TY - JOUR ID - 79082 TI - فضای بومی سازی شده در کتب درسی آموزش زبان های خارجی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - داورپناه, زهرا AU - بهنام علوی مقدم, سید AU - دانه, بهار   اله AD - دانشجوی دکتری آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس AD - عضو هیئت‌علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی AD - کارشناسی ارشد زبان انگلیسی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 1 SP - 47 EP - 70 KW - بومی سازی KW - هویت ملی KW - برنامۀ درسی KW - آموزش زبان های خارجی DO - N2 - بر اساس انتقادهایی که از مبانی علم جدید، پیرامون مسائل هویت ملی و هویت اجتماعی در پِی پدیدۀ جهانی شدن به ویژه در بخش آموزش زبان های خارجی و برنامه ریزی زبانی در شاخۀ جامعه شناسی زبان، صورت گرفته مفاهیم تازه تری همچون «دانش بومی» و «بومی سازی» به وجود آمده اند. در این راستاست که نظام آموزشی می تواند نقش بی بدیلی در شکل دهی به هویت ملی افراد هر جامعه ایفا کند. در این میان کتاب های درسی و محتوای آموزشی را باید ابزاری اساسی در انتقال مفاهیم، ارزش ها، هنجارها و حتی آموزه های فرهنگی و مذهبی در میان افراد جامعه دانست که در شکل دادن به شخصیت کودکان و نوجوانان جامعه نقش مهمی دارد. هدف آموزش در عصر حاضر، حفظ و اعتلای هویت و ارزش های ملی دانش آموزان، ضمن حضور در دهکدۀ جهانی است. بر این اساس، پژوهش حاضر قصد دارد به نقد فضای بومی سازی شده در کتب درسی آموزش زبان انگلیسی و فرانسه بپردازد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش، اسنادی- تحلیلی است و در آن برای تجزیه وتحلیل اطلاعات، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل کتاب های دورۀ راهنمایی زبان فرانسه و کتاب های پایۀ هفتم و هشتم زبان انگلیسی است. از پژوهش این نتیجه به دست آمد که مؤلفه های هویت ملی در کتاب های زبان انگلیسی به مراتب بیشتر از کتاب های درسی زبان فرانسه است. علی رغم حضور کم رنگ برخی از ابعاد هویت ملی و یا فقدان پردازش مناسب و متوازن برخی از ابعاد دیگر در کتب هر دو زبان، بااین حال واردنمودن مؤلفه های هویت ملی و بومی سازی کتاب های درسی، اقدامی ارزشمند می باشد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79082.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79082_4508a1e37b6a1ff971fd6c2df7391ffe.pdf ER -