سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519420201221Meta-synthesis study of key factors of success in education and professional development through gamification based on Roberts modelسنتزپژوهی عوامل کلیدی موفقیت در آموزش و توسعة حرفهای از طریق بازیوارسازی بر مبنای مدل روبرتس73812154710.22034/jei.2020.121547FAنادیا سلیمانیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانکورش فتحی واجارگاهاستاد تمام، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-5574-6227محمد علی حسینیدانشیار، گروه آموزشی مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران0000-0002-2293-1821محمود حقانیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200630The present study was conducted to identify the key factors of success in teacher training and professional development through gamification. The approach of the present study was qualitative and its method was meta-synthesis. The research population consisted of the entire valid research documents on education and professional development through gamification which were collected from the nationwide and international academic research databases from 2011 to 2019. Initially, 325 scientific documents were identified using the keyword of gamification, and based on inclusion criteria. Then 288 articles were excluded according to the exclusion criteria and finally 37 documents were selected for the final analysis. Data was collected through the qualitative analysis of the studied documents. The six-step pattern of Roberts' research synthesis was used. MAXQDA 10 software was used for open and axial coding<strong>. </strong>Based on the identified codes, 5 themes (factors), 13 categories and 39 open codes were extracted. The 5 factors included: 1) Personal, 2) Interpersonal, 3) Structural, 4) Gamification design, and 5) educational<strong>.</strong> The results indicated that in order to be successful in designing teacher training and their professional development courses based on gamification, it is necessary to have a good understanding of the users and also there should be a good strategic planning.هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در آموزش و توسعة حرفهای معلمان از طریق بازیوارسازی (گیمیفیکیشن) است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع داده کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. پژوهشهای علمی معتبری از سال 2010 تا 2019 در مورد آموزش و توسعة حرفهای از طریق بازیوارسازی در پایگاههای تخصصی و علمی داخل و خارج از کشور ثبت شدهاند. ابتدا با استفاده از کلیدواژههای بازینمایی، بازیوارسازی و ... و بر اساس معیار ورود، 325 پژوهش علمی شناسایی و سپس با توجه به معیار خروج، تعداد 288 مقاله کنار گذاشته و در نهایت 37 پژوهش برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه گردآوری شدند د و برای تجزیه و تحلیل کیفی اسناد از «الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهی روبرتس» با استفاده از روشهای کدگذاری خط به خط «10 MAXQDA» استفاده شد. بر اساس کدهای شناساییشده، 39 کد باز، 13 مقوله و 5 مضمون (عامل) استخراج شدند که عبارتاند از عوامل 1. فردی، 2. ساختاری، 3. طراحی بازینمایی، 4. میان فردی، 5. آموزشی. در طراحی و اجرای دورة آموزشی و توسعة حرفهای معلمان بر مبنای بازیوارسازی داشتن طرحی راهبردی و شناخت صحیح کاربران از پیششرطهای موفقیت در اینگونه دورههاست.https://noavaryedu.oerp.ir/article_121547_fd9eeae67063e65722402f58f10f49c0.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519420201221Creative visualization-based education from the perspective of all types of knowledge: An approach on requirement of art teaching at schoolsآموزش مبتنی بر تجسم خلاقانه از منظر انواع دانش رهیافتی بر الزام تدریس هنر در مدارس396412154810.22034/jei.2020.121548FAغلامعلی احمدیدانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانعلیرضا امینی زریناستادیار گروه علوم تربیتی دانشکده رفاه، تهران، ایران0000-0003-4176-1132آیدین مهدیزاد تهرانیدکترای برنامهریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تهران، ایرانJournal Article20200308Today, categorization is an attempt for achieving the correct definition and explanation of what is known as knowledge. But the problem is that sometimes the categorization basis would be more important than the categorization itself. The purpose of this paper was to achieve the correct basis of knowledge categorization and thereby this question would be answered: “what is the relationship between all kinds of known knowledge and the forgotten ones”? In this paper and in what follows, while drawing the crossover matrix of all knowledge-forming components, this issue has been considered that “visual knowledge” can be the neglected link which connects all types of knowledge and ensures the correct relationship among them. In fact, this knowledge can be considered as the space for combining the other types of knowledge. On the other hand, addressing the fourth type of knowledge would be an approach on the requirement of art teaching at schools; as it seems that visual knowledge can be considered more than any other discipline and program in the art curriculum.