TY - JOUR ID - 79081 TI - تحلیل کیفی محتوای کتاب های درسی هدیه های آسمان از منظر امر به معروف و نهی از منکر JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - مهربان, زهرا AD - استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 1 SP - 23 EP - 46 KW - امر به معروف و نهی از منکر KW - روش پژوهش ترکیبی KW - تحلیل کیفی متن KW - محتوای کتاب درسی KW - هدیه های آسمان DO - N2 - هدف از این پژوهش، بررسی چگونگی آموزش امر به معروف و نهی از منکر در کتاب های درسی هدیه های آسمان و مقایسۀ آموزش ها در دورۀ ابتدایی تحصیلی می باشد. روش انجام پژوهش، روشی ترکیبی از نوع طرح اکتشافی است و بر روی کتاب هایِ هدیه های آسمان، پایه های دوم و ششم ابتدایی انجام شده است. بخش اول پژوهش به صورت تحلیل کیفی متن و به روش استقرایی انجام گرفته که نتیجۀ آن شناسایی و استخراج هشت مؤلفه مرتبط با آموزش امر به معروف و نهی از منکر در کتاب های مورد نظر است. در بخش دوم پژوهش که با استفاده از معیارهای کشف شده از بخش اول و به صورت کمی انجام شده، نیز نتایج جالبی به دست آمده است؛ از جمله اینکه مؤلفه های اول و دوم در کتاب های مورد نظر، از فراوانی بالایی برخوردارند و حجم زیادی از پیام های متنیِ مرتبط با آموزۀ امر به معروف و نهی از منکر، به آن ها اختصاص دارد. با استفاده از نتایج کیفی و کمی حاصل از این پژوهش، مقایسۀ چگونگی آموزش امر به معروف و نهی از منکر در این دو کتاب به خوبی صورت پذیرفته است. در نتیجه گیری کلی این گونه می توان بیان داشت که علی رغم اینکه در متن این دو کتاب، در هیچ بخشی به طور آشکار و مستقیم سخنی از امر به معروف و نهی از منکر و آموزش آن ها برده نشده است، ولی به طور غیرمستقیم و با روندی متناسب با رشد ابعاد سنی و عقلی دانش آموزان، آموزه دینی امر به معروف و نهی از منکر به خوبی آموزش داده شده است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79081.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79081_5eb6e420b774ca365552243a2d21a258.pdf ER -