2024-03-29T04:44:45Z
https://noavaryedu.oerp.ir/?_action=export&rf=summon&issue=12597
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1398
18
2
نگاهی به حضور الهیات اسلامی در کتا بهای درسی فارسی دورة متوسطه مطالعة موردی: کتاب درسی فارسی پایة نهم، دورة اول متوسطه
اختیار
بخشی
مقالة حاضر به بررسی، نقد و تحلیل متون درسی ادبیات فارسی با محتوای الهیات اسلامیپرداخته است. ابتدا ماهیت الهیات و ادبیات را تب یین کرد هایم و عنصر فرمالیستی «ادبیت » راب هعنوان شاخصی برای تشخیص و تم ییز متون ادبی و غیرادبی مشخص کرد هایم. سپس در سهاییرا که در کتاب درسی فارسی پایة نهم دورة اول متوسطه محتوایی الهیاتی دارند، بررسی و تحلیلکرد هایم. این بررسی نشان م یدهد که حضور الهیات اسلامی در کتا بهای درسی ادبیات فارسی،بر اساس اسناد فرادستی و رویکرد عام برنامة درسی در جمهوری اسلامی ایران، پررنگ است و دوفصل کامل و سه درس از کتاب درسی فارسی پایة نهم، یعنی بیش از 8 درس از مجموع 17 درسکتاب و بیش از 50 درصد از مجموع محتوای کتاب درسی فارسی پایة نهم را دربرم یگیرد.نتیجة این تحقیق نشان م یدهد که حضور پرتعداد در سهایی با محتوای الهیات اسلامی در کتابدرسیِ فارسی، با هر قصد و نیتی که صورت گرفته باشد، ادبیات فارسی را از ماهیت و کارکرد اصلیخودش که تأثیر عاطفی و احساسی بر مخاطبان، تلطیف عواطف انسانی، ایجاد التذاذ ادبی و هنریدر مخاطبان، و پرورش تخیل خلاق است، بازم یدارد. درست است که کشور ما، جمهوری اسلامیو مظهر حاکمیت ارز شهای الهی و الهیات اسلامی است، اما این طرز پررن گکردن الهیات در کتابدرسی ادبیات فارسی، بر اساس رویکرد خاص برنامة درسی که موردتوجه ما در این مقاله بوده است،با ماهیت و هد فهای آموزشی و پرورشی هر دو مقولة درسی منافات دارد.
الهیات اسلامی
کتابهای درسی فارسی
2019
08
23
7
30
https://noavaryedu.oerp.ir/article_92881_b63105079373a9faf08ae665b64fb545.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1398
18
2
تحلیل روابط چندگانه میان مهار تهای تدریس معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درسهای محاسباتی
سید احمد
مدنی
داوود
پورسینا
محمد
امینی
اکرم
یوسفی نژاد
در این تحقیق رابطة مهارتهای تدریس معلمان با عملکرد دانشآموزان در امتحانات درسهای محاسباتی، بر اساس رویکرد فرایند-محصول بررسی شده است. به این معنا که همبستگی فرایندها (یا مهارتهای تدریس معلمان) با محصولها (عملکرد دانشآموزان در آزمونهای نهایی) بررسی شد. به این منظور، مهارتهای تدریس معلمان با استفاده از پرسشنامهای محققساخته اندازهگیری شد که متناسب با شرایط تدریس درسهای محاسباتی طراحی شده بود. پایایی پرسشنامه بر حسب ضریب آلفای کرونباخ 92/0 براورد شد. دبیران نمونة آماری تحقیق به روش خوشهای انتخاب شدند. تعداد 175 پرسشنامة قابل تحلیل از دبیران درسهای محاسباتی به دست آمد و در مرحلة بعد فهرست نمرههای پایانی دانشآموزان هر دبیر فراهم شد.در تحلیلهای اولیه معلوم شد که مهارتهای تدریس وابسته به جنسیت معلماند و نیز روشن شد که بخش مهمی از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (حدود 40 درصد) با نوع مدرسه قابل تبیین است. در تحلیل نهایی این نتیجه به دست آمد که توجه دبیران زن به مؤلفههایی نظیر انعطافپذیری در تدریس، به سطح تسلّط رساندن دانشآموزان، شفافیت در ارائة درس، حمایت از یادگیری شاگردان، توانمندسازی خویشتن و بهرهگیری از نظرات دیگران، تنوع در تدریس، تلکیفدهی و مطالبه، به طور معناداری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ایشان ارتباط دارد. در مقابل، نمرههای دانشآموزانِ دبیران مردی که دانشآموزان را به مطالعة قبلی تشویق میکنند، در خلال تدریس به طور مکرر به وارسی یادگیری بچهها میپردازند و به ارزشیابی و آزمون بیشتر گرایش دارند، به طور معنادار از نمرههای دانشآموزانِ دبیران زنی که به این مهارتها گرایش دارند، بالاتر است. به نظر میرسد نحوة بهرهگیری متفاوت دبیران زن و مرد از مهارتهای تدریس اثربخش، پیامدهای متفاوتی را از نظر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به دنبال دارد.
