2024-03-29T13:09:09Z
https://noavaryedu.oerp.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14726
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1399
19
1
تبیین چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی از منظر اسناد تحولی
آمنه
احمدی
محمود
مهرمحمدی
حسن
ملکی
علیرضا
صادقی
مرتضی
طاهری
پژوهش حاضر با هدف تبیین چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی از منظر اسناد تحولی انجام شده است. از نظر نوع در دستة پژوهشهای کاربردی قرار دارد و روش آن پژوهش فلسفی از نوع اول (تفسیر مفهوم) است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که از منظر اسناد تحولی، صورتبندی اهداف از چه چارچوب مفهومی تبعیت میکند؟ و این چارچوب چگونه در صورتبندی اهداف ساحت علم و فناوری به کار گرفته شده است؟ برای بررسی اسناد تحولی نیز از روش تحلیل متن (تحلیل اسنادی) به شیوة استقرایی استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل اسناد تحولی نشان میدهد، چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی تابع رویکرد کلنگر است و از این ظرفیت برخوردار است که بهصورت تلفیقی (پیوند میان ساحتهای تربیت) و در حرکتی دایرهوار و توسعهیابنده در دورههای تحصیلی حرکت کند. در این جهتگیری، ابعاد شناختی، غیرشناختی و قلمروهای معرفتی (ساحتهای تربیت) در صورتبندی اهداف یکپارچه میشوند و این امکان را به وجود میآورند که تواناییها و صفاتی که بهتدریج و در فرایند تربیت کسب میشوند، بهصورت لایهای متراکم شوند و در قالب هویت شخصی منعکس گردند. بررسی اهداف ساحت علم و فناوری بر اساس چارچوب مفهومی موردنظر نشان داد که سه بعد غیرشناختی، شناختی و قلمرو معرفتی در صورتبندی اهداف موردتوجه قرار گرفته است و از این نظر چارچوب مفهومی از قابلیت بهکارگیری در عرصة عمل برخوردار است.
صورتبندی اهداف
اسناد تحولی
چارچوب مفهومی
2020
05
21
7
30
https://noavaryedu.oerp.ir/article_107722_5696069ec4bfa46226aad33270679eb8.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1399
19
1
تبیین مؤلفههای تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی مربوط به شایستگیهای غیرفنی دورة دوم متوسطة فنی و حرفهای و کاردانش
کریم
اصغرنژاد
شهرام
رنجدوست
محمد
عظیمی
پژوهش حاضر به شیوة توصیفی شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا، با هدف تبیین مؤلفههای تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی دورة دوم متوسطة فنی انجام گرفت. جامعة آماری کتابهای مربوط به شایستگیهای غیر فنی دورة متوسطة فنی در سال 98-97 بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش تحلیل اسنادی، برگههای فیشبرداری از اطلاعات و در بخش تحلیل محتوا چکلیست محقق ساخته بود. دادة اسنادی به شیوة کیفی و دادههای تحلیل محتوا با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند آنتروپی شانون تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل بیانگر آن است که چارچوب مفهومیِ تربیت حرفهای را میتوان در سه مؤلفة دانش، نگرش و مهارت تدوین کرد که خرده مؤلفههای خلاقیت و نوآوری، وسختکوشی با فراوانی بیشتر در رتبههای اول و خرده مؤلفههای درک موقعیت و سازگاری با فراوانی کمتر در رتبههای آخر قرار گرفتند. همچنین، میزان توجه به مؤلفهها در کتابهای درسی متفاوت است، بهطوری که بیشترین تأکید بر مولفة دانش (35/91 درصد) و کمترین تأکید برمولفة نگرش (30/88 درصد) شده است. با توجه به تحولات آموزشوپرورش در عصر جدید، استفاده از برنامة درسی مارپیچی برونر در تدوین و طراحی برنامة درسی و بازنگری در ویراستهای آتی در راستای توجه بیشتر به مقولههای کمتر توجه شده، ضروری به نظر میرسد.
