TY - JOUR ID - 79119 TI - بهبود چندفرهنگی سازی برنامه های درسی نظام آموزشی ایران با نظر به آرای تربیتی فوکو و ژیرو JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - سبحانی نژاد, مهدی AU - احمدآبادی آرانی, نجمه AU - عبداله یار, علی AD - دانشیار برنامة درسی دانشگاه شاهد تهران AD - دانشجوی دکترای فلسفة تعلیم‌وتربیت دانشگاه پیام نور تهران AD - دانشجوی دکترای فلسفة تعلیم‌وتریت دانشگاه شاهد تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 16 IS - 2 SP - 57 EP - 80 KW - برنامة درسی چندفرهنگی KW - نظام آموزشی ایران KW - میشل فوکو KW - هنری ژیرو DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، بهبودبخشیدن به برنامه های درسی چندفرهنگی نظام آموزشی ایران بر اساس آرای تربیتی میشل فوکو و هنری ژیرو با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی و استنتاجی بود. یافته های پژوهش نشان داد که: برنامة درسی چندفرهنگی بایستی بر بنیاد مفاهیمی چون عدالت اجتماعی، برابری آموزشی و تسهیل تجارب آموزشی مبتنی باشد در بین فیلسوفان تربیتی جهانی و شاخص در برنامة درسی چندفرهنگی، میشل فوکو و هنری ژیرو نکات قابل ملاحظه ای را در این زمینه ارائه کرده اند. فوکو تعلیم وتربیت را بیشتر امری شخصی، ویژه و محلی- موقعیتی می داند، از این رو می گوید: در زمینة تعلیم وتربیت، لحن ترجمان برنامه های درسی و لحن معلم باید متضمن چندآوایی باشد. تعلیم وتربیت مد نظر ژیرو نیز نوعی تعلیم وتربیت چندفرهنگی است که اقلیت های قومی و نژادی را مورد حمایت قرار می دهد. ژیرو معتقد است برنامة درسی باید عرصة ظهور صداهای گوناگون فرهنگی، نژادی و جنسیتی باشد و نباید هیچ گروهی به حاشیه رانده شود. به نظر ما، با عنایت به آرای تربیتی این دو فیلسوف  می توان از رویکردهای مساعدتی و تکمیلی جهت بهبود چندفرهنگی سازی برنامة درسی نظام آموزشی ایران استفاده کرد و راهکارهایی از جمله تعلیم وتربیت مرزی، تربیت انتقادی در نظام آموزشی، نوآوری در محتوای آموزشی، تقویت تفکر انتقادی دانش آموزان، روش های کیفی یاددهی- یادگیری و متنوع سازی فعالیت های مدارس را مورد توجه قرار داد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79119.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79119_442fc34edf7087d930bb50680b8db0aa.pdf ER -