به منظور دستیابی به تعریف درست و تبیین آنچه امروز به عنوان دانش میشناسیم، یکی از کوششهای انجام شده، دستهبندی انواع دانش است. اما مشکل این است که گاهی مبنای دستهبندی از خود آن مهمتر میشود. هدف از نگارش این مقاله دستیابی به مبنای درست دستهبندی انواع دانش بوده است تا از این رهگذر به این سؤال پاسخ داده شود که: «چه رابطهای بین انواع دانش شناختهشده و انواع فراموششدة آن وجود دارد؟»<br />در ادامه، ضمن ترسیم ماتریس متقاطع از مؤلفههای سازندة انواع دانش، در این مقاله بدین موضوع پرداخته شده است که «دانش تجسمی» را میتوان حلقة مغفول اتصالدهندة انواع دانش در نظر گرفت که متضمن ارتباط درست بین انواع دانش خواهد بود. در واقع میتوان این دانش را به عنوان فضای ترکیب انواع دیگر دانش محسوب کرد. از سوی دیگر، پرداختن به نوع چهارم دانش، رهیافتی خواهد بود بر الزام تدریس هنر در مدارس؛ چرا که به نظر میرسد دانش تجسمی، بیش از هر دیسیپلین و برنامة دیگری میتواند در برنامـة درسی هنر مورد توجه قرار گیرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_121548_3e6643469922c7197328d13df54546dd.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519420201221Modeling the mediating role of loneliness in the relationship between attachment styles with dependency on virtual social networksمدلیابی نقش میانجی احساس تنهایی در رابطة بین سبکهای دلبستگی با وابستگی شبکههای اجتماعی مجازی658412154910.22034/jei.2020.121549FAپروین عربیدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایراننسرین باقریاستادیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایرانمالک میرهاشمیدانشیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن، رودهن، ایرانJournal Article20200531The purpose of this study was modeling the mediating role of loneliness in the relationship between attachment styles with dependency on virtual social networks. In this descriptive-correlational study, the research population consisted of all the 2<sup>nd</sup> cycle high school female students in Tehran city at the academic year of 2018-2019. From this population, 425 students were selected as the research sample through cluster sampling method. In this study, addiction to social networks questionnaire (ASNQ) of mobile scale of Khāje Ahmadi, Poulādi and Bahrini (2016), adult attachment scale (AAS) of Collins & Read (1990) and loneliness scale (ULS-8) of Wu & Yao (2008) were used as the research instruments. Evaluation of the proposed model with path analysis was done using SPSS and AMOS-24 softwares. Findings showed that there was a negative and significant correlation between secure attachment style with dependency on the virtual social networks(p < 0/01). There was a positive and significant correlation between the ambivalent attachment styles, avoidance and loneliness<strong> </strong>with dependency on the virtual social networks(p < 0/01). The proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSEA=0/059, GFI=0/920, IFI=0/940, χ<sup>2</sup>= 6/632, P-value<0/05). Overall, the results showed that all the direct paths were significant (p < 0/05). Also, the indirect path of attachment styles to dependency on virtual social networks were significant through the moderating role of loneliness. The evaluated model had a good fit and it was an important step in identifying the factors that are influential on the students' dependency on virtual social networks. Also, it could be an appropriate model which can be useful for designing and developing the dependency on virtual social networks prevention programs.