TY - JOUR ID - 134573 TI - طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - دوراندیش, احمدرضا AU - نادری, عرت الله AU - سیف نراقی, مریم AD - گروه تخصصی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. AD - گروه تخصصی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 18 IS - 3 SP - 7 EP - 38 KW - برنامة درسی مبتنی برشایستگی رشتة مکانیک صنایع چارچوب برنامة درسی DO - 10.22034/JEI.2019.99251 N2 - هدف پژوهش حاضر طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع در دورة دوم متوسطه است. رویکرد تحقیقی حسب مفهوم و ماهیت تحقیق «آمیخته یا ترکیبی» و هدف آن کاربردی است و برای انجام آن از روش‌های تحلیل محتوا و روش تحقیق توصیفی بهره گرفته می شود. نمونه‌های موردنظر برای گردآوری داده‌ها عبارت‌اند از 44 متخصص برنامه‌ریزی درسی، هنرآموز و خبرة حرفة مکانیک صنایع، و 35 منبع مرتبط با موضوع. علاوه برآن، داده‌های حاصل از فن دلفی، با استفاده از آزمون کندال، فراوانی، درصد و درصد تراکمی تجزیه‌وتحلیل می شوند. یافته‌های این پژوهش چارچوب برنامة درسی است مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع، شامل اجزای منطق برنامة درسی، کارکرد برنامة درسی، محدوده و قلمرو برنامة درسی، الگوی طراحی برنامة درسی، ساختار، جدول برنامة درسی، اهداف برنامة درسی، محتوا، فعالیت‌های یادگیری و روش‌های ارزشیابی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها. این چارچوب که با توافق صاحب‌نظران حاصل می‌شود، برای نخستین بار در کشور طراحی می شود و توجه به گزاره‌های برنامة درسی ملی و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی از ویژگی‌های اصلی در طراحی آن محسوب می شوند. نتایج این پژوهش می‌تواند علاوه بر تدوین برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه، برای سایر رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای، به‌منظور تدوین چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی، برای نمونه مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_134573.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_134573_6fd917a366cfbf70f4f02ac3757aea1a.pdf ER -