سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521320220923Identifying and analyzing the most important pedagogical challenges of primary school education in the e-learning environment with a meta-synthesis approachشناسایی و تحلیل مهمترین چالشهای پداگوژیکی آموزش ابتدایی در محیط یادگیری الکترونیکی با رویکرد فراترکیب74615405610.22034/jei.2022.317013.2188FAفرزانه تاریدانشجوی دکتری تخصصی مطالعات برنامۀ درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایرانمحمد جوادی پوردانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-2605-5312رضوان حکیم زادهدانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-3182-9319مرضیه دهقانیدانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20211127The purpose of this research was to identify the most important pedagogical challenges of primary school education in the e-learning environment. In accordance with this aim, a qualitative research design of the meta-synthesis type was selected. Data were collected using Sandelowski & Barroso (2007)'s seven-stage model. For this purpose, after searching for articles in the databases (during the period 1399-1400 for the nationwide researches and 2020-2021 for the foreign researches), finally, out of 217 articles related to the field of this research, 39 articles that directly address the challenges of primary school education in the e-learning environment, were purposefully selected using the Critical Assessment Skills Program (CASP), and they were entered into the analysis phase. To analyze the data, the content was analyzed using the categorization method. To evaluate the validity and reliability of the findings, the researcher's self-review criteria and peer review method were used. Finally, in-depth analysis of the previous studies resulted in the representation of 11 main categories, 32 concepts and 242 related codes. Findings showed that the identified pedagogical challenges have included issues on the interaction, teachers, students, parents, teaching method, classroom management, monitoring and evaluation, homework and feedback, educational content, learning outcomes and educational resources. Finally, the results of meta-synthesis emphasized the need for rethinking and preparing appropriate educational mechanisms to reduce the effects of challenges and potential problems, and promoting the positive conditions, and some practical suggestions have been point out.هدف از پژوهش حاضر شناسایی مهمترین چالشهای پداگوژیکی آموزش ابتدایی در محیط یادگیری الکترونیکی است. متناسب با این هدفْ طرح پژوهش کیفی، از نوع فراترکیب، اتخاذ شد. دادههای پژوهش با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) گردآوری شدند. بدین منظور در پایگاههای اطلاعاتی در محدودۀ زمانی موردنظر (مطالعات داخلی ۱۴۰۰-1399 و مطالعات خارجی 2021-2020) مقالات جستوجو شدند. درنهایت از میان 217 مقالۀ مرتبط با حوزۀ پژوهش تعداد 39 مقاله، که بهصورت مستقیم چالشهای آموزش ابتدایی در محیط یادگیری الکترونیکی را بررسی کرده بودند، به روش هدفمند و با استفاده از برنامۀ مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP) انتخاب و وارد مرحلۀ تحلیل شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا به شیوۀ مقولهبندی استفاده شد. برای بررسی قابلیت اعتبار و اعتماد یافتهها نیز از معیارهای خودبازبینی محقق و روش مرور همتا بهره گرفته شد. درنهایت تحلیل عمیق مطالعات پیشین به بازنمایی 11 مقولۀ اصلی، 32 مفهوم و ۲۴۲ کد مرتبط منتج شد. بر اساس یافتههای پژوهش، چالشهای پداگوژیک شناساییشده به ترتیب شامل مسائل مربوط به تعاملات، معلمان، دانشآموزان، والدین، روش تدریس، مدیریت کلاسی، نظارت و ارزشیابی، تکالیف و بازخورد، محتوای آموزشی، نتایج یادگیری و منابع آموزشی بوده است. در پایان، نتایج فراترکیب بر لزوم بازاندیشی و تمهید سازوکارهایی آموزشی مناسب برای کاهش آثار چالشها و مسائل احتمالی و نیز ارتقای شرایط مثبت تأکید شده و به برخی پیشنهادهای کاربردی اشاره شده است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_154056_a743c537b55859db8c88f56d3d6286e5.