سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520220210622Using SHĀD application and television teaching during Covid-19 pandemic outbreaks: shortcomings and challengesاستفاده از سامانۀ شاد و تدریس تلویزیونی در دورۀ شیوع کرونا: «کاستیها» و «چونوچراها»73413273410.22034/jei.2021.248048.1627FAفرشته زینی وند نژاددکتری آموزش ریاضی، پژوهشکده مطالعات برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشاحد نویدیدانشیار پژوهشکده مطالعات برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20200913With the outbreak of Covid-19 pandemic, the Ministry of education obliged teachers and students to use TV (Television) teaching and SHĀD application to continue formal education. In order to evaluate the SHĀD application and TV teaching programs, this study was designed and conducted. Questionnaires were developed to collect data on the experiences of students and teachers and they were shared in SHĀD application. A total of 85,372 primary school students and 12,778 primary school teachers participated in this study. Findings showed that smart cellphones were the most accessible tool among both students and teachers. 72.4% of students and 90% of teachers reported slow speed of SHĀD application for downloading and uploading files. 78 % of primary school students considered the time of TV programs as little. 88.6 % of them mentioned that their teachers taught lessons better than teachers in the TV teaching programs and 82.9 % of them did not have a close relationship with a TV teacher. Near 40 percent of students commented that they are satisfied with TV teaching programs and TV teacher. Overall, teachers’ difficulties with SHĀD application could be classified into four categories including 1) monitoring and controlling the students' learning, 2) technical problems of SHĀD application, 3) lack of teachers' skill and finally 4) lack of access to internet. Around 35.2 % of the teachers believed that TV teaching programs were appropriate to compensate for the lack of face to face education in the classrooms. These findings could be used for improving these programs as well as the integration of digital technologies in the teaching and learning processes in Post-Covid-19 education at schools.با شیوع بیماری کوید-19، وزارت آموزشوپرورش برای تداوم آموزشهای رسمی، معلمان و دانشآموزان را به استفاده از تدریس تلویزیونی و سامانۀ شاد ملزم ساخت. این مطالعه بهمنظور ارزیابی برنامههای سامانۀ شاد و تدریس تلویزیونی طراحی و اجرا شده است. برای جمعآوری دادههای ناظر بر تجارب دانشآموزان و آموزگاران پرسشنامههایی تدوین و در سامانۀ شاد به اشتراک گذاشته شد. تعداد 85372 دانشآموز و 12778 معلم دورۀ ابتدایی در این مطالعه شرکت کردهاند. یافتهها نشان داد که گوشی هوشمند دردسترسترین وسیله در میان هر دو گروه بوده است. اکثر دانشآموزان و اکثریت قریببهاتفاق معلمان، سرعت پایین سامانۀ شاد را برای بارگذاری (آپلود) محتوای درسی گزارش کردهاند. اکثر دانشآموزان دورۀ ابتدایی زمان برنامههای تلویزیونی را کم دانستهاند. اکثریت قریب به اتفاق دانشآموزان اظهار کردهاند که معلمِ خودشان بهتر از معلم تلویزیونی تدریس میکند. اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان با معلم تلویزیونی ارتباط صمیمی و نزدیکی برقرار نمیکردند. درحدود دو پنجم دانشآموزان اظهار کردهاند که از برنامههای تدریس تلویزیون و معلم تلویزیون رضایت دارند. مشکلات معلمان با سامانۀ شاد و آموزشهای مجازی را میتوان به چهار دسته طبقهبندی کرد: 1. نظارت بر یادگیری دانشآموزان؛ 2. مشکلات فنی مربوط به سامانۀ شاد؛ 3. کمبود مهارت معلمان؛ 4. کمبود دسترسی به اینترنت. کمی بیش از یک سوم معلمان، برنامههای مدرسۀ تلویزیونی را برای جبران کمبود حضور در کلاس درس مناسب دانستهاند. یافتههای پژوهش حاضر میتواند برای بهبود این برنامهها و نیز کاربردهای فناوری در فرایند یاددهی و یادگیری در پساکرونا در مدارس کاربرد داشته باشد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_132734_26c2479cf2d25d82868596d32b61ecb1.