TY - JOUR ID - 152914 TI - تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی پایۀ دهم بر اساس ساحت‌های شش‌گانۀ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - غلامی, اعظم AU - حیدری, رسول AD - استادیار گروه زیست‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران AD - کارشناسی ارشد آموزش زیست‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 21 IS - 2 SP - 105 EP - 132 KW - تحلیل محتوا KW - کتاب زیست‌شناسی پایۀ دهم KW - ساحت‌های شش‌گانه KW - سند تحول بنیادین DO - 10.22034/jei.2022.295328.2020 N2 - هدفِ اصلی از این پژوهش تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی پایۀ دهم دورۀ متوسطه بر اساس ساحت‌های شش‌گانۀ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است. پژوهش حاضر ازجمله پژوهش‌های کاربردی است و ازنظرِ نحوۀ گردآوریِ داده‌ها پژوهش کیفی از نوع روش تحلیل محتوای جهت‌دار است. جامعۀ موردمطالعۀ تحقیق متن و تصاویر کتابِ درسی زیست‌شناسی پایۀ دهم، چاپ نخست  (1399) وزارت آموزش‌وپرورش، است. روش گردآوریِ داده‌ها کتابخانه‌ای و ابزار مورد استفاده فیش‌برداری و تهیۀ فهرست است. فیش‌های جمع‌آوری‌شدۀ مربوط به هریک از مقولات تلخیص و در قالب جداول ارائه شدند. سپس تعداد و فراوانی صفحات مربوط به ساحت‌ها تعیین و تفسیر شدند. مهم‌ترین یافته‌های تحقیق به شرح زیرند: میزان 1/5 درصد از محتوای کتاب زیست‌شناسی پایۀ دهم درزمینۀ ساحت اعتقادی و اخلاقی، 4/5 درصد درزمینۀ ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، 19/7 درصد درزمینۀ ساحت تربیت زیستی بدنی؛ 6/8 درصد درزمینۀ ساحت زیباشناسی و هنری؛ 9/8 درصد درزمینۀ ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و 2۵ درصد درزمینۀ ساحت تربیت علمی و فناوری است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، در این کتاب به هر شش ساحتِ تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش توجه شده است. بیشترین میزان توجه محتوای کتاب زیست‌شناسی پایۀ دهم دورۀ متوسطه به ساحت علمی و فناوری و کمترین توجه به ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است.  UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_152914.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_152914_32e0cf4db68792e0783a0fb6ee7a05a6.pdf ER -