TY - JOUR ID - 79068 TI - بررسی پایایی و روایی مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم (CTEBS) در مدارس ابتدایی شهر گناباد JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - اله قدم پور, عزت AU - متقی نیا, محمدرضا AU - گراوند, هوشنگ AD - استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستان AD - دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی دانشگاه لرستان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 14 IS - 3 SP - 51 EP - 68 KW - مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم KW - پایایی KW - روایی KW - ساختار عاملی DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی ثبات درونی و روایی عاملی مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم شان- موران وبار (2004) در بین معلمان گناباد انجام شد. در این پژوهش، 290 معلم از مدارس ابتدایی شهر گناباد و حومه با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ثبات درونی مقیاس به کمک آلفای کرونباخ و ساختار عاملی آن با تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که آلفای کرونباخ برای مقیاس مذکور، 0/92 است و گویه ها همبستگی بالایی با کل مقیاس دارند. همچنین تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی، یک عامل را نمایان ساخت که 54/95 درصد واریانس را تبیین می کند. نتایج گویای آن است که مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم در کشورمان، مشابه با کشورهای توسعه یافته، از ثبات بالایی برخوردار است، لیکن برخلاف ساختار دو عاملی مشخص شده در این کشورها، در ایران احتمالاً ساختاری تک عاملی دارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که مقیاس مذکور ابزاری مناسب جهت اندازه گیری خودکارآمدی جمعی معلمان ایرانی در پژوهش های مختلف است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79068.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79068_0dfddd967047eed20bb423d2336cf714.pdf ER -