2024-03-28T18:06:46Z
https://noavaryedu.oerp.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19510
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
تحلیلی بر الگوهای تفکر طراحی و شناسایی نقش و ابعاد آن: مرور نظاممند
زهرا
ابوالحسنی
مرضیه
دهقانی
محمد
جوادی پور
کیوان
صالحی
نسرین
محمد حسنی
تفکر طراحیْ روش حل مسئلۀ مشارکتی با رویکرد انسانمحور است که با بالابردن تواناییهای تفکر خلاق یادگیرندگان، نوآوری را تقویت میکند. هدف از پژوهش حاضر تحلیل مفهوم تفکر طراحی و بررسی الگوهای تفکر طراحی با جمعآوری، ارزیابی و مرور نظاممند مقالات مرتبط با این موضوع بود. برای این مطالعه، در بانکهای دادۀ اریک، ساینس دایرکت، تایلر و فرانسیس، اسپیرینگر و گوگل اِسکالر جستوجو شد و کلیۀ مقالاتی که به زبان انگلیسی از سال 2000 تا 2020 در بانک دادههای آنها نمایه شده بودند گردآوری شدند. پس از جستوجو در بانکهایِ داده، مقالات مرتبط انتخاب شدند و با ملاک ارزیابیِ casp مورد ارزیابی قرار گرفتند. درنهایت، 36 مقاله تحلیل و بررسی شدند. با توجه به مطالعات بهدستآمده، مطالعات به سه گروهِ 1. مقالاتی که تعریفی نو از تفکر طراحی ارائه دادهاند؛ 2. الگوهای جدید را ارائه نمودهاند؛ و 3. از الگوها در اجرای طرح استفاده نمودهاند تقسیم و ارزیابی شدند.
تفکر طراحی
مدل
مرور نظاممند
2021
12
22
7
34
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142332_9b3d7f7348e4513f61a302331eb4567f.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
طراحی چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین
فهیمه
کشاورزی
محمد
جاودانی
مجید
بدخشان
هدفِ این پژوهش، با درک اهمیت تأثیر معلمان در ایجاد تغییر و تحول در عرصۀ آموزش، بهخصوص در ابعاد عملی و مهارتی، طراحیِ چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین بود. رویکردِ پژوهش کیفی و روش به کار گرفتهشده مطالعۀ موردی است. مشارکتکنندگان بالقوۀ پژوهش شامل کارآفرینان موفق در عرصۀ آموزش، بهویژه معلمانی که در این زمینه تجربه و تخصص لازم را داشتند، و متخصصان برنامۀ درسی بودند. انتخاب مشارکتکنندگان با استفاده از رویکرد هدفمند و با روش نمونهگیری گلولهبرفی و با استفاده از معیار اشباعِ نظریِ دادهها برای تعیین تعداد مشارکتکنندگان انجام شد. برای استخراج چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و بررسی منابع و متون مرتبط استفاده شد. همچنین با استفاده از روش تحلیل مضمون، مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر حاصل شدند. برای اعتباریابی دادهها از روشهای قابلقبولبودن و قابلاعتمادبودن استفاده شد. چارچوب اولیه، شامل 57 مضمون پایه و چهار مضمون سازماندهنده (شایستگیهای شخصیتی، شایستگیهای تدریس، شایستگیهای اجتماعی و شایستگیهای حرفهای)، حول مضمون فراگیر شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین سازماندهی شد. گفتنی است مضامین استخراجشده به هم مرتبط و درهمتنیدهاند، یعنی معلمان اگر بخواهند در چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین قرار گیرند، بایستی این شایستگیها را در کنار هم داشته باشند و آنها را باهم رشد و توسعه دهند و نظام آموزشی باید شرایط و زمینههای مناسب با این چارچوب سازماندهیشده را فراهم سازد.