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521320220923Identifying the indicators of primary school principals' coaching characterشناسایی شاخصهای منش مربیگری مدیران مدارس مقاطع ابتدایی476815786410.22034/jei.2022.321352.2214FAجواد امجدی حوردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-3856-3717مهدی مصلح گرمیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0003-4889-3672الهه سلطانیکارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانعادل زاهد بابلاناستاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایرانJournal Article20211225As a coach, the principal helps the staff to believe that they can have behaviors and activities that are more effective, efficient and innovative than before. To be successful in coaching, having a good character could facilitate the coaching process. In this research, the indicators of coaching character of primary school principals are identified in order to be useful for users of the results of this research and those interested in coaching in the school environment. It was a qualitative research of the content analysis type. The participants of this study were 15 teachers and school principals who were selected purposefully. The research instrument was a semi-structured interview and the data were analyzed using a thematic technique. Triangulation method was used to confirm the validity of the research and Holstein method was used to confirm the reliability. The results led to the identification of 8 main categories including the excellence and superiority, accountability, participation, humanity, humility, service, justice and honesty and 30 sub-categories. Since schools are considered as the cultural center of the country and play an effective role in this regard, so using the results of this study could be useful as a model for teachers and school principals.مدیر بهمنزلۀ مربی به کارکنان کمک میکند باور کنند که میتوانند رفتارها و فعالیتهای بهمراتب اثربخشتر، کاراتر و نوآورانهتری در قیاس با قبل داشته باشند. بهعلاوه، داشتن منش خوب نیز فرایند موفقیت را در مربیگری تسهیل میکند. بر همین اساس، در این پژوهش به شناسایی شاخصهای منش مربیگری مدیران مدارس مقطع ابتدایی پرداخته میشود تا برای استفادهکنندگان از نتایج پژوهش و علاقهمندان به مربیگری در محیط مدرسه مفید واقع شود. رویکرد این پژوهشْ کیفی و از نوع تحلیل محتواست. مشارکتکنندگان این پژوهش بهصورت هدفمند و از میان ۱۵ نفر از استادان دانشگاه و مدیران مدرسه انتخاب شدهاند. ابزارِ پژوهش مصاحبۀ نیمهساختاریافته است و تجزیهوتحلیل دادهها نیز ازطریق فن مضمون بررسی شده است. برای تأیید روایی پژوهش از روش مثلثسازی و برای تأیید پایایی از روش هولستی استفاده شده است. نتایج پژوهش به شناسایی هشت مقولۀ اصلی شامل تعالی و برتری، پاسخگویی، مشارکتطلبی، انسانیت، تواضع، خدمتگزاری، عدالتمحوری و صداقت و 30 مقولۀ فرعی منجر شد. ازآنجاکه مدارس مرکز فرهنگسازی کشورند و تأثیر بسزایی در این زمینه دارند استفاده از نتایج این پژوهش میتواند الگویی مفید برای معلمان و مدیران مدارس باشد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_157864_d2a97f79bec95394f4b267826a594050.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521320220923Identifying the Factors behind organizational trauma among primary school teachersشناسایی عوامل ایجادکنندۀ ترومای سازمانی در معلمان مدارس ابتدایی6910015786510.22034/jei.2022.289525.1989FAخالد غفوریدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانرضا هویدادانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان0000-0003-0336-4291سعید رجایی پوردانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانسید علی سیادتاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20210629The current qualitative study aimed at identifying factors behind organizational trauma among the primary school