TY - JOUR ID - 79086 TI - بررسی نیازها و علائق آموزشی بی سوادان و سوادآموزان گروه سنی 49-10 ساله JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - تورانی, حیدر AD -   دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 1 SP - 119 EP - 142 KW - نیاز آموزشی KW - بی سواد KW - نیاز KW - نیازهای بیرونی (بهداشتی) KW - نیازهای درونی (انگیزشی) DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف «شناسایی نیازها و علائق آموزشی بی سوادان و سوادآموزان گروه سنی 49-10 ساله» و برای پاسخ گویی به سؤالاتی دربارۀ محتوای مورد نیاز و مورد علاقۀ آموزشی و مؤلفه های ایجاد انگیزۀ درونی و بیرونی بی سوادان و سوادآموزان و ارائه راهکارهای کلان و عملیاتی برای تأمین نیازها و علائق آموزشی جامعۀ هدف، انجام شده است. پژوهش از نوع توصیفی و به دلیل میدانی بودن، پیمایشی است؛ و جامعۀ آماری آن را صاحب نظران، گروه های مرجع محلی، مدیران و کارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی و ادارات آموزش پرورش، آموزش دهندگان، سوادآموزان و بی سوادان تشکیل داده اند. نمونه گیری، به تعداد 391 نفر، هدفمند و طبقه ای- تصادفی بوده است. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسش نامۀ محقق ساخته، مصاحبۀ باز و نیمه ساختارمند و هم اندیشی، بوده است. داده ها به وسیلۀ «آزمون t تک نمونه ای» و روش های معمول کیفی، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشانگر آن است که سوادآموزان و بی سوادان 49-10 ساله از انگیزۀ درونی خوبی برای یادگیری برخوردارند، لذا در برنامه ریزی و تولید محتواهای آموزشی مورد علاقه بی سوادان و نوسوادان می بایست به زمینه های «نگرشی، دانشی و مهارتی» آنان توجه کرد. آنچه بیشتر در فرایند یافته های پژوهش مورد توجه قرار گرفت، رفع موانع یا تقویت مؤلفه های انگیزانندۀ درونی و بیرونی است که از دو جنبۀ محتوایی و برنامه ای در نتایج این پژوهش مدنظر قرارگرفته است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79086.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79086_f21e704d79dba4c62e9af8105dfaec57.pdf ER -