TY - JOUR ID - 78805 TI - جایگاه فرهنگ های قومی در تربیت شهروند JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - عسکریان, مصطفی AD - Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 5 IS - 3 SP - 133 EP - 162 KW - فرهنگ KW - فرهنگ قومی KW - شهروند KW - شهروندی KW - برنامۀ درسی KW - قومیت های ایرانی KW - تربیت شهروند DO - N2 - مقالة حاضر با توجه به مفهوم کلی فرهنگ، فرهنگ های قومی و مردمی، جایگاه فرهنگ ها در برنامه های آموزش و پرورش رسمی در جهت سازگاری اجتماعی و تجلی فرد آموزش دیده به عنوان یک شهروند، تنظیم شده است. این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، به ویژه نقش فرهنگ در «شدن» کودک و نوجوان، فرهنگ و اقسام آن را تحلیل کرده و رابطة فرهنگ با اجتماع پذیری فرد و نقش فرهنگ های قومی را به منظور تربیت شهروند از طریق برنامه درسی بررسی کرده است. هم چنین در فرایند بررسی، شاخص هایی را برای فرهنگ، هویت ملی و شهروندی به دلیل تحول در برنامه ریزی درسی ارائه داده است. از طرفی، با توجه به وجود اقوام در کشور که همه از تبار ایرانی هستند و تحت لوای یک قانون در یک حکومت به نام ملت زندگی می کنند و با علم به این که برابری حقوق آحاد ملت در قانون اساسی مندرج است؛ لذا در مقاله سعی شده است که مبتنی بر مبانی نظری، برای برنامه ریزی و تنظیم برنامه های درسی در آموزش وپرورش رسمی، به جهت همراه ساختن راه فهمیدن و چگونه تمیزدادن یادگیرنده و آمادگی او برای شهروندی، که ریشه در تفهیم فرهنگ قومی او و سایر اقوام دارد، پیشنهادهایی ارائه شود. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78805.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78805_24fc6ecaf1278dbe5ae19bc2110f252d.pdf ER -