TY - JOUR ID - 78922 TI - تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - به پژوه, احمد AU - سلیمانی, منصور AU - افروز, غلامعلی AU - غلامعلی لواسانی, مسعود AD - دانشیار دانشگاه تهران؛ AD - کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی AD - استاد دانشگاه تهران AD - استادیار دانشگاه تهران Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 9 IS - 1 SP - 163 EP - 186 KW - آموزش مهارت های اجتماعی KW - سازگاری اجتماعی KW - عملکرد تحصیلی KW - دانش آموزان دیرآموز DO - N2 - هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دیرآموز است؛ به این منظور، 50 دانش آموز پسر دیرآموز پایه دوم (7 تا 9 سال) به روش نمونه گیری تصادفی از شهر خدابنده در استان زنجان انتخاب شدند و با استفاده از طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایشی و کنترل موردسنجش قرار گرفتند. آزمون های مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون، مقیاس رفتار سازشی واینلند و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد و سپس دانش آموزان گروه آزمایشی در 12 جلسه یک ساعته در دوره آموزش مهارت های اجتماعی شرکت کردند. پس از برگزاری برنامه مداخله ای، دو گروه آزمایشی و کنترل با یکدیگر مقایسه شدند. یافته ها نشان داد برنامه مداخله ای اثر معناداری (01/0) بر بهبود سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دیرآموز در گروه آزمایشی داشته است.  UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78922.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78922_b59fa272b72a27b1d84ff6f0f0042c1c.pdf ER -