TY - JOUR ID - 78753 TI - آموزش و پرورش و انسان شدن: نظریه انتقادی پائولو فریره JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - شعبانی ورکی, بختیار AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 3 IS - 2 SP - 95 EP - 106 KW - پائولو فریره KW - انسان شدن KW - مکاتب تربیتی KW - نظریهٔ انتقادی در تعلیم و تربیت KW - رویکرد دیالکتیکی KW - آزادی بخشی ستمدیدگان DO - N2 - پائولوفریره یکی از متنفذترین متخصصان تعلیم و تربیت در قرن بیستم است. این مقاله ناظر بر کاربرد ایده های فریره در آموزش و پرورش است. بنابراین ابعاد اجتماعی وتربیتی نظریه انتقادی وی مورد مداقه قرار گرفته و برخی اصول کلیدی در آثار او شناسایی شده است. در این مقاله تصریح شده است که فلسفه پائولو فریره مبتنی بر رویکردی است که نشان دهنده دیدگاه کاربردی وی دربارهٔ دانش و ایده آل انسانی و نیز تعهدی ژرف به آزادی بخشی ستمدیدگان است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78753.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78753_19f9a58803b5d9ae65fe86c508ba3256.pdf ER -