معلم کارآفرین
شایستگی حرفهای
کارآفرینی
آموزشوپرورش
کارآمدی
2021
12
22
35
54
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142333_ec2c1c65b59b1b5d12298965b7c24004.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
بازنمایی معنایی پدیدۀ هویت حرفهای مدیران مدارس متوسطه و ارائة مدلی پارادایمیک
جواد
باقری اصل
رفیق
حسنی
فردین
عبدالهی
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای مدیران مدارس متوسطه و ارائة مدلی پارادایمیک بود. روششناسی این پژوهشْ کیفی بود و مشارکتکنندگان آن را کلیة مدیران مدارس متوسطة نواحی سهگانة شهرستان کرمانشاه تشکیل دادند که بر اساس قاعدة اشباع نظری ۲۴ نفر برای مصاحبه انتخاب شدند. دادهها با روش نظریة دادهبنیاد و با کمک نرمافزار مکسکیودا تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که شرایط علّی پدیدة هویت حرفهای عبارتاند از: دانش تخصصی، مهارت حرفهای و فلسفة حرفه؛ شرایط زمینهای شامل ظرفیت حرفهای و گرایش حرفهای؛ شرایط مداخلهگر شامل مدیریت روزمرگی و ساختار سازمانی بازدارنده؛ راهبردهای مؤثر در هویت حرفهای شامل هماندیشی و تعامل حرفهای و روابط انسانی مبتنی بر درک متقابل و پیامدهای هویت حرفهای الگوبودن در حرفه، غرور حرفهای و مجذوب حرفه بودن. مقولة هستة پژوهش «هویت حرفهای مدیر مدرسه بهمثابة درک خود بهعنوان یک حرفهای: کاتالیزور پیشرفت حرفهای» شکل گرفت که بهنسبت سایر مقولات محوری انتزاعیتر است و جامعیت بالاتری دارد. درنهایت مضمونهای محوری شناساییشده در قالب مدل پارادایمیک اشتراوس و کوربین ترسیم شد. با توجه به نتایج مصاحبه با خبرگان، گفتنی است که شکلگیری و توسعة هویت حرفهای مدیران مدارس متوسطه امری ضروری است که سبب افزایش انگیزه، ارتقای مهارتهای مدیر و ارائة خدمات باارزش به جامعه و دیگران میشود.
بازنمایی معنایی
هویت حـرفهای
مدیـران مدارس متوسطه
تعادل رابـطه و وظیفه
همرنگ همکاران
2021
12
22
55
80
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142335_8c611b813af05b6ac2be17da767d5100.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
بازشناسی عوامل مؤثر در فضای بازنمایی کودکان با تکیه بر نقاشیهای آنها (مطالعۀ موردی: فضاهای آموزشی)
ریحانه
نیک روش
سید غلامرضا
اسلامی
ژاله
صابرنژاد
عبدالحسین
کلانتری
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل کالبدی و غیرکالبدی مؤثر در تجربۀ مطلوب دانشآموزانِ مقطع ابتدایی از فضاهای آموزشی شهر اصفهان است که ازنظر موضوعِ پژوهشی و ماهیت تجارب زیستۀ کودکان از حضور در فضاهای آموزشی نوآورانه است. روششناسی مقالۀ حاضر مبتنی بر راهبرد آمیخته است که تصاویر ذهنی و تجارب زیستۀ دانشآموزان با استفاده از روش طراحی-ترسیمی و نقاشیهای آنها بهدست آمده است. با توجه به وجود یکپارچگی فاعل شناسایی و موضوع شناسایی در این روش، میتوان آن را شیوهای مناسب برای بازنمایی و فهم تجربۀ زیستۀ کودکان دانست. درمجموع، تعداد 192 نقاشی با روش کدگذاریِ باز طبقهبندی و به روش تحلیل عاملی اکتشافی با نرمافزار اسپیاِساس تحلیل شدند. نتایج تحقیق حاکیاز آن است که پنج عامل اصلی در تجربۀ زیسته و تصویر ذهنی دانشآموزان از فضای آموزشی مؤثر است که به ترتیب اولویت بدین قرارند: 1. تأکید بر خوانایی بنا؛ 2. اشاره به انواع فعالیتهای متنوع؛ 3. تأکید بر سیمای کلی بنا؛ 4. توجه به عوامل طبیعی و فضای باز؛ و 5. توجه به جزئیات محرکهای محیطی-حسی.