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520220210622Barriers and strategies of using student social network (SHĀD) in the teaching and learning of students during the corona outbreak: A phenomenological studyتنگناها و راهبردهای بهکارگیری شبکۀ اجتماعی دانشآموزی (شاد) در تدریس و یادگیری دانشآموزان در دوران شیوع کرونا: مطالعهای پدیدارشناسانه356013273510.22034/jei.2021.234448.1514FAامیر مرادیدانش آموخته دوره دکتری فلسفه تعلم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران، مدرس دانشگاه فرهنگیان0000-0002-2717-3011سعید ضرغامیدانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران،Journal Article20200609Virtual education and the possibility of holding the classroom in cyberspace is a unique opportunity to cope with limitations of face-to-face education, the realization of the ideal of education for all and paving the way for sustainable and balanced development in the country. The aim of this study was to analyze and understand the lived experience of teachers, students and parents from the barriers and strategies of using the social network of students (SHĀD) in teaching and learning of students during the corona outbreak, in the three districts of Kermānshāh city. For this purpose, using a qualitative method with a phenomenological approach, the phenomenon under study was identified and represented. The research sample consisted of 22 teachers, principals, students and parents who were active in the SHĀD system and they were selected using purposive sampling method. Data were collected through semi-structured in-depth interviews and they were analyzed based on the Colaizzi model. In the 14th interview, the theoretical saturation of the data was obtained, however, in order to validate the findings, interviews were continued until the 22th person. Analysis of the interview data led to the identification of two main categories (barriers and strategies) and twenty main themes. The barriers of the SHĀD application were identified as the two categories of "teachers and principals' understanding" and "students and parents' understanding". The results showed that the use of SHĀD application for students' teaching and learning still has many different barriers. It became clear that there is a long way to reach the desired situation and improving its quality requires the view of authorities and staying away from temporary, part-time, second-hand attitude towards such education.آموزش برخط (الکترونیکی) و امکان برگزاری کلاسِ درس در فضای مجازی فرصتی بیبدیل برای مقابله با محدودیتهای آموزش حضوری، تحقق آرمان آموزش برای همه و زمینهسازی برای توسعۀ پایدار و متوازن در کشور است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل و درک تجربۀ زیستۀ معلمان، دانشآموزان و والدینِ نواحی سهگانۀ شهرستان کرمانشاه، از تنگناها و راهبردهای بهکارگیری شبکۀ اجتماعی دانشآموزی (شاد) در تدریس و یادگیری دانشآموزان، در دوران شیوع ویروس کرونا، انجام شده است. بدین منظور از روش کیفی بهره گرفته شده است و با رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی پدیدۀ مورد بررسی پرداخته شد. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبۀ عمیقِ نیمهساختاریافته با بیستودو نفر از معلمان، مدیران، دانشآموزان و والدین فعال در سامانۀ شاد گردآوری و بر اساس الگوی کلایزی تحلیل شده است. در چهاردهمین مصاحبه، اشباع نظری دادهها حاصل شد اما به منظور اعتباربخشی یافتهها، مصاحبهها تا بیستودومین نفر ادامه یافت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها به شناسایی دو مقوله (تنگناها و راهبردها) و بیست مضمون اصلی منجر شد. تنگناهای سامانۀ شاد در دو دستۀ «ادراکِ معلمان و مدیران» و «ادراکِ دانشآموزان و والدین» شناسایی شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بهکارگیری سامانۀ شاد در تدریس و یادگیری دانشآموزان تنگناهای متعدد و متفاوتی دارد. بنابراین تا رسیدن به وضعیتِ مطلوب بسیار فاصله است و بهبود کیفیت آن مستلزم نگاه متولیان و دوری از طرز تلقی آموزش موقت، پارهوقت و درجه دو به این قبیل آموزشهاست.https://noavaryedu.oerp.ir/article_132735_feaeeee66f834c26c411de5ea0c2af4b.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520220210622Identifying the effective characteristics of educational agent in learning environmentsشناسایی ویژگی های مؤثر عامل آموزشی در محیط های یادگیری617813273610.22034/jei.2021.245227.1603FAمحمدرضا نیلی احمدآبادیدانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسعید پورروستایی اردکانیاستادیار تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراننورعلی فرخیدانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسمیه مهتدی جعفریدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20200824Over the past two decades, educational agents have been considered to support the learners' needs and facilitate learning in the learning environments. This study aimed to identify the useful and effective characteristics of the educational agent in the learning environment qualitatively through the inductive content analysis. The research population consisted of all faculty