2024-03-29T05:37:42Z
https://noavaryedu.oerp.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9972
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1383
3
1
رابطۀ خلاقیت و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های تهران
حسن
پاشا شریفی
این تحقیق به منظور بررسی رابطۀ سطح خلاقیت و پنج عامل بزرگ شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های نظری و پیش دانشگاهی انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 250 دانش آموز دختر و پسر بوده که به طور تصادفی از پایه های سوم دبیرستان های نظری و مراکز آموزش پیش دانشگاهی تهران انتخاب شده اند. برای اندازه گیری سطح خلاقیت از آزمون تورنس (بخش کلامی) و برای اندازه گیری خصایص شخصیتی از آزمون استانداردشده ایرانی پنج عامل بزرگ شخصیت استفاده شده است. نتایج زیر پس از جمع آوری و تجزیه وتحلیل آماری داده ها به دست آمده است: پسران از نظر خلاقیت بر دختران برتری دارند. گرایش به روان نژندی در میان دختران بیش از پسران است. میان عامل های شخصیتی برونگرایی (E)، وجدان (C)، و انعطاف پذیری (O) و خلاقیت رابطۀ مثبت وجود دارد. میان عامل شخصیتی توافق پذیری و گرایش به روان نژندی با خلاقیت رابطه معنادار مشاهده نشد.
خلاقیت
ویژگی های شخصیتی
دانش آموزان دبیرستانی
2004
03
20
11
31
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78743_f977b79de8fa452b7746ceb9e9a5e61a.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1383
3
1
نظریه پردازی و مقیاس سازی برای سنجش نظام ارزشی به منظور بررسی تأثیر جهانی شدن بر نظام ارزشی دانش آموزان نوجوان ایران
حسین
لطف آبادی
وحیده
نوروزی
فرآیند و طرح "جهانی شدن" که از اواخر جنگ جهانی دوم، با عنوان های گوناگون در کشورهای پیشرفتهٔ صنعتی غرب ظهور کرده با گذشت زمان، سرعت و دامنهٔ بیشتری یافته است، به گونه ای که از دههٔ ۱۹۹۰ به یکی از چالش های اساسی بشری مبدل شده و بر نظام ارزشی و هویت مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان، تأثیری عمیق گذاشته است. نظام ارزشی یا مجموعهٔ کیفیت های مطلوب و درونی در ساختار روان شناختی فرد، به عنوان اساسی ترین لایه های شخصیت و هویت جوانان، شکل دهندهٔ پایه های نظام نگرشی و رفتاری آنان است. مطالعات جدید در بارهٔ نظام ارزشی را که روان شناسان اجتماعی غرب صورت داده اند الزاماً نمی تواند بدون توجه به مطالعات ملی در سایر فرهنگ ها، از جمله در فرهنگ ایرانی، مورد پذیرش قرار گیرد. همچنین، از آنجا که ارزش های فرهنگ آنگلو- امریکن، با عنوان ارزش های جهانی، به همه جای دنیا و از جمله کشور ما رسوخ می کند، جا دارد که نظام ارزشی دانش آموزان نوجوان ایرانی و تأثیر جهانی شدن بر این ارزش ها مورد مطالعه قرار گیرد. مبنای نظری اصلی نظام ارزشی مورد بحث ما آن است که اساسی ترین ارزش های فرهنگ ایرانی- اسلامی را در مقابل ارزش های مخالف آن قرار دهیم و، با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه و پس از دستیابی به یک نظام ارزشی فراگیر، دریابیم که نوجوانان دانش آموز ایرانی، بر حسب نزدیکی یا دوری از فرهنگ اصیل ملی خود چه جایگاهی دارند. برای ساختن مقیاس سنجش نظام ارزشی نیز سعی کرده ایم با بهره گیری از مطالعات و مقیاس سازیهای روان سنجی، ابزار بومی مناسبی تهیه و این مقیاس را روایی یابی کنیم. بر این اساس، در بخش اول پژوهشی با عنوان "بررسی تأثیر نحوهٔ نگرش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی ایران به جهانی شدن و تأثیر آن بر ارزش ها و هویت دینی و ملی آنان" که در حال اجرای آن هستیم، ابزاری برای سنجش نظام ارزشی ساخته ایم. روایی یابی این مقیاس، اولاً با استفاده از نظر متخصصان روی یکایک گویه های آن، ثانیاً با اجرای مقیاس روی یک نمونهٔ آزمایشی ۵۶۸ نفری از دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی و با مطالعات تحلیل عاملی روی نتایج حاصله، صورت گرفته است. در این مقیاس، ده ترجیح در نظام ارزشی و نیز محتوا و شدت جهت گیری ارزشی در ده مقولهٔ ارزش های فردی، ارزش های خانوادگی، ارزش های اقتصادی، ارزش های سیاسی، ارزش های اجتماعی، ارزش های هنری، ارزش های علمی و نظری، ارزش های دینی، ارزش های ملی، و ارزش های جهانی شدن مشخص شده است. در این مقاله، پس از توضیح و تبیین مفاهیم جهانی شدن و نظام ارزشی، مقیاسی را که برای "سنجش نظام ارزشی" ساخته ایم، ارائه کرده، نتیجهٔ مطالعات روایی یابی و پایایی این مقیاس را توضیح داده ایم.
