TY - JOUR ID - 78909 TI - رواسازی پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - کدیور, پروین AU - الله فرزاد, ولی AU - کاوسیان, جواد AU - نیکدل, فریبرز AD - هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم؛ AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم، Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 8 IS - 4 SP - 7 EP - 38 KW - رواسازی KW - پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران KW - روایی عاملی KW - پایایی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران (2005) است. بر این اساس 600  دانش آموز دختر و پسر از میان دبیرستان های سطح شهر تهران، به طور تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی پایایی و روایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفتیم. مطالعه حاضر، همسو با نتایج پژوهش پکران (2002)  نشان می دهد پرسشنامه، همسانی درونی قابل قبولی دارد و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن میان 74/ 0 تا 86/ 0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان می دهند ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و همه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تأیید می کنند. بنابراین، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین هیجان های تحصیلی دانش آموزان است.   UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78909.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78909_aca296c24d9f0c3b66788eb90cd61542.pdf ER -