"فضای بازنمایی"
"کودکان"
"نقاشی"
"فضای آموزشی"
"تولید فضا'
2021
12
22
81
104
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142336_65be83ab880a0b2bfa8870daf43990c3.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
شناسایی ویژگیهای معلم اثربخش در آموزش مجازی دوران کرونا - رویکرد فراترکیب
بابک
شمشیری
مریم
شفیعی سروستانی
فاطمه
میرغفاری
علی
جوانمرد
هدف از این پژوهش شناسایی ویژگیهای معلم اثربخش در آموزش مجازی دوران کروناست. طرح این پژوهش سنتزپژوهیِ کیفی از نوع فراترکیب تبدیلی است و با استفاده از روش شش مرحلهای سَندِلوسکی و باروسو انجام شده است. طی مراحل، ضمن انتخاب گروه فراترکیب، سؤال پژوهش و معیارهای شمول مقالات مشخص شدند و در جستوجوی نظاممند منابع در پایگاههای اطلاعاتی لاتین، با توجه به معیار خروج، 45 مقالۀ اصیل انتخاب شدند. سپس ضمن استخراج مضامینِ پایه تعداد 54 مضمونِ پایه تثبیت شد که به 8 مضمون سازماندهندۀ سطح اول و سپس به 3 دسته مضامین سازماندهندۀ سطح دوم شامل حضور شناختی (توسعۀ مفاهیم خود در دانشآموز، درگیری شناختی دانشآموزان، پشتیبانی فعالیتهای دانشآموز)، حضور اجتماعی (توانایی ایجاد فعالیتهای گروهی، توانایی مدیریت فعالیتهای گروهی حین تدریس) و حضور تدریس (مهارت در ساماندهی دانش تدریس خود، شناخت مفاهیم نظری تدریس در محیطهای الکترونیکی، طراحی و اجرای تدریس الکترونیکی) تبدیل شدند. درنهایت، تمامی مضامین مذکور در قالب مضمون فراگیر ویژگیهای معلم اثربخش در آموزشِ مجازی ارائه شدند. همچنین با استفاده از روشهای اعتبارپذیری و انتقالپذیری، اعتباریابی یافتهها انجام شد. ماهیت تأثیر تسهیلگری معلم در آموزشهای مجازی دوران کرونا و توجه متولیان امر آموزش به تغییرات امر تعلیموتربیت و گرایش بهسمت آموزش الکترونیکی آنان را به بازنگری روالهای آموزشی معطوف و ترغیب میکند.
معلم اثربخش
حضور شناختی
حضور اجتماعی
حضور تدریس
رویکرد فراترکیب
2021
12
22
105
130
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142337_0b892fa33f96acea30b9e584c2c4fcf7.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
سنجش کیفیت یادگیری ریاضیات در دانشآموزان پایة ششم شهر تهران
مسعود
کبیری
شهرناز
بخشعلی زاده
مشاهدۀ کیفیت خدمات آموزشی برای حصول اطمینان از کیفیت یادگیری دانشآموزان از وظایف عمدۀ نظامهای آموزشی بهشمار میرود تا جایی که یکی از شاخصهای کیفیت آموزشوپرورشدر نظر گرفته شده است. سنجش یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی، که یکی از دروس اصلی است، نیز اهمیت بسیاری دارد. در این مطالعه برای سنجش کیفیت یادگیری درس ریاضیدر پایۀ آخر دورۀ ابتدایی، تعداد 9720 نفر از دانشآموزان پایۀ ششم شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری طبقهایِ خوشهایِ دومرحلهای انتخاب شدند. تعداد 2۶۴ سؤال ریاضی با استفاده از نمونهگیری ماتریسی میان دانشآموزان توزیع شد. نتایج نشان داد که میانگین عملکرد دانشآموزان در پایۀ ششم برابر با ۴۶۳ بود که پایینتر از میانگین مقیاس (۵۰۰) است. همچنین دختراندر مقایسه با پسران عملکرد بهتری را در ریاضی نشان دادند. مقایسۀ عملکرد انواع مدارس نیز نشان داد که دانشآموزانِ مدارس دولتی عملکرد پایینتری از سایر مدارس داشتند، اما تفاوت در میان دانشآموزانِ انواع دیگر مدارس معنادار نبود. علاوهبراین، تفاوت قابلتوجهی میان میانگین مناطق آموزشی وجود داشت بهطوریکه بهترین عملکرد در مناطق 3، 2, ۵ و ۶ و ضعیفترین عملکرد در مناطق 19، 1۵ و 18 دیده شد. تفاوتهای ملاحظهشده حتی در مقایسۀ میان مدارس دولتی و هیئتامنایی نیز حفظ شد.