هدف از انجام پژوهش حاضر مدلیابی نقش میانجی احساس تنهایی در رابطة بین سبکهای دلبستگی با وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مدارس دورة دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند، که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 425 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این تحقیق، پرسشنامة اعتیاد شبکههای اجتماعی مجازی (ASNQ) خواجه احمدی، پولادی و بحرینی (1395)، سبکهای دلبستگی بزرگسالان (AAS) کولینز و رید (1990) و احساس تنهایی (ULS-8) وائو و یائو (2008) بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS نسخة 24 صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با وابستگی به شبکههای اجتماعی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (0/01>P). بین سبکهای دلبستگی دوسوگرا، اجتنابی و احساس تنهایی با وابستگی به شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/01>P). براساس یافتههایاین پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود (0/059= RMSEA و 0/920=GFI و 0/940=IFI و 6/632=x2 و 0/05>P-value). به طورکلی نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم معنادار شدند (0/050>P). همچنین مسیرهای غیرمستقیم سبکهای دلبستگی نیز از طریق احساس تنهایی با وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی معنادار بود. مدل ارزیابی شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی دانشآموزان است و میتواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی مفید باشد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_121549_862bc2f8d2ba357fac793e7eac6d6250.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519420201221Evaluation of cognitive load and scoring procedures of concept map-based testsارزشیابی بار شناختی و روشهای نمرهدهی آزمونهای مبتنی بر نقشة مفهومی8511212155010.22034/jei.2020.121550FAصادق صیادیدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریزجواد مصرآبادیاستاد رشتة روانشناسی تربیتی، گروه علومتربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،تبریزابوالفضل فریداستادیار رشتة روانشناسی تربیتی، هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریزرامین حبیبی کلیبردانشیار رشتة روانشناسی تربیتی، هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریزJournal Article20200228Using concept map-based tests as assessment tools is one of the new assessment methods that can be an alternative for traditional assessment methods. So, the goal of the present study was evaluating cognitive load and scoring procedures of these tests. The research sample consisted of students of four biology classrooms from four different high schools (totally 109 students) who were selected via a multi-stage cluster sampling method. The research tools were a multiple-choice test (researcher-made), four concept map-based tests (researcher-made) and the NASA-TLX scale (Hart & Staveland, 1988). The study was done with some type of evaluation design. The statistical methods included Pearson<sup>'</sup>s correlation coefficient, independent samples t-test and one-way ANOVA (Welch test and Games-Howell post hoc). Findings showed that construct-a-map tests imposed significantly more cognitive load on the subjects than fill-in-a-map tests. Also, relational, structural and similarity to expert map scoring procedures had acceptable and significant criterion validity, discriminant validity and reliability. All in all, relational, structural and similarity scoring procedures can be used appropriately for scoring the concept map-based tests. Also, using the fill-in-a-map tests can be an appropriate strategy to overcome the cognitive overload during the concept map-based tests. Thus, the results of the present research can be useful to design tests based on the cognitive rules and to bridge the gap between academic evaluation and cognitive sciences.استفاده از آزمونهای مبتنی بر نقشة مفهومی بهعنوان ابزارهای ارزشیابی، یکی از روشهای نوین ارزشیابی است که میتواند جایگزین روشهای سنتی ارزشیابی شود. لذا هدف پژوهش حاضر، ارزشیابی بار شناختی و روشهای نمرهدهی این آزمونها بود. آزمودنیهای پژوهش حاضر شامل دانشآموزان چهار کلاس درس زیستشناسی از چهار دبیرستان متفاوت بودند (در مجموع 109 نفر) که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل یک آزمون چهارگزینهای (محققساخته)، چهار آزمون مبتنی بر نقشة مفهومی (محققساخته) و مقیاس بار شناختی «NASA-TLXL» (هارت و استیولند، 1988) بود. طرح پژوهشی مورد استفاده نوعی طرح ارزشیابی بود. روشهای آماری شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یکراهه (آزمون ولچ و آزمون تعقیبی گیمز-هاول) بود. بر اساس نتایج، آزمونهای ترسیم نقشة مفهومی نسبت به آزمونهای تکمیل نقشة مفهومی، بهطور معناداری بار شناختی بیشتری روی آزمودنیها تحمیل میکردند. همچنین، سه روش نمرهدهی رابطهای، ساختاری و شباهت به نقشة متخصص، شاخصهای روایی ملاکی، روایی تمییزی و پایایی قابل قبول و معناداری داشتند. <br />در مجموع، روشهای نمرهدهی رابطهای، ساختاری و شباهت به نقشة متخصص میتوانند برای نمرهدهی آزمونهای مبتنی بر نقشة مفهومی بهخوبی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، استفاده از آزمونهای تکمیل نقشة مفهومی میتواند راهکار مناسبی برای غلبه بر اضافهبار شناختی در جریان ارزشیابیهای مبتنی بر نقشة مفهومی باشد. بنابراین، نتایج پژوهش حاضر میتواند به طراحی آزمونهای مبتنی بر قواعد شناختی کمک کند و پلی بین فرایند ارزشیابی آموزشی و علوم شناختی برقرار کند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_121550_e7628f7553f4ab6b45dbc4a9378958f3.