teachers using an exploratory approach. To do so, 20 experts were interviewed and then the data were analyzed using content analysis method. Findings showed that discrimination and inequity, financial abuse, low level of welfare and livelihood, difficulty of assigned responsibility, disease and death, not being professional, tough conditions for occupational promotion, loss of quality, and personal problems (individual factors), politicization of education, insufficient budget and credit, weakness of management, recruitment of inefficient personnel, bureaucracy, lack of organizational support, centralism, poor performance evaluation and reward system, and inappropriate payment (organizational factors), unfavorable condition of workplace, neglecting the education, beneficiaries’ dissatisfaction and protest, teachers’ inappropriate socioeconomic position in society, the decline of education, students’ family problems, having unrealistic expectations of teachers, poor performance of media on the education (environmental factors), limited access to the technological requirements, the cost of technology, inability to utilize educational technologies, lack of appropriate support and utilization of available technologies, riskiness of technology and rapid technological growth and changes in education (technological factors) were recognized as the factors behind the organizational trauma among the primary school teachers. Using the results of this study, the educational policy makers and managers could think how to manage the phenomenon of trauma in the identified domains.پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ایجادکنندۀ ترومای سازمانی در معلمان مدارس ابتدایی به شیوۀ کیفی و با استفاده از رویکرد اکتشافی انجام شده است. بدین منظور با 20 نفر از صاحبنظران مصاحبه شد. سپس اطلاعات گردآوریشده با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، تبعیض و بیعدالتی، سوءاستفادۀ مالی، سطح پایین معیشت و رفاه، دشواری مسئولیت محوله، بیماری و مرگ، حرفهاینبودن، شرایط سخت ارتقا و رشد حرفهای، افت کیفیت و مسائل و مشکلات شخصی (عوامل فردی)؛ سیاستزدگی آموزشوپرورش، بودجه و اعتبارات ناکافی، ضعف مدیریت، جذب نیروی انسانی ناکارآمد، بوروکراسی و کاغذبازی، نبود حمایت سازمانی، تمرکزگرایی، ارزیابی عملکرد نامناسب و نظام پاداش و پرداخت نامناسب (عوامل سازمانی)؛ شرایط نامساعد محیط کار، بیتوجهی به امر تعلیمو تربیت، نارضایتی و اعتراض ذینفعان، جایگاه اجتماعی اقتصادی نامناسب معلم در جامعه، نزول شأن آموزشوپرورش، مسائل و مشکلات خانوادگی دانشآموزان، انتظارات غیرواقعبینانه از معلم، عملکرد ضعیف رسانهها در ارتباط با آموزشوپرورش (عوامل محیطی)؛ محدودیت دسترسی به ملزومات فناورانه، هزینهبربودن فناوری، ناتوانی در استفاده از فناوریهای آموزشی، نبود پشتیبانی و بهرهبرداری مناسب از فناوریهای موجود، مخاطرهآمیزبودن فناوری و رشد و تغییرات سریع فناورانه در حوزۀ آموزش (عوامل فناورانه) از عوامل ایجادکنندۀ ترومای سازمانی در معلمان مدارس ابتداییاند. سیاستگذاران و مدیران آموزشوپرورش میتوانند با استفاده از نتایج بهدستآمده تمهیداتی درزمینۀ مدیریت پدیدۀ تروما در حیطههای شناساییشده بیندیشند.<br /> https://noavaryedu.oerp.ir/article_157865_2638c99f6d7169028a83c3a9a47a41c7.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521320220923A new look at education reforms based on rhizomatic and quantum thinkingنگاهی نو به اصلاحات در آموزشوپرورش با تکیه بر تفکر ریزومی و تفکر کوانتومی10112215786610.22034/jei.2022.307098.2120FAفاطمه زهرا احمدیاستادیار مطالعات برنامۀ درسی، گروه سلامت و تربیتبدنی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایرانمنصوره مهدوی هزاوهدکتری مطالعات برنامۀ درسی، مشاور مدارس منطقۀ چهار آموزشوپرورش، تهران، ایرانJournal Article20210928The global epidemic of Covid-19 has faced the education system with unprecedented challenges and opportunities. A prominent feature of this pandemic is the creation of unpredictable, uncertain