تربیت حرفهای
تحلیل محتوا
روش آنتروپی شانون
شایستگی
فنی و کاردانش
2020
05
21
31
46
https://noavaryedu.oerp.ir/article_107723_f4bf1d625ef8ec918b873bd84ef4edd1.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1399
19
1
بررسی ویژگیهای مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی: ارائة ابزار سنجش معتبر و الگوی پیشنهادی
حیدر
تورانی
اعظم
ملایی نژاد
شهره
حسین پور طولازدهی
این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی و ارائة الگوی مفهومی انجام شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع دادهبنیاد است. ابزار گردآوری دادهها جدولهای کدگذاری، پرسشنامه، و مصاحبة نیمهساختارمند بوده است.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک «تحلیل محتوا» استفاده شد. یافتههای این پژوهش شش بعد، 21 مؤلفه و 228 نشانگر مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی را شناسایی کرده است که در قالب ابزار ارائه شدند. ابعاد و مؤلفهها عبارتاند از:1. مدیر: ویژگیهای فردی مدیر مدرسه، سبک رهبری؛2. کارکنان: گزینش و جذب، نگهداشت، آموزش، ارتباطات، ارزشیابی؛۳. دانشآموزان: تربیت جسمانی، تربیت علمی ، تربیت اخلاقی و دینی، تربیت اجتماعی، ، تربیت فنی و حرفهای، تربیت هنری؛4. منابع: سرمایة اجتماعی، سرمایة اطلاعاتی، سرمایة مالی و فیزیکی؛5. فرهنگ مدرسه: ارزشها و نمادها؛6. والدین: آموزش و مشارکت. برای ارزیابی کمی روایی محتوای ابزار از شاخصهای نسبت روایی محتوا (CVR) و (CVI) استفاده شده است. پایایی محاسبه شده (ضریب آلفای کرونباخ) 86/0 است. میتوان اذعان کرد، ابزار تهیه شده، مشابه ندارد. همچنین با توجه به منابع مدیریتی و منابع اسلامی مورد مراجعه، الگوی مفهومی مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی پیشنهاد شده است
مدیریت مدرسه
رویکرد اسلامی
سبک رهبری
مدیریت آموزشی
2020
05
21
47
88
https://noavaryedu.oerp.ir/article_107724_5f55880e468f8fe589b1ea16695b6de1.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1399
19
1
مواضع سیاسی تربیت دانشآموز به مثابه شهروند مطلوب در اسناد رسمی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،سند چشم انداز 20 ساله)
ناصر
کمالپورخوب
سید ضیاء
هاشمی
سید محمودسید محمود
نجاتی حسینی
شهروند مطلوب برای نظامهای رسمی بهعنوان عنصری خلاق و مستقل شناخته میشود. آنها برای تحت انقیاد درآوردنشان از شیوههای مختلفی استفاده میکنند. نظام تربیت رسمی جمهوری اسلامی نیز با تدوین اسناد «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند چشمانداز20 ساله» تلاش میکند شهروند مطلوب خود را تربیت کند. این مقاله ضمن شناسایی بنیانهای آماده-سازی شهروندی و ویژگیهای شهروند مطلوب تلاش دارد موضع شفاف نظام رسمی تعلیم و تربیت در ایران را از طریق این اسناد نسبت به تربیت شهروند-دانشآموز مشخص سازد. به لحاظ روششناسی این مقاله از نوع اسنادی تحلیلی است که محتوای اسناد موردنظر به روش تحلیل محتوایی مورد واکاوی قرار گرفت و نمونهها بهصورت نمونهگیری نظری به شیوهی فیشبرداری انتخاب شدهاند. در بخش یافتهها نتایج حاصل از تحلیل اسناد نشان میدهد که هر دو سند رسیدن به قرب الهی را هدف غایی آرمان تربیت میدانند. مقولهی استخراجی شهروند دیندار در محورهای دینی (اعتقادی،عبادی) و مقولهی شناختی(ارزشی،اخلاقی ،علمی و فرهنگی) در هردو سند این سنخیت را نشان میدهد. اما در بررسی مقولهی شهروند اجتماعی با محورهای مورد بررسی(منفعت اجتماعی، مشارکت اجتماعی سیاسی، نقشآفرینی مجزای اجتماعی و منشا رشد اجتماعی)مسیر متفاوتی برای رسیدن به هدف معرفی میکنند. براساس این نتایج سند تحول دستیابی به ایدهالهای شهروند مطلوب را در اولویت دادن به ارادهی فردی می-بیند؛ در حالی که سند چشم انداز ضمن در نظر گرفتن این تفاوتها نقطه آغاز تربیت شهروندی را ایجاد ساختار مناسب و قرار گرفتن افراد در این نهادها برای فراگیری الگوهای رسمی نظام حاکم تدوین میکند.
شهروند مطلوب
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
سند چشم انداز 20 ساله
2020
05
21
89
110
https://noavaryedu.oerp.ir/article_107721_71302abadb3c9e6a3343d383f9dfaa65.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1399
19
1
تبیین پدیدة مدرسه بهعنوان شتابدهنده
حنیف
حاجی آقایی
علی
خلخالی
هدف تحقیق حاضر، آشکارسازی تمایز نسل جدید مدرسه تحت عنوان مدرسه کارآفرین با سایر مدارس میباشد. در ادامه این، ساختار جدید مدرسه با کارکردی مشابه شتابدهنده، تعریف و بازسازی میگردد. برای دستیابی به این هدف، از رویکرد کیفی استفاده شد. برای انتخاب نمونه، روش نمونهگیری مبتنی بر معیار که جزئی از روشهای نمونهگیری هدفمند میباشد تا حصول اشباع نظری بهکار گرفته شد. دادهها به کمک مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید. تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش تحلیل مضمون انجام شد. بر مبنای کدگذاری باز مصاحبهها، در مرحله مقدماتی 99 مؤلفه بازشناسی شدند. لیکن در نهایت 13 مفهوم در قالب 5 تم اصلی به عنوان مؤلفههای شتابدهنده خاص مدرسه کارآفرین تم یابی شدند. تحلیلهای ارائهشده در این پژوهش نشان میدهد که این مؤلفههای استخراجی از ظرفیت لازم برای تغییر در کارکرد مدارس به سمت مدارسکارآفرین برخوردارند. همچنین مدارسکارآفرین مجهز به شتابدهنده مدرسهای دارای پتانسیل کافی برای ترویج فرهنگ کارآفرینی و پرورش کارآفرینان دانشآموز میباشد.