پیشرفت تحصیلی در ریاضی
مطالعۀ برکات
آموزش ریاضی
دورۀ ابتدایی
2021
12
22
131
148
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142338_a16048d91a42483a7e88e697a724198a.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
شکاف نسلی و راهبردهای یاددهی و یادگیری در دورۀ ابتدایی: رویکردی آیندهپژوهانه
الهام
یوسفی همدانی
احمدرضا
نصراصفهانی
یاسمین
عابدینی
محسن
طاهری دمنه
جهان آینده مقارن با تحولاتی شگرف و بیسابقه در عرصههای علم و فناوری و انتقال اطلاعات خواهد بود. زیستن در چنین جهانی موجب میشود تا شکاف عمیقی میان نسل نوظهور یادگیرندگان با عنوان «نسل آلفا» با نسلهای پیشین پدید آید و شیوههای مرسوم یادگیری را ناکارآمد سازد. ازاینرو، هدف این پژوهش شناسایی خصوصیات نسل نوظهور یادگیرندگان و طراحی راهبردهای یاددهی و یادگیری مناسب بر مبنای آنها در دورۀ ابتدایی بود. به این منظور از روش فراتحلیل کیفی و ابزار تحلیل محتوا با نرمافزار Atlas.ti8 استفاده شد. در بخش نتایج، در گام اول، خصوصیات نسل آلفا در قالب نُه مقوله شناسایی و توضیح داده شد. در گام دوم، مفاهیم و گزارههای مرتبط با یاددهی و یادگیری در قالب هفت مقوله استنباط و سپس مقولههای مذکور برای تدوین راهبردهای یاددهی و یادگیری مناسب برای نسل آلفا استفاده شد. یافتهها نشان داد نسل آلفا تمایل دارند هدایت یادگیری خود را به عهده گیرند، مرزهای میان یادگیری رسمی و غیررسمی را از میان بردارند و روشهای تعاملی را جایگزین روشهای یکسویه و سنتی انتقال اطلاعات کنند. در پایان سه رویکرد عمده برای تلفیق و بهکارگیری این راهبردها پیشنهاد شد.
راهبردهای یاددهی و یادگیری
عصر دیجیتال
شکاف نسلی
نسل آلفا
آموزش ابتدایی
2021
12
22
149
172
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142339_135f7425658e01f47736d70ee8637940.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
اثربخشی آموزش ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان قربانی قلدری
محمد
محمدی
ابوالفضل
فرید
رامین
حبیبی کلیبر
جواد
مصر آبادی
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان پسر قربانی قلدری انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمام دانش آموزان پسر دورۀ متوسطۀ اول سطح شهر مریوان تشکیل میدادند که در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ۶۰ دانشآموز انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش(۳۰) و کنترل (۳۰) جایدهی شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت شش هفته و هر هفته دو جلسه (۱۲ جلسه) بهصورت گروهی آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای سازگاری اجتماعی (1962) و تابآوری تحصیلی (2004) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس بود. نتایج نشان داد که آموزش ابراز وجود در سازگاری اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری تأثیر معناداری داشته، اما در تابآوری تحصیلی تأثیری نداشته است. این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است. آنها میتوانند از نتایجِ این پژوهش برای بهبود زندگی دانشآموزان استفاده کنند.