conditions and lack of certainty in all the phenomena of the universe,which many experts believe that it promises a new life or better order in all aspects of life, including education. Achieving this new life or higher order depends on reflection, reform and even transformation of the education system. This requires a new rearrangement and rethinking of philosophical foundations. The present study was conducted to study the rhizomatic thinking of Deleuze and the quantum thinking of Zohar in order to identify their educational implications for the five dimensions of Eisner's educational reforms using conceptual and inferential analysis. Considering the focus of both philosophical approaches on uncertainty and accepting the differences and constant changes, and based on the research findings, the original questions could be dealt with through rhizomatic and quantum thinking and some solutions could be provided to adapt to the continuous changes in the field of education. In this study, some considerable educational implications in various dimensions of objectives, structure, curriculum, pedagogy and evaluation (assessment) were deduced through analyzing the important elements of these two philosophical approaches.همهگیری جهانی کُویدـ19 نظام آموزشوپرورش را با دشواریها و فرصتهای بیسابقهای روبهرو کرده است. ویژگی برجستۀ این همهگیری ایجاد شرایط پیشبینیناپذیر، نامتعین و نبود قطعیت در تمام پدیدههای جهان هستی است که به باور بسیاری از صاحبنظران نویدبخش ﺣﯿﺎت ﺟﺪﯾﺪ ﯾﺎ ﻧﻈﻢ ﺑﺮﺗﺮ در همۀ ابعاد زندگی ازجمله آموزشوپرورش است. دستیافتن به این حیات جدید یا نظم برتر در گرو تأمل، اصلاح و حتی تحول نظام آموزشوپرورش است. این امر بازآرایی و بازاندیشی تازهای از مبانی فلسفی را طلب میکند. برایناساس، پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ دو رویکرد و شیوۀ تفکر ریزوماتیک دلوز و کوانتومی زوهر بهمنظور شناسایی دلالتهای تربیتی آنها برای ابعاد پنجگانۀ اصلاحات تربیتی آیزنر و با روش تحلیل مفهومی و استنتاجی انجام شد. با توجه به تمرکز هر دو رویکرد فلسفی بر نامتعینی و پذیرش تفاوتها و دگرگونیهای مداوم و بر اساس یافتههای پژوهش، ازطریق اندیشههای ریزوماتیک و کوانتومی میتوان به طرح پرسشهای اصیل پرداخت و راهکارهایی برای سازگاری با تغییرات مداوم در حوزۀ آموزشوپرورش ارائه داد. در این مطالعه، با تحلیل عناصر مهم این دو رویکردِ فلسفی، دلالتهای تربیتی قابلتأملی در ابعاد گوناگون هدف، ساختار، برنامۀ درسی، شیوههای آموزش و ارزشیابی (سنجش) استنتاج شد. https://noavaryedu.oerp.ir/article_157866_2e4726229a8552e90636948938b69a48.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521320220923Identifying the components of peace literacy of the junior high school teachersشناسایی مؤلفههای سواد صلح معلمان متوسطۀ دورۀ اول12315015786710.22034/jei.2022.303166.2094FAزهره طهماسبیدانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانکوروش فتحی واجارگاهاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-5574-6227باقر انصاریدانشیار گروه حقوق، دانشکدۀ حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناسدالله عباسیاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20210904The aim of this research was to identify the components of peace literacy of the junior high school teachers. The research approach was qualitative; and the descriptive-analytical as well as grounded theory methods were chosen to answer the research questions. Data collection tools included document, written sources and semi-structured interviews. The research participants were university professors, activists in the area of peace education, as well as the junior high school teachers in Tehran. The researcher achieved the theoretical saturation through conducting 15 interviews. Qualitative data analysis was done based on the classic version of the grounded theory using three stages of coding including open, axial or theoretical as well as selective