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519420201221Investigating the relationship between mentoring and self-efficacy of novice teachersبررسی رابطة معلمارشدی با خودکارآمدی معلمان تازهکار11313612155110.22034/jei.2020.121551FAمریم استادرحیمیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحمیدرضا آراستهاستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانبیژن عبدالهیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20200331Today, mentoring is common in most organizations, as well as education system of many countries. We don't have mentors in Iran, but many of their duties are informally covered by the school principal and veteran teachers. The main purpose of this study was to investigate the coverage of these functions in the primary schools of the south of Tehran and to find the relationship between this variable and the self-efficacy of the novice teachers. It was an applied study and the research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study was 524 primary school novice teachers employed in 15-19 districts of Tehran. The sample size was calculated based on Cochran formula of 245 persons, and 232 questionnaires were completed. Data were collected using two self-efficacy questionnaires of Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy (2001) and a researcher-made questionnaire which was developed based on the mentoring questionnaire of Noe (1998) to measure mentoring. Their Cronbach Alpha were computed and they were 0.96 and 0.94, respectively. Descriptive statistics and Pearson and Spearman correlation coefficients, and univariate regression were used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship among mentoring and all of its sub-functions except 'counseling' and the novice teachers' self-efficacy) r=+0.712). Mentoring can also predict about 50 percent of the self-efficacy variable. Also, the amount of implementation of these functions, especially the function of "coaching" in the research population was estimated to be very low. This implies that a formal role must be defined in our education system as 'Mentor'.امروزه، منتورینگ در اکثر سازمانها و همچنین آموزشوپرورش بسیاری از کشورها مرسوم است. در کشور ما با وجود نبود نقش رسمیای تحت این عنوان، بسیاری از وظایف و کارکردهای منتور (معلمارشد) را مدیر مدرسه و معلمان باسابقه، بهطور غیررسمی پوشش میدهند. هدف این پژوهش، بررسی میزان پوشش این کارکردها در مدارس ابتدایی جنوب شهر تهران و یافتن رابطة بین این متغیر و خودکارآمدی معلمان تازهکار بود. تحقیق حاضر، از نوع کاربردی و روش تحقیق، توصیفی و همبستگی میباشد. جامعه آماری، کلیه معلمان تازهکار ابتدایی مناطق 15تا 19تهران به تعداد524 نفر بود. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران 245 نفر محاسبه و 232 پرسشنامه تکمیل شد. از دو پرسشنامه خودکارآمدی شانموران و ولفولکهوی (2001) و پرسشنامهای که محقق با اقتباس و رعایت ساختار عاملی پرسشنامه منتورینگ نوئه (1988) برای سنجش معلمارشدی ساخته است استفاده و آلفای کرونباخ آنها 961/0و 945/0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی تک نمونهای و رگرسیون یکمتغیره استفاده گردید. نتایج، حاکی از پایین بودن میزان کاربست معلمارشدی بهویژه کارکرد مربیگری (با میانگین 21/2 از 5) بود که نیاز به تعریف نقش رسمیای تحت عنوان منتور را در نظام آموزشی ما ضروری نشان میدهد. همچنین بین معلمارشدی و تمام کارکردهای فرعیِ آن به جز مشاوره با خودکارآمدی معلمان تازهکار، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (712/0=r). در آخر، معلمارشدی توانست حدود 50 درصد، خودکارآمدی را پیشبینی کند. https://noavaryedu.oerp.ir/article_121551_d53b1a2fe0b6427d645dad32c6289135.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519420201221Identifying the dimensions and components of students' research thinking development in Iranian general education systemشناسایی ابعاد و مؤلفههای توسعة تفکر پژوهشی دانشآموزان در نظام آموزشعمومی ایران13715412155210.22034/jei.2020.121552FAاسمعیل نبیئیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایراناسماعیل کاظم پوردانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران0000-0001-5546-2921زهره شکیباییاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران0000-0002-1538-5498Journal Article20200318The purpose of this study was to identify the dimensions and components of the research thinking development of students in the Iranian general education system. The research method was qualitative and based on the grounded theory with a systematic