TY - JOUR ID - 79042 TI - بررسی نقش نهادها، سازمان ها و افراد در توقف مدارس غیردولتی از نظر مؤسسان و کارشناسان: بازسازی معنایی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - معدن دار آرانی, عباس AD - استادیار دانشگاه لرستان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 13 IS - 3 SP - 73 EP - 96 KW - مدارس غیردولتی KW - بازسازی معنایی KW - نهاد KW - سازمان DO - N2 - پژوهش حاضر به بررسی نقش نهادها، سازمان ها و افراد در متوقف ساختن مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی سابق) از نظر مؤسسان و کارشناسان و ارائة یک تحلیل معنایی برای آن می پردازد. یافته های کیفی از طریق مصاحبة هدفمند با سه گروه، شامل مؤسسان فعال، مؤسسان غیرفعال و کارشناسان دفاتر مدارس غیردولتی در 4 منطقة جغرافیایی کشور جمع آوری گردید. هدف از تحلیل نتایج مصاحبة عمیق هدفمند، تهیة یک مدل معنایی برای ارائة توضیحی بر علل درخواست برای متوقف نمودن فعالیت مدارس غیردولتی با تأکید بر نقش نهادها، سازمان ها و افراد است. براساس مدل، پیامد این نقش مداخله گرانه بروز پدیدة "مدارس رقیب" است. همچنین مدل مبین آن است که مؤسسان مدارس غیردولتی برای مقابله با این نقش مداخله گرانه به سه راهبرد متفاوت پذیرش، مقاومت و تسلیم روی آورده اند. این سه راهبرد با عنایت به تئوری های مرتبط با چهار حوزة اقتصادی، سازمانی، مدیریتی و آموزشی قابل تبیین است و نشان می دهد که مؤسسان مدارس غیردولتی در حال حاضر عمدتاً دچار وضعیتی به نام "بی ثباتی نسبی" شده اند.  UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79042.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79042_13505d100d0c388619cf439782ed5797.pdf ER -