TY - JOUR ID - 79007 TI - بررسی شناخت معلمان ریاضی دورۀ متوسطه از مثال ریاضی و نحوۀ به کارگیری آن در معرفی یک مفهوم JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - ریحانی, ابراهیم AU - بخشعلی زاده, شهرناز AU - واشقانی فراهانی, احمد AD - استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، AD - کارشناس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش AD - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 12 IS - 2 SP - 125 EP - 156 KW - مثال ریاضی KW - مثال آموزشی KW - معلمان ریاضی KW - فضای مثال KW - تولید مثال DO - N2 - در ساخت دانش و بازسازی مفاهیم ریاضی، «مثال» ها نقشی اساسی ایفا می کنند. مثال های آموزشی خوب مانند یک نمایشگر شفاف، ابزاری برای برقراری ارتباط میان فراگیران، معلمان و مفاهیم هستند. در این پژوهش تصور و درک معلمان ریاضی از مثال و چگونگی به کارگیری آن توسط آن ها در فرایند آموزش یک مفهوم ریاضی، مورد بررسی قرار می گیرد. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش، روش کیفی پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق شامل کلیة معلمان ریاضی دورة متوسطه استان مرکزی در سال تحصیلی90- 89 است. حجم نمونه 75 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. نتایج تحقیق نشان داد که معلمان به ضرورت استفاده از مثال ها واقف اند، ولی شناخت کافی از مثال آموزشی ندارند و فضای مثال آن ها به قدرکافی توسعه یافته نیست. اکثر معلمان، مثال را یک ابزار مفید و ضروری و یا یک زبان مشترک و قابل فهم برای فراگیر می دانند، ولی در عین حال موضوعاتی مانند قضایا و مسئله ها، تعاریف و اثبات و استدلال ها را به عنوان مثال در نظر نمی گیرند. معلمان به ویژگی هایی از قبیل شفافیت و سادگی، صحت ریاضی، توانایی فراگیران و قابلیت ارزیابی مثال اشاره کرده اند، اما بخش قابل توجهی از آنان از ویژگی های مهمی همچون تعمیم پذیری، در دسترس بودن و غنی بودن و قوت یک مثال ریاضی غفلت ورزیده اند. همچنین بیشتر معلمان شرکت کننده در پژوهش، از مثال ها فقط در برخی از قسمت های فرایند آموزش ریاضی مانند مفهوم سازی یا آموزش رویه ها استفاده می کنند.  UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79007.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79007_2ac63e1ae13efa4cf50610baf52398d8.pdf ER -