members, graduates, and PhD candidates in educational technology at Allāmeh Tabataba'i and Tarbiat Moddares Universities. The research sample consisted of 14 faculty members, graduates, and PhD candidates who were selected through a purposive sampling method. Data were collected using a semi-structured interview. All steps of data collection were conducted through a grounded theory method along with three steps of open, axial, and selective coding. Consequently, four main categories including role, appearance, sound, and gender were identified for the educational agent. In the next stage, the related subcategories were also identified for each main category. To validate the findings, the structural equation modeling was used to confirm the extracted factors and the goodness of fit of the factor model of the educational agent's characteristics was confirmed. Findings suggest paying more attention to the pre-mentioned four components and the related sub-components to design an educational agent in the learning environment.طی دو دهه گذشته عامل آموزشی جهت پشتیبانی از نیازهای یادگیرندگان و تسهیل یادگیری در محیطهای یادگیری مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگیهای مفید و مؤثر عامل آموزشی در محیط یادگیری به صورت کیفی با روش تحلیل محتوای کیفی استقرائی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی، دانش آموختگان و دانشجویان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دو دانشگاه علامه طباطبائی و تربیت مدرس بودند. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته از طریق نمونه گیری هدفمند با مشارکت 14 نفر از اعضای جامعه آماری گردآوری شد. کلیه مراحل جمع آوری دادهها با روش نظریه زمینهای و سه مرحله کدگذاری باز، مقولهای و گزینشی انجام شد و در نهایت چهار مقوله اصلی شامل نقش، ظاهر، صدا و جنسیت برای عامل آموزشی و زیرمقولههای هر کدام شناسایی شدند. به منظور اعتبارسنجی یافتهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد و برازنده بودن مدل عاملی ویژگیهای عامل آموزشی مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود برای طراحی عامل آموزشی در محیط یادگیری به چهار ویژگی بیان شده و زیرمجموعه هر کدام توجه شود.https://noavaryedu.oerp.ir/article_132736_5b4ffb1f0a281229afd0816462cbdc51.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520220210622Distinguishing between bullying and non-bullying students based on cognitive emotion regulation strategies and school connectednessتمایزگذاری دانشآموزان قلدر و غیرقلدر براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پیوند با مدرسه799413273710.22034/jei.2021.240497.1561FAآمنه عبدالهی هرزندکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی مشاور در آموزشوپرورش ناحیۀ دو تبریزجواد مصرآبادیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانابوالفضل فریددانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20200721The present study was conducted with the aim of distinguishing bullying students based on the components of cognitive emotion regulation strategies and school connectedness. It was a descriptive-correlational and group comparison study. The research sample consisted of 98 bullying and 57 non-bullying students who were selected from a population of 381 students (191 females and 190 males) of Tabriz high schools who were selected using multi-stage cluster sampling method. To evaluate the research variables, Alvius's bullying questionnaire (2003), the cognitive emotion regulation questionnaire of Garnovsky and kraaij (Factors of self-blame, blaming others, rumination, catastrophic perception, acceptance, positive refocus, and planning and evaluation, 2006) and Beatty and Brew's school connectedness questionnaire (components of positive feeling towards school, teacher support, the sense of respect and justice at school, participation in the community, person's relationship with school and academic participation, 2005) were also used. In order to differentiate between bullying and non-bullying students, the step-by-step discriminant function analysis was used. Data analysis led to a significant function (p≤0.001). Here, according to the discriminant function analysis, around 67% of the people in the two groups were reclassified. The results revealed that the means of the bully and non-bully groups in terms of the refocusing components- planning, positive evaluation - wider perspective, acceptance and catastrophizing related to the cognitive