TY - JOUR ID - 78984 TI - نگاهی نو به فلسفه و روش آموزش بزرگ سالان در دیدگاه پائولو فریره JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - راجی, ملیحه AU - باقری, خسرو AU - ایروانی, شهین AU - صباغیان, زهرا AD - دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تهران AD - استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - استادیار دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 11 IS - 3 SP - 113 EP - 138 KW - آگاه سازی انتقادی KW - دیالکتیکِ خدایگان KW - بنده KW - ارتباط سوژه KW - ابژه KW - تحلیل اجتماعی KW - انتقادی DO - N2 - هدف مقالة حاضر معرفی فلسفه و روش «آگاه سازی انتقادی» در آموزش بزرگ سالان و تحلیل اجتماعی ـ انتقادی است. مروری بر برخی از مقالات پژوهشی که در داخل کشور دربارة دیدگاه تربیتی فریره تحریر شده حاکی از آن است که گرچه برخی از مضامین تربیتی و اجتماعی او در جامعة ما آشناست و تا حدی در مقالات مختلف به آن پرداخته شده است، اما کمتر به شکل یک نظام فکری ـ معرفتی منسجم مورد بررسی قرار گرفته است. در راستای هدف فوق خاستگاه های فکری ـ معرفتی فریره بر حول چهار محور عمده فلسفه هگل، دیدگاه انتقادی مکتب فرانکفورت، ساختارگرایی گلدمن و اندیشه ویگوتسکی تبیین شده است. علاوه بر آن مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی او نیز در چهارچوب هرمنوتیک انتقادی و رئالیسم انتقادی مورد بررسی قرار گرفته است.   UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78984.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_78984_a089698f3cb92cf4d71c00fc5e4d2788.pdf ER -