TY - JOUR ID - 78903 TI - جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی از نظر صاحب نظران و معلّمان شهر تهران JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - ملکی, حسن AU - علی گرمابی, حسن AD - دانشیاردانشگاه علّامه طباطبایی؛ AD - کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، مدرس دانشگاه پیام نور واحد بیجار؛ Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 8 IS - 3 SP - 37 EP - 52 KW - فناوری اطلاعات و ارتباطات KW - برنامۀ درسی KW - دورۀ ابتدایی DO - N2 - پژوهش حاضر به جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی از نظر معلمان و صاحب نظران برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی شهر تهران می پردازد که هدف آن بررسی جایگاه و کاربرد فاوا در چهار بخش تعیین اهداف، تهیه و انتخاب محتوا، روش های یاددهی و یادگیری و فرایند ارزشیابی برنامه درسی دوره ابتدایی می باشد. این پژوهش تحقیقی زمینه یابی به شمار می آید و برای انجام آن، 120 معلم مقطع ابتدایی شهر تهران به صورت نمونه گیری خوشه ای و 30 صاحبنظر برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی از طریق نمونه گیری در دسترس، از دانشگاه های تهران و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انتخاب شدند و به پرسشنامه محقِق ساخته پاسخ داده اند. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای برآورد پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده های به دس ت آمده از طریق آمار توصیفی(جدول توزیع فراوانی، نمودار فراوانی درصدی و فراوانی درصدی تراکمی) انجام شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که به کمک فاوا میتوان اهداف و محتوای متناسب با نیازها و علایق یادگیرندگان، نیازهای جامعه و زندگی روزمره را تعیین و تهیه کرد. هم چنین فاوا امکان یادگیری انفرادی، استفاده از روش های فعّال تدریس، انواع ارزشیابی ها، تجزیه و تحلیل سؤالات، وسایل، نتایج ارزشیابی و مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس مختلف را به صورت علمی فراهم میآورد. معلمان میتوانند به منظور بحث در مورد برنامه ها و محتواهای درسی، از طریق فاوا با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78903.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78903_6a5f00d3409a04fda644edcca29f540d.pdf ER -