emotion regulation strategies questionnaire and also in terms of the components of the sense of respect and justice at school and the positive feeling towards school, related to the school connectedness questionnaire, are significantly different. In terms of this function, the variables positive feeling towards school and positive evaluation - the broader perspective- had the highest power in distinguishing the two groups of students (i.e., bullying and non-bullying). As a result, it could be said that the components of refocusing, i.e., planning, positive evaluation - the broader perspective- acceptance and catastrophizing, the sense of respect and justice at school, and the positive sense towards school are very influential in distinguishing between bullying and non-bullying students. Considering the problem and findings, it is suggested to education authorities and counselors to reduce bullying in students by improving and developing cognitive emotion regulation strategies and school connectedness components among the students.پژوهش کنونی با هدف تمایزگذاری دانشآموزان قلدر براساس مؤلفههای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پیوند با مدرسه انجام شد. روش پژوهش مقایسۀ گروهی بوده است. گروه مورد مطالعه شامل 98 نفر دانشآموز قلدر و 57 نفر غیرقلدر از میان 381 نفر نمونۀ انتخابی بوده است. این ۳۸۱ نفر درمجموع 191 نفر دانشآموز دختر و 190 نفر دانشآموز پسر، از مقطع متوسطۀ شهر تبریز، بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ قلدری اُلویِوس (1996) به نقل از سالبرگ و الویوس (2003) ، پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایِج (عاملهای سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار فکری، تلقی فاجعهآمیز، پذیرش، تمرکز مجدد مثبت ـ برنامهریزی و ارزیابی، 2006) و پرسشنامۀ پیوند با مدرسۀ بیتی و بریو (مؤلفههای احساس مثبت به مدرسه، حمایت معلم، احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه، مشارکت در اجتماع، ارتباط فرد با مدرسه و مشارکت علمی، 2005) استفاده شد. برای تمایزگذاری دانشآموز قلدر و غیرقلدر از روش تجزیۀ تابع تشخیص به شیوۀ گامبهگام استفاده شد. از یافتههای تحلیل، یک تابع معنادار (001/0 p≤) به دست آمد که طبق تجزیۀ تابع تشخیص، حدود 67 درصد افراد دو گروه مجدداً طبقهبندی شدند. نتایج روشن کرد میانگینهای دو گروه قلدر و غیرقلدر، در مؤلفههای تمرکز مجدد ـ برنامهریزی، ارزیابی مثبت ـ دیدگاه وسیعتر، پذیرش و فاجعهآمیزکردن مربوط به پرسشنامۀ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و نیز در مؤلفههای احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه و احساس مثبت به مدرسه مربوط به پرسشنامۀ پیوند با مدرسه، تفاوت معناداری با هم دارند و طبق این تابع، متغیرهای احساس مثبت به مدرسه و ارزیابی مثبت ـ دیدگاه وسیعتر بیشترین توان را در تمایز دو گروه دانشآموزان قلدر و غیرقلدر داشتهاند. درنتیجه، میتوان گفت مؤلفههای تمرکز مجدد ـ برنامهریزی، ارزیابی مثبت ـ دیدگاه وسیعتر، پذیرش و فاجعهآمیزکردن، احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه و احساس مثبت به مدرسه در تمایزگذاری افراد قلدر و غیرقلدر بسیار اثرگذارند. با توجه به مسئلۀ مدنظر و یافتههای پژوهشی، به مسئولان و مشاوران آموزشوپرورش پیشنهاد میشود که ازطریق بهبود و توسعۀ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مؤلفههای تعلق به مدرسه در دانشآموزان، برای کاهش زمینههای قلدری در آنها، اقدام کنند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_132737_73d9e949cc89169143eefa36995369e8.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520220210622Common discourses in Farhangiān University instructors' body languageگفتمانهای رایج در زبان بدن مدرسان دانشگاه فرهنگیان9511813273810.22034/jei.2021.236444.1530FAمصطفی باقریان فردکتری برنامهریزی درسی در آموزش عالی،
مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان0000-0001-5552-7887احمدرضا نصراصفهانیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، اصفهان، ایرانمحمد جوادی پوردانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران0000-0002-2605-5312مهران عزیزی محمودآباددکتری برنامهریزی درسی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان، ایرانJournal Article20200623Perhaps it could be said that communication is one of the oldest, and at the same time, the best human achievement. In addition to various functions for human being, communication is the foundation of social activities and the beginning of social life. Therefore, the purpose of this study is to analyze the body language of instructors and to interpret the type of common discourses in their body language. To