزاده, طیبه AU - ستاری, علی AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت AD - دانشیار دانشگاه الزهرا (س) AD - استادیار دانشگاه الزهرا (س) Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 18 IS - 4 SP - 53 EP - 72 KW - برنامة فلسفه برای کودکان KW - تربیت اقتصادی KW - سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش KW - مهارت‌های شناختی DO - 10.22034/jei.2020.103562 N2 - این پژوهش از نوع آمیخته به شیوة کاربردی و روش نیمه‌آزمایشی است و با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. جامعة آماری شامل همة دانش‌آموزان دختر پایة اول دبیرستان‌های شهر «بهنمیر» بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 60 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش، به دلیل نبود پرسش‌نامة استاندارد، از پرسش‌نامة محقق ساخته استفاده شد و روایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 808/0 به دست آمد. آموزش طی 10 جلسه 70 دقیقه‌ای با استفاده از داستان‌های کهن فارسی انجام گرفت و نتایج آن با پیش‌آزمون مقایسه شد. در بخش کیفی، از مصاحبة نیمه سازمان‌یافته استفاده و با 20 نفر از گروه آزمایش مصاحبه شد. داده‌های کمی پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شدند. در بخش کمّی، پس از نمره‌گذاری دانش‌آموزان در پیش‌آزمون و پس‌آزمون، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون F برای دو گروه مستقل و تحلیل کوواریانس) داده‌های گردآوری‌شده تجزیه‌وتحلیل شدند. در بخش دوم، برای تفسیر یافته‌های حاصل از مصاحبه، از «روش تحلیل محتوای کیفی میرینگ (به شیوه مقوله‌بندی قیاسی)» استفاده شد. نتایج در دو بخش کمی و کیفی نشان دادند استفاده از برنامة فلسفه برای کودکان در رشد مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان در مؤلفه‌های تربیت اقتصادی تأثیر مثبت دارد و این برنامه باعث افزایش مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان شده است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_103562.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_103562_a123e1216b24a64b03ac3170f8aa4cde.pdf ER -