ابراز وجود
تابآوری تحصیلی
سازگاری اجتماعی و قربانی قلدری
2021
12
22
173
186
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142340_a0f8ff9db58fd45771ec0bf0ea4e224c.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
ارزیابی کارایی آموزشوپرورش با تأکید بر تخصیص منابع: رویکرد کارایی برتر (موردپژوهی مناطق آموزشوپرورش خراسان شمالی)
مرتضی
بدری
صمد
برزویان
زهرا
محمدیان
هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی کارایی مناطق نهگانۀ آموزشوپرورش استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 9۷-9۸ با بهرهگیری از روش تحلیل پوششی دادههاست. در این روش، مجموعهای از عملکردها و ویژگیهای مناطق آموزشی بهمنزلۀ شاخصهای ورودی و خروجی در نظر گرفته شده است و با توجه به میزان اهمیت و تأثیرگذاری شاخصها درمجموع عملکرد، نسبت مجموع موزون خروجیها بر مجموع موزون ورودیها در حکم میزان کارایی مناطق محاسبه و ارزیابی شده است. برای ارزیابی کارایی مناطق نهگانۀ آموزشوپرورش استان خراسان شمالی در این پژوهش، دادههای مربوط به معلمان، مدارس، دانشآموزان و نیروی انسانی از ادارۀ کل آموزشوپرورش استان خراسان شمالی، گردآوری شده و روش تحلیل پوششی دادهها با بهرهگیری از سه شاخص درونداد و دو شاخص برونداد بهکار گرفته شده است. علاوهبر ارزیابی کارایی هریک از مناطق، مجموعههای کارا، الگوهای مرجع، نهادهها و ستادههای مطلوب، واحدهای ناکارا، نقاط ضعف و قوت هریک از مناطق و وضعیت استفاده از منابع نیز مشخص شده است.
کارایی
ارزیابی عملکرد
آموزشوپرورش
تحلیل پوششی دادهها
2021
12
22
187
208
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142341_ecac53173df3498c34c7ac9f57a679a5.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1400
20
4
مطالعۀ تطبیقی برنامه های درسی هدایت شغلی به منظور ارائۀ رهنمودهایی برای نظام آموزش وپرورش ایران
بهروز
رحیمی
رضوان
حکیم زاده
محمد
جوادی پور
کیوان
صالحی
محمد
خادمی کله لو
هدف از پژوهشِ حاضر شناسایی و بررسی برنامههای درسی هدایت شغلی در کشورهای جهان است. روش پژوهشْ توصیفی و تحلیل مستندات با رویکرد تطبیقی است. جامعۀ آماری شامل برنامۀ درسی هدایت شغلی در کشورهای جهان میشود و نمونۀ مورد بررسی برنامۀ درسی مشاغل و آموزش کارمحور در انگلستان و برنامۀ درسی شغلی در ویکتوریا، استرالیا، بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. الگوی مورداستفاده روش توافق و تفاوت جان استوارت میل بود. ابزار گردآوری اطلاعاتْ فیشبرداری و تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل محتوا بود. همچنین برای قضاوت دربارۀ اعتبار اسناد و مدارک به نقد بیرونی و درونی منابع توجه شده است. نتایج تحلیل و مقایسۀ تفاوت و شباهتهای عناصر اصلی برنامۀ درسی (هدف، زمان، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری-ارزشیابی) نشان داد جهتگیریِ هر دو برنامۀ درسی، آموزش با رویکرد شغلمحوری است اما برنامۀ درسی مشاغل و آموزش کارمحور در قیاس با برنامۀ درسی شغلی ویکتوریا اهداف و زمان اجرای متنوع و گستردهتری را شامل میشود. نتایج بررسی عنصر محتوا در هر دو برنامۀ درسی حاکی از سه مرحلۀ رشد فردی، اکتشاف شغلی و مدیریت شغلی بود. بررسی عناصر راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی نشان داد آنچه در هر دو برنامۀ درسی هدایت شغلی حائز اهمیت است استفاده از روشهای نوین و فعالانه در کنار روشهای سنتی است. با توجه به یافتههای تحقیق، به سیاستگذاران نظام آموزشی کشور ایران پیشنهاد میشود طراحی برنامۀ درسی هدایت شغلی را با توجه به ویژگیهای عناصر برنامۀ درسی هدایت شغلی کشورهای موفق در دستور کار قرار بدهند.
برنامۀ درسی
برنامۀ درسی شغلی ویکتوریا استرالیا
مشاغل و آموزش کارمحور انگلستان
هدایت شغلی
2021
12
22
209
244
https://noavaryedu.oerp.ir/article_142342_a5aea88e1808d5e2802c8f0204633579.pdf