نظریه پردازی
مقیاس سازی
نظام ارزشی
سنجش نظام ارزشی
2004
03
20
33
58
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78744_4e12e451ec929c65db41c364d8d350e3.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1383
3
1
تبیین و تحلیل جریان اسلامی سازی علوم و آثار آن بر تعلیم و تربیت
سیدمهدی
سجادی
رمضان
برخورداری
گاه تحولات روزافزون بشر در حوزه های گوناگون "انقلاب های صنعتی" سالهای اول قرن هفدهم است. اندیشه مدرنیته نیز در همین دوران شکل می گیرد. مهم ترین ویژگی اندیشه مدرنیته "اومانیسم" است. غرب، خاستگاه این تمدن نوین بوده است. اندیشه مدرن تدریجاً به دیگر سرزمین های غیر غربی گسترش یافت. اسلام در حکم یکی از تمدن های غیر غربی خواه ناخواه می باید با این تمدن نوین مواجه می شد. از بدو مواجهه مسلمانان با تمدن نوین غرب به طور پراکنده تلاش هایی در این جهت صورت گرفته است. نخستین تلاش های سازمان یافته در حوزۀ تعلیم و تربیت در سال 1977 با برگزاری کنفرانس "تعلیم وتربیت مسلمانان" در شهر مکه آغاز شد. تفکر "اسلامی سازی علوم" نیز در همین کنفرانس مطرح و بعدها دنبال شد. با گذشت سال ها از این رویداد، حتی مدعیان این تفکر نیز از روند تحقق مطلوب آن اظهار رضایت نمی کنند. چرایی عدم تحقق مطلوب این نظر و به تبع آن تعلیم و تربیت وجه مسئله خیز مقاله حاضراست. رویکردهایی که مسلمانان برای اسلامی سازی علوم در نظر گرفته اند، عبارت اند از: استنباطی، سنت گرایانه، تغییر پارادایم و تغییر پیش فرض. هر کدام از این رویکردها دلالت هایی را برای تعلیم و تربیت دربردارد و در جهت تحقق مطلوب خود نیازمند توجه به سه حوزۀ انتقادی، معرفت شناسانه، دین شناسانه و تربیتی است.
تبیین و تحلیل
اسلامی سازی علوم
تعلیم و تربیت
2004
03
20
59
78
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78745_7ef4e3bf7ac281bdf2e4c753282a7608.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1383
3
1
بررسی نقش راهبردهای خودتنظیمی در حل مسائل ریاضی دانش آموزان
معصومه
صمدی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش راهبردهای خودتنظیمی دانش آموزان دبستان در حل مسائل ریاضی (معمولی و غیرمعمولی) است. جامعه مورد مطالعۀ این پژوهش، دانش آموزان کلاس چهارم دبستان شهرستان فسا بوده که از این جامعه 36 نفر از دانش آموزان کلاس چهارم دبستان های دخترانه و پسرانه به طور هدفمند انتخاب شدند. داده های این پژوهش از انجام تکالیف ریاضی، مشاهده عملکرد آزمودنی ها ضمن انجام دادن تکالیف ریاضی و مصاحبه دانش آموزان گردآوری شده است. تجزیه وتحلیل و تعبیر و تفسیر یافته ها نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی در حل مسائل معمولی ریاضی نقشی قابل توجه ندارند. درحالی که این راهبردها نقشی مهم و قابل توجه در حل مسائل غیرمعمولی ایفا می کنند.
