TY - JOUR ID - 163627 TI - مطالعهٔ ویژگی‌های ‌عناصر ‌برنامهٔ درسی آموزش علوم مبتنی بر روش STEAM JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - اصغری اصل سردرود, مریم AU - ملکی آوارسین, صادق AU - بقایی, حسین AU - یاری حاج عطالو, جهانگیر AD - دانشجوی دکتری مطالعات برنامهٔ درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کلیبر، دانشگاه آزاد اسلامی، کلیبر، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 21 IS - 4 SP - 105 EP - 132 KW - اکر KW - پایهٔ ششم ابتدایی KW - عناصر برنامهٔ درسی KW - روش STEAM KW - تحلیل محتوای کیفی هدایت‌شده DO - 10.22034/jei.2022.331597.2280 N2 - پژوهش حاضر با هدف مطالعهٔ ویژگی‌های عناصر برنامهٔ درسی آموزش علوم پایهٔ ششم ابتدایی مبتنی بر روش STEAM انجام ‌شد. این مطالعه در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی هدایت‌شده با نمونه‌گیری هدفمند (معیاری) و ازطریق مصاحبهٔ نیمه‌ساختاریافته با 23 نفر از صاحب‌نظران حوزهٔ مطالعات برنامهٔ درسی و معلمان پایهٔ ششم ابتدایی انجام گرفت. تجزیه‌وتحلیل متن مصاحبه‌ها به‌صورت دستی و هم‌زمان با جمع‌آوری داده‌ها انجام شد. اعتمادپذیری یافته‌ها با استفاده از غوطه‌وری و مطالعهٔ مکرر و بازنگری مشارکت‌کنندگان و خبرگان به‌دست آمد. با استناد به عناصر برنامهٔ درسی پیشنهادی اکر ده عنصر در این پژوهش موردمطالعه قرار گرفت. طبق نتایج تحقیق، برنامهٔ درسی آموزش علوم مبتنی بر روش STEAM موانع سنتی جداکنندهٔ پنج حوزهٔ یادگیری را برطرف کرده است و این حوزه‌ها را برای دستیابی به یادگیری مبتنی بر اهداف برنامهٔ درسی یکپارچه و منسجم ساخته است و بر اصل خلاقیت و ایده‌پردازی تکیه دارد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_163627.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_163627_e9b640e40e8000547f70b08681220756.pdf ER -