TY - JOUR ID - 79093 TI - ویژگی های روان سنجی مقیاس کنجکاوی و اکتشاف: تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - الله کاوه فارسانی, ذبیح AU - اکبر ظفری زاده, علی AU - بهرامی, فاطمه AU - مرزبان, عباس AU - جلوداری, آرش AU - قاسمی, زیبا AD -   دانشجوی دکتری مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهواز AD -   استاد گروه مشاوره دانشگاه اصفهان AD -  دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان AD -   دانشجوی کارشناسی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز AD -   کارشناسی ریاضی و آمار، دانشگاه آزاد واحد شهرکرد Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 2 SP - 151 EP - 164 KW - مقیاس کنجکاوی و اکتشاف KW - کنجکاوی KW - اکتشاف KW - هنجاریابی KW - تحلیل عاملی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، هنجاریابی مقیاس کنجکاوی و اکتشاف بر روی دانش آموزان دبیرستانی شهر اصفهان بود. این مطالعه از نوع توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی است. 448 دانش آموز از شهر اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس کنجکاوی و اکتشاف را تکمیل کردند. همچنین تحلیل داده ها با استفاده از روش همسانی درونی، روایی همزمان و تشخیصی و ساختار عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی دو عامل «اکتشاف» و «جذب شدن» را نشان داد که در مجموع 68/256از واریانس پرسش نامه را تبیین می کنند. همچنین، نتایج نشان داد که دامنۀ ضرایب آلفا برای 2 عامل پرسش نامه از 0/78 تا 0/83، ضریب آلفای کل مقیاس 0/84و ضریب همبستگی آن با پرسش نامۀ عزت نفس روزنبرگ 0/27به دست آمد (0/001> p). با توجه به روایی و پایایی مطلوب این مقیاس، می توان از آن جهت سنجش ویژگی های کنجکاوی و اکتشاف در بین جامعۀ دانش آموزی استفاده کرد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79093.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79093_214928420dffcb824465dc961140de3e.pdf ER -