آموزش مستقیم
تدریس اثربخش
مهار تهای تدریس اثربخش
پیشرفت تحصیلی
درسهای محاسباتی
2019
08
23
31
52
https://noavaryedu.oerp.ir/article_92882_326362ef7fe60d83171e81b10259c243.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1398
18
2
ادراک معلمان از عوامل مؤثر بر ارتباط معلم ـ دانشآموز: تحلیل پدیدارشناسی
نرجس
لاری
الهه
حجازی
جواد
اژه ای
بهرام
جوکار
ارتباط معلم-دانشآموز، صرفاً کنش و واکنش سادهای از جانب دو سوی این رابطه نیست، بلکه تبادل کاملی است که در بستری از عوامل مؤثر بر آن شکل میگیرد. این مطالعه با هدف درک عوامل مؤثر بر این رابطه از دیدگاه معلمان انجام شده و در چارچوب روش تحقیق کیفی و طرح پدیدارشناسی به توصیف عمیق این عوامل پرداخته است. شرکتکنندگان در این پژوهش 19 معلم دورة ابتدایی (12 زن، 7 مرد) از دبستانهای دولتی شهر شیراز بودند که به شیوة هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کردند. بر مبنای یافتههای این مطالعه، دیدگاه معلم دربارة رفتارهای کلاسی و خصوصیات دانشآموز، که در ارتباط با او مؤثر است، مسیرهای کلاسی که برای ارتباط با دانشآموز قابل بهرهبرداریاند، عوامل بیرون از دایرة رابطة معلم و دانشآموز، که بر ارتباط آنها با یکدیگر اثر میگذارد، و ویژگیهای خلقی، باورها و انگیزش معلم که در ارتباط او با دانشآموز مؤثرند، به دست آمد. این مؤلفهها، دریافت ابعاد جامعی از دیدگاه معلم را پیرامون دغدغة پژوهش ممکن ساخت. نتایج این مطالعه، تبیینکنندة بسترهای ممکن برای مداخلة مثبت در رابطة معلم-دانشآموز است.
ارتباط معلم-دانشآموز
پدیدارشناسی
ادراک معلم
2019
08
23
53
80
https://noavaryedu.oerp.ir/article_92883_2509af87f065a6bdd5b378fa9c4e4b23.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1398
18
2
رابطة حافظة فعال خواندن با درک متن نوشتاریِ دانش آموزان دورة دوم متوسطه با نگاهی زبان روا نشناختی
مریم
دانای طوس
بهجت
نگاهدار
محمدامین
صراحی
این مطالعه پژوهشی ترکیبی است جامعة آماری آن پژوهش، دانشآموزان دختر پایة یازدهم نواحی 1 و 2 شهرستان رشت در سال تحصیلی 98-1397 بودند و از آن میان، 120 نفر بهعنوان نمونة آماری برای اجرای مقدماتی و نهایی و به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون درک متن نوشتاری (محققساخته) و نسخة بومیسازی شدة آزمون حافظة فعال خواندنِ دانمان و کارپنتر (1980، برگرفته از قوامی لاهیج، 1397) بود. پس از اجرای نهایی آزمون درک متن نوشتاری و نیز اجرای نسخة بومیسازی شدة آزمون حافظة فعال دانمان و کارپنتر، دادهها با دو آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که نمرههای درک متن نوشتاری با نمرة کلی آزمون حافظة فعال خواندن (0/67= α) و نیز با نمرههای مؤلفة اندوزش این آزمون، همبستگی مثبت و معنادار دارند (0/59= α) و برعکس با نمرههای مؤلفة پردازش این آزمون رابطة معناداری ندارند (0/17= α). میتوان وجود رابطة مثبت و معنادار میان درک متن نوشتاری با مؤلفة اندوزشِ حافظة فعال خواندن را بهپیروی از سووانسن و برنینگر (1995) چنین تبیین کرد که عملکرد افراد در درک متن نوشتاری و حافظة فعّال کلامی توسط نظامی با گنجایش کلی هدایت میشود. بر همین اساس، حافظة فعال روی درک متن نوشتاری اثرگذار است، زیرا مقیاسی برای گنجایش ذخیرهسازی در انواع تکلیفهای کلامی فراهم میآورد. یعنی با توجه به نقش مهارت درک متن نوشتاری در فهمِ مطالبِ آموزشی و با توجه به رابطة بین درک متن و حافظة فعال، میتوان با تقویت حافظة فعال به عملکرد بهتری در درک متن رسید. پیامدهای یافتهها مورد بحث قرار گرفتهاند.
