TY - JOUR ID - 92893 TI - ارائة مدل ساختاری مؤلفه های مؤثر در یادگیری عبار تهای جبری دورة جدید متوسطه، با استفاده از روش سلسله مراتبی ویژگی ها(AHM) JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - مفاخری, شیوا AU - شاهورانی سمنانی, احمد AU - بهزادی, محمد حسن AU - برهمند, علی AD - دانشجوی دکترای ریاضی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران AD - احمدشاهورانی سمنانی، استادیار آموزش ریاضی دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران AD - محمدحسن بهزادی، استادیار آمار دانشگاه آزادسلامی واحدعلوم وتحقیقات تهران AD - علی برهمند، استادیارآموزش ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهمدان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 18 IS - 2 SP - 127 EP - 147 KW - ارزیابی KW - روش ارزیابی تشخیصی و شناختی KW - عبارت جبری KW - روش سلسله مراتبی ویژگی ها(AHM) KW - آیتم DO - 10.22034/jei.2019.92893 N2 - در فرایند آموزش و یادگیری ریاضیات پایه، مباحث مرتبط با عبارت‌های جبری اساس بسیاری از مباحث اصلی و مهم در ریاضیات مدرسه‌ای و ریاضیات پیشرفته است و به‌خصوص در موضوع‌های مرتبط با تابع‌ها و عملگرها از آن استفاده می‌شود. ازاین‌رو، یافتن روابط و میزان ابعاد آن‌ها بین مؤلفه‌های مؤثر در سطح دانش و مهارت دانش‌آموزان به‌صورت الگو یا مدلی کاربردی، برای آموزشگران ریاضی حائز اهمیت است.این پژوهش، می‌کوشد برای موضوع عبارت‌های جبری در دورة متوسطه، با استفاده از ابزار آزمون ریاضی و سپس با تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار R، به‌کارگیری شیوه‌های «ارزیابی تشخیصی و شناختی» برای آنالیز داده‌ها و سپس استخراج نتایج از شیوه «سلسله‌مراتبی ویژگی‌ها» یک مدل ساختاری ارائه دهد. نتایج حاصل در آغاز با سه حیطة محتوایی «شناخت و تشخیص»، «ساده کردن» و «فاکتورگیری و پخش‌پذیری» بررسی شدند، مدل ساختاری، بنا بر آنالیز نتایج الگویی هم گرا و خطی را برای مدل ارتباطی میان مؤلفه‌ها نشان داد که با مدل اندازه‌گیری برای یافتن ابعاد، روایی، پایایی و برازش مدل تثبیت شد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_92893.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_92893_b449087626ab39ab2c83c4c0f1663744.pdf ER -