achieve this goal, the qualitative method of the phenomenological type has been used. The research population consisted of Farhangiān University instructors at the academic year 2017-2018, with more than three years of teaching experience. The sample was selected through purposive sampling and 15 people were selected considering the theoretical saturation. The research instrument was a semi-structured interview. After expressing the aims of the research and emphasizing the principle of confidentiality, the interview with instructors were recorded and written. Descriptive analysis was used to analyze the data, and the details of findings have been interpreted. The results showed that the instructors use body language signals for seven types of discourses including: warning discourse, confirmation and disconfirmation, intimacy, trust, anger, thinking and control. Finally, it could be said that body language is effective in simplifying the material, creating situations and positive attitude in the classroom, success in the teaching process, the instructors' trust in students and the deep learning ability.برقراری ارتباط یکی از قدیمیترین و درعینحال بهترین دستاوردهای بشر است. ارتباط، علاوهبر کارکردهای متنوع برای بشر، زمینهساز فعالیتهای اجتماعی و سرآغازی برای زندگی اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل نحوۀ زبان بدن مدرسان و تفسیر نوع گفتمانهای رایج در زبان بدنِ آنان است. برای نیل به این هدف از روش کیفی، با توجه به نوع پدیدارشناسی، استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را مدرسان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل دادهاند که سابقۀ تدریسِ بیش از سه سال داشتند. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و با توجه به اشباع نظری 15 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ نیمهسازمانیافته بوده که پس از بیان اهداف تحقیق و تأکید بر اصل محرمانهبودن، مصاحبه با هر مدرس ضبط و مکتوب شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل توصیفی استفاده و جزئیات یافتهها تفسیر شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که مدرسان نشانههای زبان بدن را بهمنظور هفت نوع گفتمان استفاده میکنند: گفتمان هشدار، تأیید و عدمتأیید، صمیمیت، اعتماد، عصبانیت، تفکر، و نظارت و هدایتی. درنهایت میتوان گفت زبان بدن برای سادهسازی مطالب، موقعیتسازی و نگرش مثبت در کلاس درس، موفقیت در تدریس، اعتماد مدرسان به دانشجویان و توانایی یادگیری عمیق مؤثر است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_132738_3521e18d81bb6d40d25013cb7766ed02.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520220210622Investigating the theory of morality of things and technology agency and its implications in educationبررسی نظریۀ اخلاق اشیا و عاملیت فناوری و پیامدهای آن در تعلیم وتربیت11913813273910.22034/jei.2021.243622.1591FAروح اله مظفری پوراستادیار گروه علوم تربیتیِ دانشگاه فرهنگیان، استان زنجانJournal Article20200812The main purpose of this research was to study the theory of morality of things and technology agency based on the ideas of Paul Peter Verbeek and its implications in education. So, the inference method was used. First, the ideas of Verbeek have been examined and then its educational implications have been discussed. Based on the mediation theory in post-phenomenology, Verbeek believes that the two components of morality, i.e., intentionality and freedom which are required for moral action, are distributed between human and artifacts, that is, the artifacts are part of human's wills as well as the freedom of human. In his view, human has independence, but his independence is not complete. He mentions, among other things, persuasive technologies and Ambient intelligence as to how they motivate humans to make specific decisions and do specific actions. Human agency is combined with artifacts and technologies. According to the results of this research, the hybrid agency and ethical and influential role of technologies must also be considered in planning and decision making in education. The technological foundations of education must also be taken into consideration. Ethical education in the technological society needs to be reconsidered and rethought. The responsibility of designing instructional technologies would be much more important, so that instructional technologies could act as educational technologies. Given the role of persuasive technologies in shaping human behavior, these technologies could be used in shaping the behavior and habits of children and adolescents. And some parts of education could be left to the artifacts.