TY - JOUR ID - 79101 TI - پایایی امتحانات نهایی سال سوم متوسطه با استفاده از نظریۀ تعمیم پذیری JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - فرخی, نورعلی AU - بهرامی, لیلا AD - دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی، AD - کارشناس ارشد سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 3 SP - 170 EP - 188 KW - پایایی KW - امتحانات نهایی KW - نظریهٔ تعمیم پذیری DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، نشان دادن کاربرد نظریۀ تعمیم پذیری در برآورد پایایی داده های امتحانات نهایی است. بدین منظور، امتحانات نهایی ادبیات فارسی و زیست شناسی رشتۀ علوم تجربی سال سوم متوسطه که در خردادماه 1390 برگزار شده بود انتخاب گردید. در حوزۀ امتحانات ناحیۀ (1) شهرستان خرم آباد، از اوراق امتحانی درس ادبیات فارسی با 61 سؤال، 540 ورقه و از درس زیست شناسی با 78 سؤال، 420 ورقه با ملاحظات علمی و عملی به طور تصادفی انتخاب شد. تعداد مصححان دروس مذکور به ترتیب، 9 و 7 مصحح بود. در درس ادبیات فارسی، رویۀ سؤالات با 8/43% و در درس زیست شناسی، اثر تعاملی سؤالات با دانش آموزان با 4/64% بیشترین سهم را در واریانس نمرۀ کل داشتند. نتایج نشان داد که هم نمرات دانش آموزان و هم سؤالات از پایایی بالایی برخوردار بوده اند. همچنین، برای هر کدام از طرح های اندازه گیری، مطالعۀ D صورت گرفت. این پژوهش نشان داد که با استفاده از اصل تقارن نظریۀ تعمیم پذیری، پژوهشگران آموزشی می توانند هر کدام از اجزای یک سیستم آموزشی را به عنوان هدف اندازه گیری خود انتخاب کنند و پایایی آن را برآورد نمایند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79101.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79101_eab15fd9b732e579c42fcc81aa0862f4.pdf ER -