TY - JOUR ID - 79012 TI - انواع روش های آموزش به نوجوانان در زمینۀ فرهنگ امداد و تعیین میزان اثربخشی آن ها JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - سمیعی, محمدجواد AU - صالحی, اسماعیل AU - مثنوی, محمدرضا AD - کارشناس ارشد رشته مدیریت سوانح طبیعی، مدیر عامل شرکت مهندسی مشاور آب کاوان آبانگاه، AD - عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 12 IS - 3 SP - 67 EP - 81 KW - پیش آزمون KW - زلزله KW - کارگاه آموزشی KW - مانور KW - جنسیت DO - N2 - عدم آگاهی عمومی مردم نسبت به چگونگی برخورد با سوانح طبیعی سبب می شود بر میزان خسارات و تلفات سوانح افزوده شود. گستردگی جامعة نوجوانان، آسیب پذیری این قشر، تأثیرگذاری آن بر اطرافیان و آموزش پذیری وسیع نوجوانان سبب شده است که در اجرای طرح های آموزشی، نوجوانان اولویتی ویژه داشته باشند. در تحقیق حاضر، با استفاده از نمونه گیری خوشه ای، 240 دانش آموز دورة راهنمایی، در دو مدرسة دخترانه و پسرانه، به طور تصادفی انتخاب شدند و در چهار گروه مجزا، به چهار روش تحت آموزش قرار گرفتند. 1. آموزش از طریق کتابچة آموزشی، 2. برگزاری یک کارگاه همراه با ارائة کتابچة آموزشی به آنان، 3. برگزاری مانور آموزشی 4. برگزاری مانور آموزشی همراه با توزیع کتابچة آموزشی. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. هر 4 روش آموزشی، به طور معنا داری سبب افزایش میزان آگاهی دانش آموزان شدند. در این میان بیشترین افزایش میزان آگاهی ناشی از روش دوم و پس از آن روش چهارم بود. در مجموع، آموزش بر روی پسران تأثیر بیشتری داشت اما تفاوت معنا داری بین آن ها مشاهده نشد. در نهایت، برگزاری کارگاه آموزشی به همراه ارائه کتابچه آموزشی، به عنوان روش بهینه برای آموزش و بهبود فرهنگ نوجوانان در عرصه سوانح طبیعی و فرهنگ امداد توصیه می شود. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79012.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79012_8625a603e2b748ffbe8b89bfc5367969.pdf ER -