TY - JOUR ID - 132735 TI - تنگناها و راهبردهای به‌کارگیری شبکۀ‌ اجتماعی دانش‌آموزی (شاد) در تدریس و یادگیری دانش‌آموزان در دوران شیوع کرونا: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - مرادی, امیر AU - ضرغامی, سعید AD - دانش آموخته دوره‌ دکتری فلسفه‌ تعلم و تربیت، دانشکده‌ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران، مدرس دانشگاه فرهنگیان AD - دانشیار فلسفه‌ تعلیم و تربیت، دانشکده‌ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران، Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 20 IS - 2 SP - 35 EP - 60 KW - شبکۀ‌ اجتماعی دانش‌آموزی (شاد) KW - پدیدارشناسی KW - تدریس KW - یادگیری DO - 10.22034/jei.2021.234448.1514 N2 - آموزش برخط (الکترونیکی) و امکان برگزاری کلاسِ درس در فضای مجازی فرصتی بی‌بدیل برای مقابله با محدودیت‌های آموزش حضوری، تحقق آرمان آموزش برای همه و زمینه‌سازی برای توسعۀ پایدار و متوازن در کشور است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل و درک تجربۀ زیستۀ معلمان، دانش‌آموزان و والدینِ نواحی سه‌گانۀ شهرستان کرمانشاه، از تنگناها و راهبردهای به‌کارگیری شبکۀ‌ اجتماعی دانش‌آموزی (شاد) در تدریس و یادگیری دانش‌آموزان، در دوران شیوع ویروس کرونا، انجام شده است. بدین منظور از روش کیفی بهره گرفته شده است و با رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی پدیدۀ مورد بررسی پرداخته شد. داده‌ها با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبۀ عمیقِ نیمه‌ساختاریافته با بیست‌ودو نفر از معلمان، مدیران، دانش‌آموزان و والدین فعال در سامانۀ شاد گردآوری و بر اساس الگوی کلایزی تحلیل شده است. در چهاردهمین مصاحبه، اشباع نظری داده‌ها حاصل شد اما به منظور اعتباربخشی یافته‌ها، مصاحبه‌ها تا بیست‌ودومین نفر ادامه یافت. تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها به شناسایی دو مقوله (تنگناها و راهبردها) و بیست مضمون اصلی منجر شد. تنگناهای سامانۀ شاد در دو دستۀ «ادراکِ معلمان و مدیران» و «ادراکِ دانش‌آموزان و والدین» شناسایی شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که به‌کارگیری سامانۀ شاد در تدریس و یادگیری دانش‌آموزان تنگناهای متعدد و متفاوتی دارد. بنابراین تا رسیدن به وضعیتِ مطلوب بسیار فاصله است و بهبود کیفیت آن مستلزم نگاه متولیان و دوری از طرز تلقی آموزش موقت، پاره‌وقت و درجه دو به این قبیل آموزش‌هاست. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_132735.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_132735_feaeeee66f834c26c411de5ea0c2af4b.pdf ER -