TY - JOUR ID - 78752 TI - بررسی و مقایسهٔ اثربخشی روش های آموزش ریاضی به دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری دورهٔ ابتدایی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - عریضی, حمیدرضا AU - عابدی, احمد AD - استادیار روان شناسی دانشگاه اصفهان AD - عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 3 IS - 2 SP - 79 EP - 94 KW - ناتوانی یادگیری KW - روش های تدریس KW - آموزش ریاضیات KW - روش تدریس تکلیف KW - روش تدریس فرآیند یا توانایی KW - آموزش تکلیف KW - فرآیند DO - N2 - برخی دانش آموزان، به رغم برخورداری از هوش طبیعی یا حتی بالاتر از طبیعی و دارا بودن حواس بینایی و شنوایی سالم، قادر به فراگیری مطالب آموزشی و مفاهیم ویژه با استفاده از روش های متداول در مدارس نیستند. این قبیل دانش آموزان را، که در کتاب های روان شناسی با نام های گوناگون نامیده اند، ساموئل کرک، در سال 1963، به عنوان کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری مطرح کرد. یکی از انواع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان، ناتوانی یادگیری ریاضی است که حاکی از دشواری هایی در درک مفاهیم ریاضی است. در این پژوهش، اثربخشی سه روش آموزش تکلیف، آموزش فرایند یا توانایی، و آموزش تکلیف – فرایند در آموزش ریاضی به دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی بررسی و مقایسه شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که میان نمره های پیش آزمون و پس آزمون آزمودنی ها در آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی اختلاف معناداری وجود دارد که ناشی از اجرای روش های آموزش است. به عبارت دیگر یافته های پژوهش نشان می دهند که روش آموزش تکلیف، آموزش فرایند یا توانایی، و آموزش تکلیف – فرایند در آموزش ریاضی به آزمودنی ها مؤثر بوده است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78752.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78752_28c94643a58c615eb7f95a8c02efa9e8.pdf ER -