approach. The statistical population of the study consisted of the educational experts in the academic year 1397-98. The research sample was selected through purposeful sampling method using the criteria of theoretical saturation of data. Semi-structured interviews were conducted with 13 educational experts. To obtain validity and reliability of the data, two methods of reviewing by the participants and reviewing by the non-participating experts were used. In order to analyze the data, the three-step coding process (open, axial and selective) was used. First, after collecting and highlighting 126 primary open codes of interviews, 74 open codes, and 16 axial codes (components) were considered. Then, in the selected coding step, 5 main categories, i.e., the priority of research on macro policy making, environmental capabilities, empowerment and efficiency of human resources, problem-oriented educational system and structural and financial development were explained and the proposed conceptual (theoretical) model of developing students' research thinking in the Iranian general education system was presented.روش پژوهش حاضر کیفی و مبتنی بر نظریة دادهبنیاد با رویکرد نظاممند (سیستماتیک)، و جامعة آماری پژوهش شامل متخصصان حوزة تعلیم و تربیت در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری به شیوة هدفمند با به کارگیری معیار اشباع نظری دادهها، و مصاحبههای نیمهساختاریافته با 13 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت استفاده شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش بهره گرفتیم. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از فرایند سه مرحلهای کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) استفاده کردیم. ابتدا پس از جمع آوری و تلخیص 126 کد باز اولیة حاصل از متن مصاحبهها، 74 کد باز و 16 کد محوری (مؤلفهها) در نظر گرفته شد. سپس در مرحلة کدگذاری انتخابی، پنج مقولة اصلی شامل: اولویت پژوهش در سیاستگذاریکلان، قابلیتهای محیطی، توانمندسازی و کارآمدی نیرویانسانی، نظام آموزشی مسئلهمحور و توسعة ساختاری و مالی تبیین شدند و الگوی مفهومی (نظری) پیشنهادی توسعة تفکر پژوهشی دانشآموزان در نظام آموزشعمومی ایران ارائه شدhttps://noavaryedu.oerp.ir/article_121552_5e1e3ae17ce5c78f9aae4bb0ff36db09.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519420201221Designing textbooks' general curriculum guide and desirable textbook's characteristics for the primary school level: A qualitative studyطراحی راهنمای عمومی تألیف کتابهای درسی و ویژگیهای کتاب درسی مطلوب در دورة ابتدایی: یک مطالعة کیفی15518412155310.22034/jei.2020.121553FAرحمت اله مرزوقیاستاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیرازجعفر جهانیدانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیرازعلیرضا عصارهدانشیار گروه برنامهریزی درسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهراننبی اله صادقیاندانشجوی دکتری دانشگاه شیرازJournal Article20190818The purpose of this study was designing the textbooks' general curriculum guide and desirable textbook's characteristics for the primary school level. In this regard, based on a qualitative design, stages and components of textbook development and the desirable textbook's characteristics were explored through semi-structured interview. To ensure the validity and reliability of the study, two criteria of Lincoln and Guba were used. The research sample was selected using purposeful sampling method and the data were collected through interview with 17 curriculum experts and textbook developers of the Organization for Educational Research and Planning based on the theoretical saturation. The criteria for including the experts within the interview sample was having experience in the curriculum planning and textbook development. The data was analyzed through thematic analysis and to validate the qualitative data, the triangulation of the findings of the themes' network and the document analysis were used. The results showed that the general process of the primary school textbooks' development includes 8 stages of collecting, analyzing and extracting the implications, designing the textbook development, designing the development of the learning units, practical validation, textbook development, validation from the viewpoint of teachers and experts, and revising and textbook development. Also, the criteria and the characteristics of the desirable textbooks at the primary school level consist of adaptation with learning area curriculum, course highlights, structure, content, language, illustration, and paging and each of them has different components which have been presented in the detailed findings of the study.