TY - JOUR ID - 78813 TI - ارزشیابی مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - دانش پژوه, زهرا AU - اله فرزاد, ولی AD - محقق و استادیار آموزش و پرورش AD - دانشیار دانشگاه تربیت معلم Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 5 IS - 4 SP - 135 EP - 170 KW - مهارت های حرفه ای معلمان KW - ارزشیابی KW - تدریس KW - مشاهده KW - چک لیست KW - درجه بندی مهارت KW - دوره ابتدایی KW - مهارت های عمومی KW - مهارت های اختصاصی DO - N2 - این تحقیق به منظور ارزشیابی سطح توانایی ها و مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی و نیز یافتن نقاط قوت و ضعف روش های تدریس و رفع نارسایی ها و بهبود کیفی آن در سطح شهر تهران انجام شد. افزون برآن، رابطه برخی عوامل تأثیرگذار بر مهارت های حرفه ای معلمان (مثل جنس، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه تدریس، شرایط فیزیکی و تعداد دانش آموزان کلاس، گذراندن دوره های آموزشی قبل و حین خدمت) مورد سنجش قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین مهارت های حرفه ای معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نیز دست یابی به تفاوت مهارت های حرفه ای معلمان مناطق مورد مطالعه، سؤال هایی مطرح شد. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق را معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۸۴-۸۵ تشکیل می دهند. مهارت های حرفه ای ۴۵۷ نفر از معلمان دوره ابتدایی از ۵ منطقه و ۵۴ واحد آموزشی، که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفت. ۴۵ نفر از مدیران مدارس ابتدایی به پرسشنامه هایی که برای نظرخواهی از آنان در مورد چگونگی مهارت معلمان در تدریس تدوین شده بود، پاسخ دادند. کلاس های درس ۴۵ نفر از معلمان نیز ۳ بار مشاهده و ارزیابی شد. یافته ها نشان می دهد که در فعالیت های آموزشی کلاس درس، به هدف های مهارتی، کمتر از هدف های دانشی و نگرشی توجه شده است. معلمان مورد مطالعه در کلیات تدریس از مهارت نسبی برخوردارند؛ اما در اجزای مهم تدریس با برخی نارسایی های جدی مواجه اند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78813.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78813_278405ad9fa3ba7932b387e69e50cee8.pdf ER -