TY - JOUR ID - 142336 TI - بازشناسی عوامل مؤثر در فضای بازنمایی کودکان با تکیه بر نقاشی‌های آن‌ها (مطالعۀ موردی: فضاهای آموزشی) JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - نیک روش, ریحانه AU - اسلامی, سید غلامرضا AU - صابرنژاد, ژاله AU - کلانتری, عبدالحسین AD - دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 20 IS - 4 SP - 81 EP - 104 KW - "فضای بازنمایی" KW - "کودکان" KW - "نقاشی" KW - "فضای آموزشی" KW - "تولید فضا' DO - 10.22034/jei.2021.261015.1742 N2 - هدف از این تحقیق شناسایی عوامل کالبدی و غیرکالبدی مؤثر در تجربۀ مطلوب دانش‌آموزانِ مقطع ابتدایی از فضاهای آموزشی شهر اصفهان است که ازنظر موضوعِ پژوهشی و ماهیت تجارب زیستۀ کودکان از حضور در فضاهای آموزشی نوآورانه است. روش‌شناسی مقالۀ حاضر مبتنی بر راهبرد آمیخته است که تصاویر ذهنی و تجارب زیستۀ دانش‌آموزان با استفاده از روش‌ طراحی-ترسیمی و نقاشی‌های آن‌ها به‌دست آمده است. با توجه به وجود یکپارچگی فاعل شناسایی و موضوع شناسایی در این روش، می‌توان آن را شیوه‌ای مناسب برای بازنمایی و فهم تجربۀ زیستۀ کودکان دانست. درمجموع، تعداد 192 نقاشی با روش کدگذاریِ باز طبقه‌بندی و به روش تحلیل عاملی اکتشافی با نرم‌افزار اس‌پی‌اِس‌اس تحلیل شدند. نتایج تحقیق حاکی‌از آن‌ است که پنج عامل اصلی در تجربۀ زیسته و تصویر ذهنی دانش‌آموزان از فضای آموزشی مؤثر است که به ترتیب اولویت بدین قرارند: 1. تأکید بر خوانایی بنا؛ 2. اشاره به انواع فعالیت‌های متنوع؛ 3. تأکید بر سیمای کلی بنا؛ 4. توجه به عوامل طبیعی و فضای باز؛ و 5. توجه به جزئیات محرک‌های محیطی-حسی‌‌‌‌. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_142336.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_142336_65be83ab880a0b2bfa8870daf43990c3.pdf ER -