TY - JOUR ID - 78972 TI - رابطۀ نگرش شغلی، احساس کارآمدی و کارآمدی جمعی با تعهد شغلی معلمان JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - حجازی, الهه AU - صادقی, ناهید AU - خاتون خاکی, سکینه AD - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 11 IS - 2 SP - 7 EP - 30 KW - نگرش شغلی KW - احساس کارآمدی KW - کارآمدی جمعی KW - تعهد شغلی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه میان متغیرهای نگرش شغلی،  احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و تعهد شغلی معلمان بود.  به این منظور 220 معلم مقطع راهنمایی از منطقه کهریزک (120 زن و100 مرد) به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. معلم ها پرسشنامه های احساس کارآمدی معلم تشانن- موران و وولفولک هوی(2001)، کارآمدی جمعی معلمان گودارد، هوی و وولفولک هوی(2000)، تعهد شغلی وولفولک هوی، هوی و کورز (2008) و نگرش شغلی خاکی (1389)  را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد: که نگرش شغلی معلم،مولفه  درگیرکردن دانش آموزان (از احساس کارآمدی معلم) و مؤلفه تحلیل تکلیف مربوط به  کارآمدی جمعی معلم پیش بین تعهد شغلی هستند. این یافته ها برای دو جنس متفاوت بود: در معلمان زن به ترتیب نگرش شغلی، درگیرکردن دانش آموزان و تحلیل تکلیف،و در معلمان مرد درگیرکردن دانش آموزان و  نگرش شغلی  پیش بین تعهد شغلی آنان بود. در کل بین متغیرهای نگرش شغلی، احساس کارآمدی،کارآمدی جمعی و تعهد شغلی معلمان رابطۀ معنادار مشاهده شد . یافته های پژوهش حاضر نشان داد که زمانی که معلمان دارای نگرش مثبت نسبت به شغل خود هستند، احساس کارآمدی بالایی دارند و محیط کار شان برانگیزاننده است،تعهد شغلی بالایی  نشان می دهند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78972.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78972_b04d722c4aa3eea6caa401fac3f98bc2.pdf ER -