مدرسة کارآفرین
شتابدهنده
هنرستان فنیوحرفهای
2020
05
21
111
126
https://noavaryedu.oerp.ir/article_107720_2ff31df628b041ac3129cd228c6f7733.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1399
19
1
تأثیر آموزش مسائل مدلسازی ریاضی بر تجربههای شوقِ دانشآموزان
زکیه
پرهیزگار
مهدی
جباری نوقابی
حسن
علمالهدایی
با توجه به اینکه «مدلسازی و کاربردها» و یادگیری آن در مدرسه و دانشگاه میتواند کاربرد ریاضیات را در علوم، فناوری و زندگی روزانه بهتر نمایان سازد، لذا ایجاد فرصتهایی که دانشآموزان را قادر کند مهارتهای مدلسازی خود را ارتقا دهند، یکی از موضوعات برجسته در تحقیقات آموزش ریاضی است. از این رو، در این پژوهش به آموزش مسائل مدلسازی ریاضی به دو شیوة مستقیم (معلم محور) و استراتژی عملگر (دانشآموز محور) به 244 دانشآموز دختر پایة دهم پرداخته شده است. این مطالعه در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۳۹۳- ۱۳۹۲ در سه دبیرستان غیردولتی شهر مشهد انجام شد. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش مسائل مدلسازی ریاضی به دو شیوة آموزشی متفاوت بر تجربههای شوق دانشآموزان در مسائل مختلف ریاضی (مدلسازی، کلامی و درونـریاضی) است. روش پژوهش کمی و از نوع نیمهتجربی است. جمعآوری اطلاعات بهوسیلة یک پرسشنامة درکِ شوق در مقیاس لیکرت انجام شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس اندازههای مکرر نوع دوم نشان داد که آموزش مسائل مدلسازی ریاضی بر تجربههایِ شوق دانشآموزان در مسائل دنیای واقعی تأثیر معناداری داشته است. علاوه بر این، محیط آموزشیِ دانشآموز محور بستر مناسبی برای بروز این تجربههای مثبت در دانشآموزان بود. بنابراین استفادة معلمان از فعالیتهای مدلسازی برای علاقهمندکردن دانشآموزان به درس ریاضی ضرورت و اهمیت پیدا میکند.
مسائل کلامی
مسائل درون ـ ریاضی
روش آموزشی دانشآموزمحور
2020
05
21
127
146
https://noavaryedu.oerp.ir/article_107718_e018c49edbdc8bd4b3891f1efb7a3884.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1399
19
1
مقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خود ارزشمندی دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر کرج
نظام
هاشمی
فاطمه
خروطی
هدف این پژوهش مقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خودارزشمندی بین دانشآموزان تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش علی ـ مقایسهای بود. جامعة آماری تمامی دانشآموزان دختر پایة یازدهم مدرسههای تیزهوش و عادی آموزشوپرورش ناحیة یک شهر کرج در سال تحصیلی 98-97 در حال تحصیل هستند که در مجموع 2107 نفر میشدند. از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، یک مدرسة دخترانه از بین مدرسههای آموزشوپرورش ناحیة یک کرج انتخاب شد و از بین کلاسهای پایة یازدهم آن مدرسه دو کلاس به تصادف و به تعداد 50 نفر انتخاب شدند. انتخاب نمونه از دبیرستان تیزهوشان هم به تعداد 50 نفر و بهصورت هدفمند بود. آزمودنیها به پرسشنامه های انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامة راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریج و دی گروت (1990) و پرسشنامة خودارزشمندی روزنبرگ (1965) پاسخ دادند. دانشآموزدادهها با روش t مستقل و نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها فرضیة پژوهش را تأییدکردند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری (0/05> P) در انگیزش تحصیلی، میزان خودارزشمندی و خودتنظیمی تحصیلی بین دانشآموزان عادی با دانشآموزان تیزهوش دیده شده و دانشآموزان تیزهوش در سه متغیر نسبت به دانشآموزان عادی میانگین بالاتری دارند.
انگیزش تحصیلی
خودتنظیمی
خودارزشمندی
دانشآموز تیزهوش
دانشآموز عادی
2020
05
21
147
162
https://noavaryedu.oerp.ir/article_107719_7828056fa76a56967e0e6a43ab7e4fae.pdf