TY - JOUR ID - 78826 TI - نظریه های تربیتی و چالش های نظریه پردازی در آموزش و پرورش ایران JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - پاک سرشت, محمدجعفر AD - Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 6 IS - 2 SP - 125 EP - 148 KW - آموزش و پرورش KW - نظریۀ تربیتی KW - ساختار تعلیم و تربیت KW - تحولات تربیتی KW - نظریه پردازی در فلسفۀ تربیت DO - N2 - آموزش و پرورش رسمی دارای دو وجه عملی و نظری است. هدف از نگارش این مقاله بررسی کیفیت شکل گیری نظریه های تعلیم و تربیت، ویژگی های ساختاری و نمونه های مهم و تطور آن ها هم درتاریخ آموزش و پرورش غربی و هم در ایران است. در این مقاله، پیدایش و تطور نظریۀ تربیتی در تمدن غربی، مفهوم نظریۀ تربیتی، خاستگاه ها، ساختار و انواعی از آن، تطور این نظریه ها بر اثر تحولات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و فکری، و وضعیت نظریۀ تربیتی در ایران بررسی شده است. از آنجا که در عصر دیدگاه های پست مدرینستی، تعلیم و تربیت غربی از لحاظ نظریه پردازی دورۀ مبهم و بلکه آشفته ای را می گذراند، ضروری است که ما دچار این سردرگمی و نابسامانی تئوریک نشویم. به نظر می رسد که تعلیم و تربیت ما از هدایت یک نظریۀ تربیتی منسجم و منظم بهره مند نیست و ما محروم از نظریه ای هستیم که در آن علاوه بر مسائل مربوط به هستی و دانش و ارزش، یعنی جهان بینی و ایدئولوژی، موقعیت علم و تکنولوژی و سمت سوی حرکت آن ها و نیز نیازهای فرد و جامعه در چارچوبۀ مشخصی تنظیم شده باشند. در این خصوص، مقاله چند پیشنهاد به منظور یافتن راه حل های احتمالی را ارائه کرده است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78826.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78826_63734cf7416331d32e61d24023286539.pdf ER -