TY - JOUR ID - 79046 TI - راهبردهای خودمدیریتی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - حجازی, الهه AU - امینی پور, شیما AD - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی دانشگاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 13 IS - 4 SP - 30 EP - 44 KW - راهبردهای خودمدیریتی KW - خوش بینی آموزشی معلم KW - پیشرفت تحصیلی DO - N2 - با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان (فارسی، انگلیسی، عربی) دانش آموزان بر اساس راهبردهای خودمدیریتی و خوش بینی آموزشی معلمان، تعداد 295 معلم زبان (171 مرد و 124 زن) پایة سوم دورة متوسطه به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی از دبیرستان های دولتی مناطق 1 و 2 آموزش وپرورش شهر اردبیل انتخاب شدند. این افراد به پرسش نامة خوش بینی آموزشی معلم (هوی و همکاران، 2008)، پرسش نامة راهبردهای خودمدیریتی بر اساس مدل انتخاب، بهینه سازی و جبران (مدل SOC) پاسخ دادند. معدل نمرات امتحان نهایی دانش آموزان نیز در سه درس زبان فارسی، انگلیسی، و عربی به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که راهبردهای خودمدیریتی و خوش بینی آموزشی معلم با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار داشته و قادر به پیش بینی میزان پیشرفت تحصیلی آنان است. در خوش بینی تحصیلی و راهبردهای مدیریتی معلمان زن ومرد تفاوت معناداری مشاهده نشد. درکل نتایج نشان داد که دانش آموزان معلمانی که خوش بین تر بوده و از راهبردهای خودمدیریتی بیشتری در حرفه خود استفاده می کنند از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79046.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79046_e5d02bbb9570ee84814cf3751504af3b.pdf ER -