coding. After analyzing the data, 97 open codes and 28 axial codes were identified which were classified into 7 general categories. According to the results of this research, the most important components of peace literacy include: New needs, identification of basic peace capacities and skills, accurate understanding of the meaning of humanity, accurate understanding of social conditions, characteristics of teachers with peace literacy, triple elements of individual, social, and global levels and the art of living. Accordingly, peace literacy is a new way of creating and developing peace that emphasizes the non-physical needs.هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای سواد صلح معلمان متوسطۀ دورۀ اول بود. رویکرد حاکم بر این پژوهش کیفی بود که برای پاسخ به سؤالات پژوهش و متناسب با ماهیت موضوع پژوهش از میان روشهای گوناگون کیفی، روشهای توصیفی ـ تحلیلی و نظریۀ دادهبنیاد انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها اسناد، منابع مکتوب و مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. شرکتکنندگان در پژوهش استادان دانشگاه، فعالان حوزۀ آموزش صلح و نیز معلمان متوسطۀ دورۀ اول شهر تهران بودند. پژوهشگر با انجام 1۵ مصاحبه به اشباع نظری رسید. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی در نسخة کلاسیک نظریة دادهبنیاد با استفاده از کدگذاری و در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری یا نظری و کدگذاری انتخابی انجام شد. پس از تجزیهوتحلیل دادهها 97 کد باز و 28 کد محوری شناسایی شد که در 7 مقولة کلی طبقهبندی شد. بر اساس نتایج این پژوهش مهمترین مؤلفههای سواد صلح عبارتاند از: نیازهای جدید، شناسایی ظرفیتها و مهارتهای اساسی صلح، درک دقیق معنای انسانیت، درک دقیق شرایط اجتماعی، ویژگیهای معلمان دارای سواد صلح، عناصر سهگانۀ سطوح فردی، اجتماعی، جهانی و هنر زیستن. بر این اساس، سواد صلح عبارت است از روش جدیدی در برقراری و گسترش صلح که بر اهمیت نیازهای غیرجسمانی تأکید میکند. https://noavaryedu.oerp.ir/article_157867_c0ebc124a7d5db8085ad36abbfe9d65c.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521320220923Evaluation of the content of junior primary school Quran curriculumعنصر محتوا در برنامۀ درسی قرآن دورۀ اول ابتدایی15118415786810.22034/jei.2022.281727.1884FAمعصومه نجفی پازکیاستادیار گروه علوم انسانی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیسید محمد دلبریاستادیار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیJournal Article20210417The aim of this research was to evaluate the content elements including textbook, audio book, educational cardboards and teacher's manual in the Quran curriculum of the junior primary school. The research population included students, teachers, classrooms and primary schools of the whole country, and due to the extent of the research population, the purposeful cluster sampling method was used. The research sample consisted of four provinces, 16 schools, 48 classrooms, 353 teachers, 32 educational group leaders and 295 students. The research tools included a quantitative teacher survey questionnaire, a semi-structured teacher interview form, a structured student interview form, and a question form for teachers' focus groups, and to analyze the data, the triangulation model was used. Findings showed that the content of the Quran education is not aligned with some principles and intended objectives of Quran education. In fact, considering that the principles of the curriculum emphasize the attractiveness of the content, this issue has not been taken into account in the compilation of the junior primary school Quran textbooks, which resulted in the non-fulfillment of the objective of developing familiarity and interest in the Quran. The teachers in each of the first to third grades have given below-mean scores to different parts of the content (textbook, audio book, teacher's manual, educational cardboards). In fact, according to the teachers, the presented content is far from the optimal and needs a fundamental revision.