درک متن نوشتاری
حافظة فعّال خواندن
پردازش
اندوزش
روا نشناسی زبان
2019
08
23
81
100
https://noavaryedu.oerp.ir/article_92885_84c212a13c64037e9578d72e0b7813a0.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1398
18
2
شناسایی و تحلیل ساختاری تأثیر متقابل پیشرانهای تغییر در حوزة آموزش وپرورش
زهره
رهسپار
کیوان
صالحی
میترا
عزتی
محمدمهدی
ذولفقاززاده کرمانی
غفلت از پیچیدگیهای نظام تعلیموتربیت، به دلیل گستردگی و اهمیت آن میتواند صدمات غیرقابلجبرانی به بار آورد. در مقالة حاضر پیشرانهای تغییر در حوزة آموزشوپرورش جهان از طریق متنکاوی در اسناد معتبر جهانی و نظر گروه خبرگان، بررسی و شناسایی شده است. سپس با برگزاری جلسة دلفی مشترک خبرگان، تأثیر پیشرانهای شناساییشده بر هم سنجیده شده و موردبحث قرار گرفته است. آنگاه از طریق نرمافزار «میکمک» جایگاه هر پیشران تحلیل و بررسی شد. یافتهها حاکی از آن است که پیشرانهای «جهانیشدن (بینالمللیشدن آموزشوپرورش)»، «تنوعطلبی»، «شبکة جهانی اینترنت (شبکههای اجتماعی)»، «انتقال از آموزش به یادگیری»، «شناسایی و بهکارگیری الگوهای بهتر» و «توسعة فناوری و دیجیتال» دارای تأثیرگذاری بسیار بالایی بر سایر پیشرانها هستند، پیشرانهای «رفاه اقتصادی و افزایش طبقة متوسط» و «فردگرایی (شخصیسازی یادگیری)» جزو پیشرانهای اثرگذار تلقی میشوند، پیشرانهای «توسعة علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM)» و «یکپارچهسازی آموزش و محتوای آموزشی» نسبت به سایر پیشرانها مستقل هستند، و پیشران «عدمتمرکز یا پایان تولید برنامههای سازمانیافته رسمی (طراحی نظامهایی با انعطافپذیری بیشتر)» خروجی و نتیجة کنش و واکنش سایر پیشرانهای این سیستم محسوب میشود که عنوان پیشران وابسته را در این مطالعه به خود اختصاص داده است. نتایج حاکی از آن است که حرکت آهسته ولی مداوم به سمت عدمتمرکز و مقاومت نکردن در برابر این تغییرات میتواند نظام آموزشی را از زیر سایة صرفاً الگوبرداری از نتایج سایر نظامهای تعلیموتربیت جهان و بهدوراز دستاوردهای بومی و داخلی، خارج سازد و نویدبخش آیندهای روشن و شفاف باشد.