هدف این پژوهش کاوش راهنمای عمومی تألیف کتابهای درسی و تعیین ویژگیهای کتاب درسی مطلوب در دورة ابتدایی بود. در این خصوص، بر اساس یک مطالعة کیفی، مراحل و مؤلفههای تألیف کتابهای درسی و ویژگیهای مطلوب آنها با استفاده از ابزار مصاحبة نیمهساختارمند بررسی و برای اطمینان از صحت روایی و پایایی دادهها از شاخص گوبا و لینکلن استفاده شد. روش نمونهگیری در پژوهش هدفمند بود و دادهها بر اساس اشباع دادهها در مصاحبه با 17 نفر از متخصصان برنامهریزی درسی و مؤلفان کتابهای درسی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با معیار داشتن تجربه در برنامهریزی درسی و تألیف کتابهای درسی گردآوری شدند. دادههای بهدستآمده از طریق تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش همسوسازی نتایج حاصل از شبکة مضامین و تحلیل اسناد استفاده شد. نتایج نشان داد که فرایند عمومی تألیف کتابهای درسی دورة ابتدایی شامل هشت مرحله گردآوری، تحلیل و استخراج دلالتها، طراحی تألیف کل کتاب، طراحی تألیف واحدهای یادگیری، اعتبارسنجی عملی، تألیف کتابهای درسی، اعتبارسنجی از منظر معلمان و متخصصان و اصلاح و تألیف کتابهای درسی است. همچنین معیارها و ویژگیهای کتاب درسی مطلوب در دورة ابتدایی شامل انطباق با برنامة درسی حوزة یادگیری و تأکیدات دوره تحصیلی، ساختار، محتوا، زبان، تصاویر و صفحهبندی است و هریک دارای مؤلفههای گوناگونی است که در یافتههای تفصیلی پژوهش مطرح شدهاند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_121553_019fe0ab7077639b8d26d836e6e0452f.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519420201221Content analysis of primary school Farsi text books based on the
supreme council of the cultural revolution's indicatorsتحلیل محتوای کتابهای فارسی دورة ابتدایی بر اساس شاخصهای شورایعالی انقلاب فرهنگی18521312155410.22034/jei.2020.121554FAانسی کرامتیاستادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، استان خراسان رضویعلیرضا کاظمیگروه معارف، دانشگاه فرهنگیان، استان خراسان رضویکمال الدین حسینیگروه علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، استان خراسان رضویJournal Article20200227The purpose of this study was to analyze the content of the primary school Farsi textbooks (bekhānim). It was a content analysis study. Supreme council of the cultural revolution's indicators were used as the theoretical framework, based on Parsons's sub-systems theory. First, the indicators of the council of the cultural revolution were equated and replaced with four sub-systems of Parsons theory, including the social, cultural, political and economic systems. Then, Farsi textbooks (bekhānim) were examined via quantitative content analysis. The research sample included all six textbooks of Farsi (bekhānim) in the academic year 2015-2016. Findings showed that out of the analyzed pages, 16227 themes were revealed based on the four sub-systems of Parsons. 66% of these themes were related to the social sub-system, 26% to the cultural sub-system, 6% to the political sub-system and 1% to the economic sub-system, respectively. Therefore, priority of the content of primary school Farsi textbooks is given first to the social and then to the cultural indicators. In order to determine the validity of the data, a secondcoder was asked to conduct the analysis for more than 50 % of the data. The degree of the agreement between the two coder was 0/9.پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای فارسی بخوانیم دورة ابتدایی انجام گرفت. در اجرای این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. شاخصهای «شورایعالی انقلاب فرهنگی» در قالب «نظریة پارسونز»، به عنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار گرفت. به نحوی که ابتدا شاخصهای شورایعالی انقلاب فرهنگی بر اساس نظریة پارسونز در چهار خردهنظام اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همسانسازی و جایگذاری شدند. سپس به بررسی کتابهای فارسی بخوانیم پرداخته شد. <br />جامعة آماری شامل شش کتاب فارسی بخوانیم در دورة ابتدایی در سال تحصیلی95-1394 بوده است که به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که از مجموع صفحههای تحلیل شده، تعداد 16227 مضمون مبتنی بر چهار خردهنظام پارسونز وجود دارد، به نحوی که حدود 66 درصد این مضامین مربوط به خردهنظام اجتماعی، 26 درصد متعلق به خردهنظام فرهنگی، 6 درصد مربوط به خردهنظام سیاسی و 1 درصد مرتبط با خردهنظام اقتصادی است. <br />بنابراین محتوای کتابهای فارسی بخوانیم در دورة ابتدایی را در درجة اول شاخصهای اجتماعی و سپس شاخصهای فرهنگی تشکیل دادهاند. به منظور تعیین ثبات و اعتباربخشی به یافتهها، از کدگذار دوم برای بیش از 50 درصد موارد استفاده شد و میزان توافق برابر با90/0به دست آمد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_121554_2f38ccd6b30724b3a54de8984504f761.pdf