هدف از این پژوهش ارزشیابی عناصر محتوا شامل کتاب درسی، کتاب گویا، لوحۀ آموزشی مقوایی و کتاب راهنمای معلم در برنامۀ درسی آموزش قرآن دورۀ اول ابتدایی است. جامعۀ آماری پژوهشْ دانشآموزان، معلمان، کلاسهای درس و مدارس دورۀ ابتدایی کل کشور است و با توجه به وسعت جامعۀ آماری روشِ نمونهگیری خوشهای هدفمند انتخاب شد. حجم نمونه عبارت بودند از: چهار استان، 16 مدرسه، 48 کلاس درس، 353 معلم، 32 سرگروه آموزشی، 295دانشآموز. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ کمّی نظرسنجی معلمان، فرم مصاحبۀ نیمهساختارمند معلم، فرم مصاحبۀ ساختارمند با دانشآموز و فرم سؤالهای جلسات هماندیشی معلمان بود و در تحلیل دادهها از الگوی مثلثسازی استفاده شد. طبق یافتههای این پژوهش، محتوای آموزش قرآن همسو با برخی اصول و اهداف مدنظر آموزش قرآن نیست. درواقع با توجه به اینکه در اصول برنامۀ درسی بر جذابیت محتوا تأکید شده، در تألیف کتابهای قرآن دورۀ اول ابتدایی این مسئله موردتوجه قرار نگرفته است که حاصل آن تحقق نیافتن هدف انس و علاقه به قرآن است. معلمان در هر سه پایۀ اول تا سوم ابتدایی به بخشهای مختلف محتوا (کتاب درسی، کتاب گویا، راهنمای معلم، لوحۀ آموزشی) نمرۀ زیر میانگین دادهاند. درواقع ازنظرِ معلمان محتوای ارائهشده با وضع مطلوب فاصله دارد و نیاز به بازنگری اساسی دارد. https://noavaryedu.oerp.ir/article_157868_55ff7489a40d167e45724651dccc0c88.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521320220923The Effectiveness of Digital Flashcards and Animation on Memorizing Arabic Vocabulary for High School Students in Ahvazاثربخشی فلشکارت دیجیتالی و پویانمایی در یادسپاری واژههای عربی دانشآموزان پسر متوسطۀ اول شهرستان اهواز18520215405510.22034/jei.2022.299257.2054FAمجید حمدانیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20210810Based on environmental situation of Iran, learning second language has great importance. For this purpose, Arabic language teaching is implemented in the first and second levels of high schools of Iran. This article compares the teaching methods of memorizing the Arabic vocabulary of male students in the first high school in Ahvaz. In order to memorize 200 words, after teaching the subjects in conventional classes and added education in three study groups, three methods of traditional teaching, digital flashcards and animation based on the research design, were determined that in the post-test that conducted 8 weeks after the beginning of word memorizing, the Digital flashcard and animation were significantly different from traditional teaching method with 0.05 error coefficient. But after 16 weeks of training and memorizing in the follow-up phase, only the memorized vocabulary using animation method compared to the traditional method of digital flashcards had a significant difference with the error coefficient of 0.01 with an average 128.5 memorized words. This differences shows a significant elements that embedded in animation method to help student in memorizing Arabic words.با توجه به شرایط محیطی کشور ایران و همسایگیاش با کشورهایِ عربی یادگیری زبان عربی بهمنزلۀ زبان دوم اهمیت فراوانی دارد. به این منظور، زبان عربی در دورۀ اول و دوم مقطع متوسطه آموزش داده میشود. این مقاله به مقایسۀ روشهای تدریس در حفظ و یادسپاری واژههای عربی دانشآموزان پسر در دورۀ متوسطۀ اول شهرستان اهواز میپردازد. بهمنظور یادسپاری 200 واژه، پس از آموزش افراد در کلاسهای مرسوم و آموزش تکمیلی در سه گروه مطالعاتی به سه روش تدریس مرسوم، بر اساس طرح تحقیق، فلشکارتهای دیجیتالی و پویانمایی تهیه شد. طبق این مقایسه، 8 هفته پس از شروع آموزشها، در پسآزمون، روش فلشکارتهای دیجیتالی و پویانمایی با ضریب خطای 0/05 تفاوت معناداری با روش تدریس مرسوم داشتند. اما با گذشت 1۶ هفته از آموزشها و در مرحلۀ پیگیریْ روش بهیادسپاریِ واژهها با استفاده از پویانمایی فقط با ضریب خطای 0/01 تفاوت معناداری در مقایسه با روش تدریس مرسوم و فلشکارتهای دیجیتال داشت. همچنین این روش با میانگین بهیادسپاری بیش از 128 واژه موفق بوده است. https://noavaryedu.oerp.ir/article_154055_d6677fcceac1c3b42f6f6b630abf5243.