آیند هپژوهی
تحلیل ساختاری
آموزش
پیشرا نهای تغییر
کلا نروندها
2019
08
23
101
126
https://noavaryedu.oerp.ir/article_92888_86eeb48c857a9c5c92b782c497efeb97.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1398
18
2
ارائة مدل ساختاری مؤلفه های مؤثر در یادگیری عبار تهای جبری دورة جدید متوسطه، با استفاده از روش سلسله مراتبی ویژگی ها(AHM)
شیوا
مفاخری
احمد
شاهورانی سمنانی
محمد حسن
بهزادی
علی
برهمند
در فرایند آموزش و یادگیری ریاضیات پایه، مباحث مرتبط با عبارتهای جبری اساس بسیاری از مباحث اصلی و مهم در ریاضیات مدرسهای و ریاضیات پیشرفته است و بهخصوص در موضوعهای مرتبط با تابعها و عملگرها از آن استفاده میشود. ازاینرو، یافتن روابط و میزان ابعاد آنها بین مؤلفههای مؤثر در سطح دانش و مهارت دانشآموزان بهصورت الگو یا مدلی کاربردی، برای آموزشگران ریاضی حائز اهمیت است.این پژوهش، میکوشد برای موضوع عبارتهای جبری در دورة متوسطه، با استفاده از ابزار آزمون ریاضی و سپس با تحلیل دادهها توسط نرمافزار R، بهکارگیری شیوههای «ارزیابی تشخیصی و شناختی» برای آنالیز دادهها و سپس استخراج نتایج از شیوه «سلسلهمراتبی ویژگیها» یک مدل ساختاری ارائه دهد. نتایج حاصل در آغاز با سه حیطة محتوایی «شناخت و تشخیص»، «ساده کردن» و «فاکتورگیری و پخشپذیری» بررسی شدند، مدل ساختاری، بنا بر آنالیز نتایج الگویی هم گرا و خطی را برای مدل ارتباطی میان مؤلفهها نشان داد که با مدل اندازهگیری برای یافتن ابعاد، روایی، پایایی و برازش مدل تثبیت شد.
ارزیابی
روش ارزیابی تشخیصی و شناختی
عبارت جبری
روش سلسله مراتبی ویژگی ها(AHM)
آیتم
2019
08
23
127
147
https://noavaryedu.oerp.ir/article_92893_b449087626ab39ab2c83c4c0f1663744.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1398
18
2
واکاوی تأثیر معماری داخلی انعطاف پذیر بر تعیین فضای شخصی دان شآموزان در مدرسه
اعظم
اسماعیلی
آزاده
شاهچراغی
فرح
حبیب
فضاهای آموزشی انسانهای آینده را تربیت میکنند و به نوع نگرش و شیوة رفتاری جوامع شکل میدهند. پس محیط مدرسه باید موجب بهبود رفتار اجتماعی دانشآموزان شود. عاملی مانند فضای شخصی در مدرسه میتواند بر رفتار دانشآموز تأثیر بگذارد. الگوهای رفتاری متنوع، ورود فناوریهای نوین و نیاز به فضاهای چندمنظوره، فضاهای آموزشی را به سمت انعطافپذیری سوق میدهد. هدف از این پژوهش یافتن ارتباط بین رفتارهای اجتماعی و معماری انعطافپذیر بوده است. ابتدا با روش تحلیل محتوای متن تأثیر تغییر چیدمان نیمکتها بر اندازة فضای شخصی دانشآموز بررسی شد. سپس با روش میدانی، مشاهدة مستقیم و مداخله در محیط بهصورت پیشآزمون و پسآزمون، چگونگی تأثیرپذیری پاسخهای رفتاری دانشآموزان از معماری انعطافپذیر به کمک متغیر محیطی کالبدی، تغییر چیدمان موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان دادند، تغییر فضای کلاس از طریق تغییر چیدمان و ایجاد محیطهای اجتماعپذیر میتواند بر اندازة فضای شخصی دانشآموز تأثیرگذار باشد. بدینصورت که تغییر چیدمان نیمکتها، اندازة فضای شخصی و در نتیجه میزان ارتباط و تعامل دانشآموزان با یکدیگر را تغییر میدهد. زاویة قرارگیری دانشآموز، فاصلة آن از معلم و دیگر دانشآموزان، قابلرؤیت بودن وی توسط معلم بر اندازة فضای شخصی که مانند حباب آنها را در برگرفته، تأثیرگذار است. بنابراین از طریق تغییر چیدمان، میتوان فضای کلاس و اندازة فضای شخصی دانشآموزان را تغییر داد.
معماری انعطاف پذیر
فضای شخصی
چیدمان ک لاس
2019
08
23
147
161
https://noavaryedu.oerp.ir/article_92898_62423cc8c96568efa6714b9bf35a2b87.pdf