TY - JOUR ID - 142332 TI - تحلیلی بر الگو‌های تفکر طراحی و شناسایی نقش و ابعاد آن: مرور نظام‌مند JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - ابوالحسنی, زهرا AU - دهقانی, مرضیه AU - جوادی پور, محمد AU - صالحی, کیوان AU - محمد حسنی, نسرین AD - دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران AD - استادیار، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران AD - دانشیار، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران AD - استادیار، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 20 IS - 4 SP - 7 EP - 34 KW - تفکر طراحی KW - مدل KW - مرور نظاممند DO - 10.22034/jei.2021.242752.1584 N2 - تفکر طراحیْ روش حل مسئلۀ مشارکتی با رویکرد انسان‌محور است که با بالابردن توانایی‌های تفکر خلاق یادگیرندگان، نوآوری را تقویت می‌کند. هدف از پژوهش حاضر تحلیل مفهوم تفکر طراحی و بررسی الگو‌های تفکر طراحی با جمع‌آوری، ارزیابی و مرور نظام‌مند مقالات مرتبط با این موضوع بود. برای این مطالعه، در بانک‌های دادۀ اریک، ساینس دایرکت، تایلر و فرانسیس، اسپیرینگر و گوگل اِسکالر جست‌وجو شد و کلیۀ مقالاتی که به زبان انگلیسی از سال 2000 تا 2020 در بانک داده‌های آن‌ها نمایه شده بودند گردآوری شدند. پس از جست‌وجو در بانک‌هایِ داده، مقالات مرتبط انتخاب شدند و با ملاک ارزیابیِ casp مورد ارزیابی قرار گرفتند. درنهایت، 36 مقاله تحلیل و بررسی شدند. با توجه به مطالعات به‌دست‌آمده، مطالعات به سه گروهِ 1. مقالاتی که تعریفی نو از تفکر طراحی ارائه داده‌اند؛ 2. الگو‌های جدید را ارائه نموده‌اند؛ و 3. از الگو‌ها در اجرای طرح استفاده نموده‌اند تقسیم و ارزیابی شدند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_142332.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_142332_9b3d7f7348e4513f61a302331eb4567f.pdf ER -