هدف اصلی این مقاله بررسی نظریۀ اخلاق اشیا و عاملیت فناوری بر اساس اندیشههای پاوول پیتر فربیک و بررسی پیامدها و دلالتهای آن در تعلیموتربیت است. برای این منظور از روش استنتاجی استفاده شده است. در ابتدا اندیشههای فِربیک بررسی شده و سپس دربارۀ پیامدهای تربیتی آن بحث شده است. فربیک، بر پایۀ نظریۀ وساطت در پساپدیدارشناسی، اعتقاد دارد که دو مؤلفۀ قصدمندی و آزادی که برای عمل اخلاقی لازم است میان انسان و مصنوعات تقسیم شده است؛ یعنی، مصنوعات در قصدهای انسان و نیز در آزادی انسان شریکاند. ازنظرِ او انسان استقلال دارد، ولی استقلال او کامل نیست. او ازجمله به فناوریهای ترغیبکننده و هوشِ محیطی اشاره میکند که چگونه انسان را به تصمیمگیریها و اعمال خاصی ترغیب میکنند. عاملیت انسان با مصنوعات و فناوریها ترکیب میشود. بنا بر نتایج این پژوهش، در برنامهریزیها و تصمیمگیریهای تربیتی نیز به عاملیت ترکیبی و نقش تأثیرگذار و اخلاقی فناوریها باید توجه کرد. توجهکردن به مبانی فناورانۀ تربیت ضروری به نظر میرسد. تربیت اخلاقی در جامعۀ فناورانه نیاز به بازنگری و بازاندیشی دارد. مسئولیت طراحی فناوریهای آموزشی بسیار مهمتر خواهد بود. فناوریهای آموزشی میتوانند در جایگاه فناوری تربیتی عمل کنند. با توجه به نقش فناوریهای ترغیبکننده در شکلدادن به رفتار انسان، میشود از این فناوریها در شکلدادن به رفتار و عادات کودکان و نوجوانان استفاده کرد و بخشی از تربیت را به مصنوعات سپرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_132739_c0f16b640d3ed1383b9e72aa064af1ea.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520220210622Effectiveness of the training package of cool executive functions on normal primary school sixth grade students' classroom excitementبررسی اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد در هیجانات تحصیلی دانشآموزان عادی پایۀ ششم ابتدایی13915413274010.22034/jei.2021.238155.1542FAنجمه آزادفردانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز0000-0002-0955-1779رحیم بدری گرگریاستاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز0000-0001-7196-6601اسکندر فتحی آذراستاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز4986 7875 0001 0000حسن صبوری مقدمدانشیار، گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریزتورج هاشمیاستاد، گروه روان ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریزJournal Article20200705The aim of this study was to determine the effectiveness of the training package of cool executive functions on the classroom excitement of primary school sixth grade normal students. It was a quasi -experimental study with pretest-posttest control group design. The research sample consisted of 60 sixth grade students of 2 classrooms from 2 different primary schools in Tabriz in the academic year 1397-98. They were selected using multi-stage cluster sampling method and they were randomly divided into two experimental and control groups. The experimental group was trained cool executive functions for 15 sessions. The pretest and posttest data collected through the classroom excitement questionnaire were analyzed using statistical method of analysis of covariance. The results showed that this package has been significantly effective in improving classroom excitement. It significantly increased the positive classroom excitement and significantly reduced negative classroom excitement in the experimental group, compared to the control group (p <0.001). Findings generally confirmed the effectiveness of the training package of cool executive functions on the positive and negative classroom excitement of primary school sixth grade students. Therefore, this training package is recommended for training students at this grade.پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد در هیجانات تحصیلی دانشآموزان عادی پایۀ ششم ابتدایی و به روش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. نمونۀ پژوهش شامل 60 دانشآموز در دو کلاس پایۀ ششم از دو مدرسۀ ابتدایی دخترانۀ شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش پانزده جلسۀ آموزش کارکردهای اجرایی سرد را گذراند. داده های بهدستآمده، از پرسشنامۀ هیجانات کلاس درس در مرحلۀ پیش آزمون و پس آزمون، با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد به طور معناداری هیجانات تحصیلی را بهبود بخشید و باعث افزایش معنادار هیجانات مثبت کلاس درس و کاهش معنادار هیجانات منفی کلاس درس در گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل شد (0/001>p). با توجه به نتایج پژوهش، اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی سرد در هیجانات تحصیلی مثبت و منفی دانشآموزان عادی پایۀ ششم ابتدایی تأیید شد؛ بنابراین این بستۀ آموزشی برای آموزش به دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی پیشنهاد میشود<strong>.