TY - JOUR ID - 79066 TI - بررسی میزان رعایت اصول علمی قصدشده مربوط به عنصر ارزشیابی در درس تفکر و پژوهش پایۀ ششم ابتدایی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - بحرینی بروجنی, مجید AU - نصراصفهانی, احمدرضا AU - ابراهیم میرشاه جعفری, سید AU - لیاقتدار, محمدجواد AU - سپهری بروجنی, کبری AU - مقدسی بروجنی, فاطمه AD - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد AD - استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد AD - عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 14 IS - 3 SP - 22 EP - 36 KW - برنامۀ درسی KW - عناصر برنامۀ درسی KW - درس تفکر و پژوهش KW - ارزشیابی برنامۀ درسی DO - N2 - هدف این پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول قصدشده در ارزشیابی از برنامة درسی درس تفکر و پژوهش پایة ششم ابتدایی بوده است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و پیمایشی (ترکیبی از مشاهده، پرسش نامه و مصاحبه) و جامعة آماری بخش پرسش نامه ای آن مدرسان، کارشناسان و معلمان استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری بوده اند. با توجه به کم بودن تعداد متخصصان (40 نفر)، تمامی آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند و از معلمان و کارشناسان به روش تصادفی طبقه ای نمونه گیری شد (286 نفر). در بخش مشاهده ای، 95 کلاس مورد مشاهده قرار گرفت و با 180 کارشناس، مدرس و معلم نیز مصاحبة هدفمند صورت به عمل آمد. داده ها از طریق پرسش نامه، مصاحبه و مشاهده گردآوری شد. برای تعیین روایی، از روایی محتوا و روایی سازه استفاده گردید. پایایی پرسش نامه ها به روش آلفای کرونباخ، پایایی مشاهده ها از روش پایایی مشاهده گر مربوط به ملاک و برای پایایی مصاحبه ها به روش پیاده سازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه شوندگان عمل شد. طبق نظر معلمان و کارشناسان تا حدودی (34/3= X، طبق نتایج مشاهده گران در حد کم (58/2=X)، اصول علمی قصدشده مربوط به عنصر ارزشیابی، در درس تفکر و پژوهش به کارگیری شده است. نتایج نشان می دهد که توجه به اصول علمی قصدشده ارزشیابی، مانند استفاده از روش های ارزشیابی فرایندمحور، مشارکتی و گروهی به جای ارزشیابی هدف محور، تا حدودی رعایت شده است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79066.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79066_a55c98772798e5e940fe25e72183b406.pdf ER -