TY - JOUR ID - 79092 TI - تبیین ویژگی های معلم کاریزماتیک به عنوان الگویی از معلم اثربخش JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - اله مظفری پور, روح AD - دکترای فلسفه تعلیم وتربیت از دانشگاه خوارزمی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 2 SP - 135 EP - 150 KW - کاریزما KW - معلم اثربخش KW - معلم کاریزماتیک DO - N2 - این پژوهش با هدف تشریح و تبیین ویژگی های کاریزمایی و معلم کاریزماتیک انجام شده است. برخلاف تصور رایج که کاریزما را معمولاً موضوعی خارق العاده و مادرزادی می داند در این پژوهش تبیین می شود که کاریزما ویژگی منحصر به افراد خاصی نیست، بلکه مربوط به رفتار و گفتار خاصی است که قابل آموزش و یادگیری است. در بینش امروزی، کاریزما بیشتر با مؤلفه هایی مانند داشتن اعتمادبه نفس، توانایی درک دیگران و ارتباط با آن ها، نوع دوستی، برخورداری از توانایی بلاغت و فصاحت و به طورکلی توانایی تأثیرگذاری بر دیگران مشخص می شود. برای تحلیل مفهوم کاریزما از روش تحلیل مفهومی و برای ارائۀ مفهومی از معلم کاریزماتیک از روش مفهوم پردازی استفاده شده است. به همین منظور بعد از تبیین کاریزما و مؤلفه های آن، ویژگی های معلمان اثربخش و کاریزماتیک تبیین شده است. این ویژگی ها در بخش رفتاری شامل مواردی مانند داشتن شور و اشتیاق برای تدریس، توانایی خوب گوش دادن، داشتن روحیۀ شوخ طبعی و ارتباط مؤثر با دانش آموزان می باشد. در بخش گفتاری، فنون بلاغت و فن بیان، مانند استفادۀ مناسب از استعاره و تشبیه، استفاده از داستان برای تفهیم بهتر مطالب و ایجاد تصویر و بینش از طریق سخن و تصویرسازی ذهنی اشاره شده است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79092.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79092_192925934445870f6a41e3b8545f2b1d.pdf ER -