TY - JOUR ID - 78897 TI - تحلیل محتوای کتاب های دینی سوم راهنمایی و دبیرستان از منظر پاسخ به نیازهای عاطفی روانی و اجتماعی دانش آموزان JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - منطقی, مرتضی AD - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم؛ Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 8 IS - 1 SP - 52 EP - 74 KW - کتاب های دینی KW - نیازهای عاطفی KW - نیازهای اجتماعی KW - نیازهای روانی DO - N2 - کتاب های دینی، درصددند تا نظام ارزشی الهی را به مخاطبانشان ارائه کنند، از طرف دیگر نوجوانان و جوانان نه تنها درگیر تحولات بلوغ و روند هویت یابی خویش هستند، بلکه در عصری زندگی می کنند که در آن به چالش کشیدن تمامی بنیادها و اصول پیشین، مباح شمرده می شود. همچنین، فضای جهانی شده، روز به روز جوانان را با ارزش های متنوع، متفاوت و گاه متعارضی مواجه می کند که تشویق به انحرافات اجتماعی، بخشی از این ارزش هاست. بنابراین در جمع بندی اجمالی، انتظار می رود کتاب های دینی همزمان با ارائه دانش شناختی مورد نیاز (که تبیین کننده اصول زندگی بر مبنای خ ط مشی های الهی هستند(، اطلاعات لازم را در مورد مهارت ها و آداب زندگی ارائه دهند و مخاطبانشان را در زندگی فردی و اجتماعی، در تشخیص راه از بی راهه، یاری رسانند. بر این اساس، در پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های دینی سوم راهنمایی و سوم دبیرستان، با عنایت به مؤلفه های پاسخ به نیازهای اجتماعی و نیازهای عاطفی  روانی دانش آموزان، مورد توجه قرار می گیرد. این مهم، پس از تهیه مقوله های لازم برای تحلیل محتوای کتاب های مزبور در دو بُعد پاسخ به نیازهای اجتماعی و پاسخ به نیازهای عاطفی - روانی جوانان، انجام پذیرفت و در نهایت، پس از تحلیل های آماری لازم، روشن شد این کتاب ها، نسبت به مقوله های پیش گفته، کم توجه بوده اند.   UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78897.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78897_37e554d5c338df06e651ece88b3f98b0.pdf ER -