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521320220923Evaluating the context-based problems of the fourth grade primary school math textbook and comparing it with the international studiesارزیابی مسائل زمینهمدار کتاب ریاضی پایۀ چهارم ابتدایی و تطبیق آن با مطالعات بینالمللی20322215786910.22034/jei.2022.315098.2174FAفائزه فیروزشاهیدانشجوی دکتری آموزش ریاضی، دانشکدۀ علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایراننرگس یافتیاناستادیار گروه ریاضی دانشکدۀ علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران0000-0003-2204-1105Journal Article20211114The present study examined the context-based problems of the fourth grade primary school math textbook and also compared it with the latest published problems of the TIMSS 2015. This evaluation has been based on the degree of relevance of the context-based problems to the real world with the help of frameworks proposed in the related researches and the content area of the problems. It was a descriptive-analytical-comparative research, for which the proposed Brady model has been used. The research tool was the checklists whose face and content validity have been confirmed by experts and their reliability have been computed using the Holsti formula (0.88). The results showed that in the fourth grade math textbook, 83.89% of the problems are standard application and 16.11% are context separate, and these values for the TIMSS context-based problems are about 84% and 16%, respectively, which indicates the similarity of the distribution of these problems. In terms of content, the frequency of context-based problems is the same between the two sources, however the observed ratio among the content domains in the textbook is unbalanced. About half of the context-based problems of the TIMSS studies have a very similar example in the textbook, and the other half have the same content, but a different or slightly more complex solution method, and a few number of these problems have not been similar to the ones in the textbook. However, the students' performance in solving TIMSS study's context-based problems was lower than the international mean. The results of this research could help the educational planners in identifying the positive and negative points of textbooks.در پژوهش حاضر به بررسی مسائل زمینهمدار کتاب ریاضی پایۀ چهارم ابتدایی و همچنین مقایسۀ آن با آخرین مسائل منتشرشدۀ تیمز 201۵ پرداخته شده است. این ارزیابی بر اساس میزان ارتباط مسائل زمینهمدار با دنیای واقعی به کمک چارچوبهای مطرح در پژوهشهای مرتبط و حیطۀ محتوایی مسائل صورت گرفته است. روش این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی ـ تطبیقی است که برای اجرای آن از الگوی پیشنهادی بردی استفاده شد. ابزار مورد استفاده فهرستهایی است که روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان تأیید کرده و پایایی آن نیز به کمک فرمول هولستی 0/88 بهدست آمده است. نتایج حاکی از آن است که در کتاب ریاضی پایۀ چهارم 83/89٪ از مسائل، کاربردِ استاندارد و 11/16٪ نیز زمینهجدا هستند. این مقادیر برای مسائل زمینهمدار تیمز به ترتیب حدود 84 و 16درصد است که نشان از شباهت توزیع این مسائل دارد. ازنظر محتوایی نیز فراوانی مسائل زمینهمدار در میان هر دو منبعْ یکسان، ولی نسبتِ رعایتشده میان حیطههای محتوایی در کتاب درسی نامتوازن است. حدود نیمی از مسائل زمینهمدارِ مطالعات تیمز نمونۀ کاملاً مشابهی در کتاب درسی دارند و نیمِ دیگر مسائل محتوای مشابه اما روش حلی متفاوت یا کمی پیچیدهتر دارند و تعداد اندکی از این مسائلْ مشابهی در کتاب درسی نداشتهاند. بااینحال، عملکرد دانشآموزان در حل مسائل زمینهمدار مطالعۀ تیمز پایینتر از میانگین بینالمللی است. نتایج این پژوهش میتواند برنامهریزان آموزشی را در شناسایی نقاط مثبت و منفی کتب درسی یاری کند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_157869_c0e3dc97c0acbf5301408065ebac3808.