راهبردهای خودتنظیمی
حل مسائل ریاضی
دانش آموزان ابتدایی
2004
03
20
79
97
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78746_0032b0339b44617edf4ee97b2110d750.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1383
3
1
ضرورت تدوین نظریه برنامه درسی برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
بهرام
محسن پور
مقالۀ حاضر به پیشینۀ تدوین برنامه ها و تألیف کتاب های درسی مدارس و دبیرستان های کشور اشاره ای گذرا دارد. آنگاه دربارۀ مفهوم نظریه های برنامه درسی، عناصر آن و طبقه بندی هایی که صاحبنظران معاصر غربی از نظریه های برنامه درسی به عمل آورده اند، به بحث می پردازد. درضمن یادآور می شود که این نظریه های برنامه درسی از دیدگاه های فلسفی، روانشناختی و جامعه شناختی متداول در غرب نشأت گرفته اند و راهنمای عمل برنامه ریزان درسی این جوامع هستند. مقاله سپس بر ضرورت تدوین نظریه برنامه درسی بومی به عنوان راهنمای عمل برنامه ریزان و مؤلفان کتاب های درسی کشور تأکید می کند و مشکلات ناشی از نبود چنین نظریه ای را در گذشته متذکر می شود. آنگاه با ذکر شواهد و مثال هایی، استدلال می کند که با رجوع به جهان بینی اسلامی و ادبیات تعلیم و تربیت مسلمانان می توان به استخراج و استنباط عناصر نظریه برنامه درسی برای آموزش و پرورش دست یازید و به تدوین نظریه ای بومی در حوزه برنامه درسی همت گماشت.
برنامه درسی
آموزش و پرورش
نظریه برنامه درسی
2004
03
20
98
113
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78747_c392e4d7aa39bb6c7d2ddd2b065b8a17.pdf
نوآوریهای آموزشی
1735-1235
1735-1235
1383
3
1
تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان و کتاب کار (چاپ سال 1381 ـ 1382) در مقایسه با محتوای کتاب تعلیمات دینی (چاپ سال 1380)، سال دوم دبستان، بر اساس الگوی تحلیل محتوایی ویلیام رومی
محسن
ایمانی
محمد
مظفر
یکی از اهداف و نیازهای مبرم نظام آموزشی هر کشور، برنامه ریزی، تدوین، تغییر و روزآمد کردن کتاب های درسی است. برنامه ریزی و تدوین کتاب های روزآمد سبب می شود دانش آموزان با سیر و تحول پیشرفت جهان و کشورمان همگام شوند، برای دستیابی به این مهم، گروه تألیف و تدوین کتاب های درسی، دفتر گروه تعلیمات دینی و قرآن، مبادرت به تدوین کتاب "هدیه های آسمان" و "کتاب کار" آن کرده است. نویسندگان این مقاله، با توجه به اینکه کتاب های مذکور جدیدالتألیف اند، به تحلیل محتوایی آن ها با روش تجزیه و تحلیل ”ویلیام رومی“ پرداخته اند. در این تجزیه و تحلیل به تحلیل محتوایی متن، پرسش ها و تصاویر کتاب ها از طریق میزان ضریب درگیری دانش آموزان با کتاب ها پرداخته شده است. آنچه از تحلیل محتوایی کتاب تعلیمات دینی (چاپ 1380) و کتاب هدیه های آسمان و کتاب کار (چاپ سال 1381) پایه دوم ابتدایی به دست آمده، حاکی از این است که ضریب درگیری دانش آموزان با متن و تصاویر در کتاب تعلیمات دینی و کتاب هدیه های آسمان و کتاب کار پایین است و منجر به درگیری دانش آموزان و تصاویر نمی شود، اما ضریب درگیری 1/1 در پرسش ها بیانگر این امر است که کتاب هدیه های آسمان موجب درگیری بیشتر دانش آموزان شده، در حالی که کتاب قبلی در این زمینه ضعیف است. به طور کلی، ضریب درگیری دانش آموزان با محتوای کتاب تعلیمات دینی 0/41 و با کتاب هدیه های آسمان و کتاب کار 1/2 است. نتیجه اینکه کتاب جدید موجب درگیری بیشتر دانش آموزان با محتوا شده و کتاب قبلی ضریب درگیری پایینی داشته است.
تحلیل محتوا
کتاب هدیه های آسمان
کتاب کار
کتاب تعلیمات دینی
الگوی ویلیام رومی
2004
03
20
114
142
https://noavaryedu.oerp.ir/article_78748_82bcb7e541d79ba5cab13d9df5cf7e07.pdf