</strong>https://noavaryedu.oerp.ir/article_132740_26de26e3ca44988a468191163cb57a9a.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520220210622Structural model of academic performance based on academic self-efficacy, and academic motivation, mediated by cognitive engagement among mathematics -physics studentsمدل ساختاری عملکرد تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی با میانجیگری درگیری شناختی در دانشآموزان رشتۀ ریاضی- فیزیک15517713274110.22034/jei.2021.237385.1535FAحجت مهدوی راددانشجوی دکتری، رشتۀ روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانولی اله فرزاددانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانشیرین کوشکیدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20200629Academic performance is one of the most important indicators for measuring the educational quality of students. The aim of this study was developing a structural model of academic performance based on academic motivation and academic self-efficacy mediated by cognitive engagement of mathematics-physics students. It was an applied research of correlation type with structural equation modeling method. The research population included all students of mathematics-physics in Tehran. The research sample consisted of 470 students who were selected by multi-stage cluster sampling method. The research instruments were Walland et al.'s (1992) academic motivation questionnaire, Morris (2001) academic self-efficacy questionnaire and Pintrich et al.'s (1991) motivational strategies for learning questionnaire. Cronbach's alpha coefficient and correlation matrix and structural equation modeling were used for data analysis. The results showed that the model of research variables have a good fit. In the hypothetical model, academic motivation with academic performance mediated by cognitive engagement had a full and direct effect, and their indirect effect was insignificant. The effect of academic self-efficacy on academic performance mediated by cognitive engagement had a significant full and direct effect, however, the indirect effect was not significant. The results showed that the self-efficacy variable has a significant effect on students' academic performance and it could explain 40% of the variance of their academic performance. The teaching staff, school administrators as well as parents of students could use the variable of academic self-efficacy to enhance their academic performance.عملکرد تحصیلی از مهمترین شاخصهای اندازهگیری کیفیت آموزشی دانشآموزان است. هدف پژوهشِ حاضر ارائۀ مدل ساختاری عملکرد تحصیلی بر اساس انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری درگیری شناختی دانشآموزانِ رشتۀ ریاضی-فیزیک است. این پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی با روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری آن شامل کلیۀ دانشآموزان رشتۀ ریاضی-فیزیکِ شهر تهران است که از میان آنها 470 نفر دانشآموز انتخاب شدند و روش نمونهگیری خوشهایِ چندمرحلهای است. ابزارهای پژوهش عبارت است از پرسشنامۀ انگیزشِ تحصیلی والراند و همکاران (1992)، پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی موریس (2001) و پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1991). برای تحلیلِ دادهها از ضریب اِچ (H) آلفای کرانباخ و ماتریس همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.<br />نتایج نشان داد مدل متغیرهای پژوهش از برازش مطلوبی برخوردارند. در مدل مفروض انگیزش تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری درگیری شناختی، اثر کامل و اثرِ مستقیم و غیرمستقیمْ غیرمعنادار بود. اثر خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری درگیریِ شناختی کامل و اثرِ مستقیم معنادار بود، اما اثرِ غیرمستقیم غیرمعنادار بود. نتایج نشان داد متغیر خودکارآمدی اثر معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد و 40 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی آنها را تبیین میکند. بنابراین کادر آموزشی، اجرایی مدارس و همینطور والدین دانشآموزان میتوانند برای تقویت عملکرد تحصیلی دانشآموزان از متغیر خودکارآمدی تحصیلی استفاده کنند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_132741_7a99342246b80fbf8ff364cb09fc084c.pdf