TY - JOUR ID - 78949 TI - ارزیابی برنامۀ درسی رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران از منظر اندیشه انتقادی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - نوشادی, ناصر AU - خادمی, محسن AD - عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج، AD - عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 10 IS - 2 SP - 107 EP - 134 KW - تفکر انتقادی KW - مهارت ها و گرایش های تفکر انتقادی KW - مطالعات اجتماعی KW - تربیت معلم DO - N2 - هدف پژوهش حاضر ارزیابی برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم از منظر تاکید بر اندیشه انتقادی است. بر این اساس  مهارت ها و گرایش های  تفکر  انتقادی دانشجویان و مدرسان رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم مورد سنجش و نیز کتاب های تخصصی  مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. در این پژوهش که بر اساس مدل فاسیونه (1993) انجام شده از دو مقیاس مهارت های تفکر انتقادی (CCTST) که شامل پنج زیر مقیاس است و گرایش به تفکر انتقادی (CCTDI) که شامل هفت زیر مقیاس است استفاده گردید. تعداد کل جامعه برابر با 1020 نفر دانشجو و 53 مدرس بودند که از میان آنها  313 نفر دانشجو و 33 نفر مدرس با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، به عنوان گروه نمونه از چهار استان فارس، بوشهر، هرمزگان و اصفهان، در سال 1387 انتخاب شدند. همچنین تعداد 10 کتاب تخصصی مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. یافته ها حاکی از ضعف دانشجویان و مدرسان رشتة مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران در نمره کل گرایش ها و مهارت های تفکر انتقادی و زیر مقیاس های مربوطه  بود. همچنین تفاوت بین فراوانی مولفه های گرایش و مهارت های اندیشه انتقادی مورد بررسی قرار گرفت. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78949.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78949_5e88e90d0e61099a32781a8298187fc3.pdf ER -