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521320220923Optimal age to start teaching a foreign language (with an emphasis on Teaching English as a Foreign Language) considering cultural factors: A research synthesisسن مناسب شروع آموزش زبان خارجی با تأکید بر زبان انگلیسی با توجه به عوامل فرهنگی: سنتزپژوهی22324515787010.22034/jei.2022.304776.2104FAویدا رحیمینژاداستادیار گروه پژوهشی آموزش علومانسانی، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی0000-0003-4605-7128محمدرضا عنانی سرابدانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علومانسانی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210914The optimal age to start teaching a foreign language is one of the most challenging topics in foreign language education, especially when the role of culture in such education is discussed. The aim of this research was to identify the optimal age range for foreign language education (focusing on English) and considering the cultural factors. The method adopted in this study was synthesis of the related studies. In the first stage of research synthesis, through electronic search of the databases over a time period starting from 1961 to 2020, 81 sources were identified as the research population. Subsequently, through two round of purposeful sampling 19 studies were selected for the next stage. In the second stage, the selected researches were analyzed using the physiological analysis tables. The results of the analysis were entered into the synthesis stage, which has two sub-stages of aggregate and combined synthesis. In the synthesis stage, the data were integrated with the purpose of coding, which resulted in open, axial and selective codes. The selective codes included the intercultural competence, cultural-critical awareness, early learning of second language culture, and the time required for the formation of the first and second language culture. The findings indicated that the majority of researchers whose studies were reviewed conceded that the optimal age range to start teaching a foreign language considering cultural factors is the age range below 12 years preferably young children of 3 to 5 years old. The results of the present study could be used by foreign language education policy makers.سن مناسب شروع آموزش زبان خارجی یکی از مباحث چالشبرانگیز در آموزش زبان خارجی است، بهخصوص هنگامی که جایگاه فرهنگ در آموزش زبان خارجی موردبحث قرار میگیرد. هدف از این پژوهش شناسایی محدودۀ سنی مناسب آموزش زبان خارجی با تأکید بر زبان انگلیسی و با توجه به عوامل فرهنگی است. در این پژوهش از روش سنتزپژوهشهای انجامشدۀ مرتبط استفاده شد. در مرحلۀ اول سنتزپژوهی، با تعیین محدودۀ زمانی پژوهش، از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۲۰، و جستوجوی الکترونیکی تعداد 81 منبع بهعنوان جامعۀ پژوهش شناسایی شد. در ادامه با لحاظکردن روش نمونهگیری هدفمند طی دو مرحله «غربالگری» ۱۹ پژوهش برای مرحلۀ بعد انتخاب شد. در مرحلۀ دوم، پژوهشهای انتخابشده با استفاده از جداول تشریح فیزیولوژیک تجزیهوتحلیل و واکاوی شدند. نتایج حاصل از واکاوی وارد مرحلۀ سنتز شد که دارای دو زیرمرحلۀ سنتز تجمیعی و ترکیبی است. در مرحلۀ سنتز، دادهها با هدف کدبندی تلفیق شدند که حاصل آن کدهای باز، محوری و گزینشی بود. کدهای گزینشی توانش بینفرهنگی، آگاهی فرهنگی ـ انتقادی، یادگیری زودهنگام فرهنگ زبان دوم و زمان موردنیاز برای شکلگیری فرهنگ زبان اول و دوم را شامل میشد. یافتهها حاکیاز آن است که بیشتر پژوهشگران به اشتراکنظر در خصوص سن مناسب شروع آموزش زبان خارجی با توجه به عوامل فرهنگی در محدودۀ سنی زیر 12سالگی و با تأکید بر محدودۀ سنی کودکان کمسنوسال (۳-۵) دست یافتهاند. نتایج پژوهش حاضر میتواند مورداستفادۀ سیاستگذاران آموزش زبان خارجی قرار گیرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_157870_90f5dfef26f754e582304f19f4b2efbb.pdf