سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521420221222Factors influential on the establishment of knowledge management at schoolsبررسی عوامل مؤثر در استقرار مدیریت دانش در مدارس72816360610.22034/jei.2022.337145.2308FAحمید رحیمیاندانشیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیعباس عباس پوراستاد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیحمیدرضا زریندانشجوی دکتری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20220411The purpose of this study was to identify the factors affecting the establishment of knowledge management at schools. It was a qualitative research with the systematic grounded theory design. The research population included professors of education in Iranian universities and elite educational experts and managers in the Ministry of Education and at schools and educational institutions in the academic year 1399-1400. In this study, purposive sampling method was used and 16 people were interviewed until reaching the theoretical saturation. In order to check the credibility and dependability of the data, we presented them to the participants for reviewing, and the necessary corrections were made according to their opinions, and finally, the experts who did not participate in the interviews were asked to help in this regard. Then, the expressions in the interviews were transcribed and by open, axial and selective coding method, the concepts and categories were classified. Hence, 85 open codes and 17 axial codes were considered. In the selective coding stage, four effective factors including organizational culture, employee characteristics, program-orientedness with a systematic approach and human resource management were explained.هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در استقرار مدیریت دانش در مدارس است. این پژوهش کیفی است و از روش دادهبنیاد نظاممند (سیستماتیک) استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شاملِ استادان تعلیموتربیت در دانشگاههای ایران و کارشناسان و مدیران نخبۀ آموزشی در وزارت آموزشوپرورش و در مدارس و مؤسسات آموزشی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بودهاند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است و با ۱۶ نفر تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد. برای بررسی اعتبار و روایی دادهها، برای بازبینی به مشارکتکنندگان ارائه شدند و با توجه به نظرهای آنان اصلاحات لازم صورت گرفت. درنهایت، از خبرگانی که در مصاحبهها شرکت نکردند کمک گرفته شد. سپس عبارات درون مصاحبهها پیادهسازی شدند و مفاهیم و مقولات با روش کدگذاری باز و محوری و انتخابی طبقهبندی شدند. ازاینرو، ۸۵ کد باز و 17 کد محوری در نظر گرفته شد. در مرحلۀ کدگذاریِ انتخابی چهار عاملِ مؤثر شاملِ فرهنگ سازمانی، ویژگیهای کارکنان، برنامهمحوری با نگرش نظاممند و مدیریت منابع انسانی تبیین شدند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_163606_f189fe43cd1f3a4aafd77a3d3093cf06.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521420221222Assessing professional qualifications of teachers: An integrative review of Iranian studiesسنجش ابعاد صلاحیتهای حرفهای معلمان ایران: مطالعة مروری تلفیقی296416360810.22034/jei.2022.294968.2017FAعلی محبیاستاد، گروه برنامهریزی درسی، دانشکدۀ برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علوم انتظامی امینمعصومه فرهوشدکتری تخصصی برنامهریزی درسی، معاونت برنامهریزی دورۀ ابتداییسارا یداللهیاستادیار، گروه معلولیتهای حسی و حرکتی، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیJournal Article20210714The teacher is considered the most basic element in the education system and his/her professional qualification, self-efficacy, interest, and professional mastery would have a determining impact on the quality of the teaching-learning process. This aim of this study was determining the primary school and high school teachers' qualification using integrative review of the related Iranian valid studies. For this purpose, electronic databases were searched using the Persian words with the aim of extracting the researches related to measuring the teachers' professional qualifications. Searching these databases was done between January and February 2021. Out of 100 PhD dissertations, research projects and the articles in Persian which were published during 2006-2021), 22 cases (15 articles, 4 research projects and 3 PhD dissertations) were screened based on the research criteria. Whittemore and Knafl’s integrative review method directed these texts' analysis. Open coding, and categorizing the relevant codes and themes resulted in 4 dimensions of qualifications (knowledge, skill, attitude/value/ and personality/ethical) at 3 levels (Above, within and below average). Findings showed that in general, the teachers were at an average level in terms of knowledge dimension. In the dimension of skill (including class management, planning and organizing the learning opportunities, active teaching methods and elements like assessment as well as using technologies in the teaching-learning process) they were ranked lower than average. However, teachers were above average in terms of value/attitude and personality/ethical dimensions. It was concluded that there is a need to develop and improve the professional qualifications of teachers with systematic planning based on the fundamental document for developing educational system and scientific researches.معلم اساسیترین عنصر در نظام آموزشوپرورش محسوب میشود و میزان صلاحیت حرفهای، کارآمدی، علاقهمندی و تسلط حرفهایِ او در کیفیت فرایند یاددهی ـ یادگیری اثری تعیینکننده دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی صلاحیتهای معلمان ابتدایی و متوسطه با استفاده از مرور تلفیقی پژوهشهای معتبر در حوزۀ سنجش این سازه بود. به این منظور، جستوجوی پایگاههای الکترونیکی با استفاده از کلمات فارسی با هدف استخراج پژوهشهای مربوط به سنجش صلاحیتهای حرفهای معلمان انجام شد. جستوجوی این پایگاهها در فاصلۀ دی و بهمن 1399 انجام شد. از مجموع 100 رسالۀ دکتری، طرح پژوهشی و مقالۀ فارسی چاپشده از سالهای 1385 تا 1399 تعداد 22 پژوهش (15 مقاله، 4 طرح پژوهشی و 3 رسالۀ دکتری) حائز شرایط لازم شناخته شدند. تحلیل این متون با روش مرور تلفیقی انجام شد و رویۀ پیشنهادی ویتمور و نالف، پس از کدگذاری، در چهار بُعدِ صلاحیتهای دانشی، مهارتی، نگرشی/ ارزشی و شخصیتی/ اخلاقی در سه سطح (بالاتر، در حد و پایینتر از متوسط) دستهبندی شد. بر اساس یافتهها، درمجموع معلمان در بُعد دانشی در سطح متوسطی قرار داشتند. همچنین در بُعد مهارتی ازجمله مدیریت کلاس، برنامهریزی و سازماندهی فرصتهای یادگیری، روشهای تدریس فعال و اجزای تدریس ازجمله ارزشیابی و نیز کاربرد فناوری در فرایند یاددهی ـ یادگیری پایینتر از متوسط قرار داشتند. اما در بُعد نگرشی/ ارزشی و همچنین در بُعد شخصیتی/ اخلاقی در سطح بالاتر از متوسط بودند. با توجه به نتایج مطالعۀ حاضر، به توسعه و ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان با برنامهریزی نظاممند و مبتنی بر اسناد تحولی و پژوهشهای علمی احساس نیاز میشود.https://noavaryedu.oerp.ir/article_163608_1607474546b2ad591b2b838fadb1ba37.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521420221222Analysis of sport teachers' lived experience of injustice in school sports at the deprived areasتحلیل تجربۀ زیستۀ دبیران ورزش از بیعدالتی در ورزش مدارس مناطق محروم657816360510.22034/jei.2022.311918.2149FAروح الله علی نیادانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.مجتبی احمدیاستادیار گروه تربیت بدنی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایرانزین العابدین فلاحدانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانطاهر بهلکهاستادیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانJournal Article20211025The present study is one of the qualitative researches that was conducted as the field work. The qualitative method used in this study was phenomenological. Participants included the sport teachers in the deprived areas. Purposeful sampling method was used with homogeneous sampling approach, while observing the maximum sampling diversity. Sampling was done until the theoretical saturation was reached. Finally, 15 interviews were conducted in this regard. The research tool was a semi-structured interview. Thematic analysis was used to analyze the data. The results showed that 5 physical, psychological, educational, training and sport factors are influential on the injustice at the schools' sport in the deprived areas. The principals are suggested to improve the conditions for the students in these areas, so that they could participate in the sport activities by solving the problems of sport at schools in the deprived areas, such as allocating more funds, more motivated manpower and more facilities.تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی است که بهصورت میدانی اجرا شده است. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش شاملِ معلمان ورزش در مناطق محروم بودند. برای اجرای کار از روش نمونهگیری هدفمند و با رویکرد نمونهگیری همگون و درعینحال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری استفاده شد. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد 15 مصاحبه در این خصوص انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل موضوعی استفاده شد. بر اساس نتایج، 5 عامل جسمی، روانی، تربیتی، آموزشی و ورزشی در بیعدالتی در ورزش مدارس مناطق محروم تأثیرگذار است. به مدیرانِ فعال در این زمینه پیشنهاد میشود با رفع مشکلات پیشِ روی ورزش مدارس در مناطق محروم ازجمله اختصاص بودجۀ بیشتر، نیروی انسانی باانگیزهتر و امکانات بیشتر شرایط شرکت دانشآموزان این مناطق را در فعالیتهای ورزشی بیشتر کنند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_163605_0fdb83ecc4063e7f6fbc3860f46134cf.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521420221222Meta-synthesis of the principals' quantum skills in implementing blended learningفراترکیب مهارتهای کوانتومی مدیران در اجرای یادگیری ترکیبی7910416362610.22034/jei.2022.326689.2245FAمحمدرضا سرمدیاستاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانبیتا عبدالحسینیپژوهشگر پسادکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-9035-7780حسن رضا زین آبادیدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-7345-5012Journal Article20220127The aim of this study was to identify the components of principals' quantum skills in implementing blended learning. The research method was qualitative of the meta-synthesis type. Data has been collected by reviewing the scientific documents and sources related to the research topic in the last 31 years (1990 up to 2021). For this purpose, the related keywords were searched in the valid scientific databases and finally 31 sources were selected for the final review. In order to increase the credibility and dependability, the documents were coded separately and the percentage of agreement between the two coders was 0.89. After reviewing and analyzing the content of resources by the coding method, the quantum skills of principals in 3 dimensions of quantum knowing, quantum action and quantum trust were extracted with 17 components. In the dimension of quantum knowing, the components of education and awareness, open flow of information, professional development and the nature of blended learning, in the dimension of quantum action, the components of leadership, management, spiritual environment, educational infrastructure, human resources, technical support, technology infrastructure and financial resources, and in the dimension of quantum trust, the components of self-organization, creating the atmosphere of trust and confidence, situationism, monitoring and feedback and motivating were extracted.هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفههای مهارتهای کوانتومی مدیران در اجرای یادگیری ترکیبی است. روش پژوهشْ کیفی و از نوع فراترکیب است. دادهها ازطریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضوع پژوهش در 31 سال اخیر (1990 تا 2021)، گردآوری شده است. بدین منظور کلیدواژههای مرتبط در پایگاههای معتبر علمی جستوجو شدند و درنهایت 31 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد. بهمنظورِ افزایش اعتبار و قابلیت اطمینان، اسناد بهصورت جداگانه کدگذاری شدند. میزان توافق میان دو کدگذار 89/ 0 درصد بهدست آمد. پس از بررسی و تحلیل محتوای منابع، به روش کدگذاری، مهارتهای کوانتومی مدیران در سه بُعد شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی و اعتماد کوانتومی با 17 مؤلفه استخراج شد. در بعد شناخت کوانتومی مؤلفههای آموزش و آگاهی، جریان باز اطلاعات، توسعۀ حرفهای و ماهیت یادگیری ترکیبی، در بعد عمل کوانتومی مؤلفههای رهبری، مدیریت، محیط معنوی، زیرساختهای آموزشی، منابع انسانی، پشتیبانی فنی، زیرساختهای فناوری و منابع مالی و در بعد اعتماد کوانتومی مؤلفههای خودسازماندهی، ایجاد جوّ اعتماد و اطمینان، موقعیتشناسی، نظارت و بازخورد و ایجاد انگیزه استخراج شد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_163626_501b9f4ea2ce912f3d77492e742e550d.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521420221222Characteristics of the elements of the science education curriculum based on the STEAM methodمطالعهٔ ویژگیهای عناصر برنامهٔ درسی آموزش علوم مبتنی بر روش STEAM10513216362710.22034/jei.2022.331597.2280FAمریم اصغری اصل سردروددانشجوی دکتری مطالعات برنامهٔ درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانصادق ملکی آوارسیندانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000000222783179حسین بقاییاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد کلیبر، دانشگاه آزاد اسلامی، کلیبر، ایرانجهانگیر یاری حاج عطالواستادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0002-3215-4931Journal Article20220226The aim of this research was to study the characteristics of the elements of the sixth grade primary school science curriculum based on the STEAM method. This study was conducted in the academic year 1399-1400 with a qualitative approach and the directed qualitative content analysis method. Sampling was done using the purposive sampling (standard) and the data was collected through semi-structured interview with 23 experts in the field of curriculum studies and sixth grade primary school teachers. The transcript of the interviews was analyzed manually and simultaneously, along with data collection. The dependability of the findings was obtained using immersion and repeated study and review of the participants and experts. Based on the elements of Akker's proposed curriculum, in this study, ten elements were studied. The results showed that the STEAM-based science education curriculum has removed the traditional barriers separating the five areas of learning. It has integrated these areas to achieve learning based on the objectives of the curriculum and it has relied on the principles of creativity and ideation.پژوهش حاضر با هدف مطالعهٔ ویژگیهای عناصر برنامهٔ درسی آموزش علوم پایهٔ ششم ابتدایی مبتنی بر روش STEAM انجام شد. این مطالعه در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی هدایتشده با نمونهگیری هدفمند (معیاری) و ازطریق مصاحبهٔ نیمهساختاریافته با 23 نفر از صاحبنظران حوزهٔ مطالعات برنامهٔ درسی و معلمان پایهٔ ششم ابتدایی انجام گرفت. تجزیهوتحلیل متن مصاحبهها بهصورت دستی و همزمان با جمعآوری دادهها انجام شد. اعتمادپذیری یافتهها با استفاده از غوطهوری و مطالعهٔ مکرر و بازنگری مشارکتکنندگان و خبرگان بهدست آمد. با استناد به عناصر برنامهٔ درسی پیشنهادی اکر ده عنصر در این پژوهش موردمطالعه قرار گرفت. طبق نتایج تحقیق، برنامهٔ درسی آموزش علوم مبتنی بر روش STEAM موانع سنتی جداکنندهٔ پنج حوزهٔ یادگیری را برطرف کرده است و این حوزهها را برای دستیابی به یادگیری مبتنی بر اهداف برنامهٔ درسی یکپارچه و منسجم ساخته است و بر اصل خلاقیت و ایدهپردازی تکیه دارد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_163627_e9b640e40e8000547f70b08681220756.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521420221222Developing a semantic network of concepts in primary school textbooks based on folksonomyایجاد شبکهٔ معناییِ مفاهیم کتابهای درسی ابتدایی به کمک ردهبندی مردمی13315216362810.22034/jei.2022.332793.2286FAپرویز قراگوزلیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدهٔ علومانسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالزهره میرحسینیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدهٔ علومانسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالزهرا اباذریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکدهٔ علومانسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20220306The purpose of the present study was to create a semantic network of concepts in the field of education with the help of folksonomy. The research was applied in terms of purpose and in terms of method it was a co-lexical analysis. This analysis means creating a word-concept in the design of the thesaurus and its conversion to the ontology. This means that first, the texts, the proposed links, as well as the terms and words inserted by the users were turned into the words - concepts. Then, at the same time with this process; 10 experts in the field were interviewed, based on the purposive sampling. Six Primary school Fārsi text books were the main part and the demands of this study from the research population, participating in the folksonomy. The related users were 240 experts of the Organization for Educational Research and Planning and among them 148 people were selected as the sample, based on the Morgan table. The results of this project were run in Fārsi parser and Rover matrices software for the lexical analysis and then they were inserted in the Protégé version5.5 and they were represented with OWLViz and OntoGraf plugins. The desired relationship was categorized into seven general categories, as well as 24 subcategories, and 122 (sample). The hierarchy and relationships among them were determined by extracting the concepts, and the semantic knowledge and repetitive words used by the users and the experts in the folksonomy were identified. Using this method is effective in systematizing the primary school textbooks, so that students and teachers could access the resources in the web environment. Also, it facilitates the storage and retrieval of information.هدف از پژوهش حاضر ایجاد شبکهٔ معنایی مفاهیم در حوزهٔ آموزشوپرورش به کمک ردهبندی مردمی است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش پژوهش تحلیل همواژگانی است. این تحلیل به معنی ایجاد واژه ـ مفهوم در طراحی اصطلاحنامه و تبدیل آن به هستانشناسی است. بدین معنی که ابتدا متنها، پیوندهای پیشنهادی و نیز اصطلاحات و کلمات درجشدهٔ کاربران در مرحلهٔ نخست به واژه ـ مفهوم تبدیل شدند. سپس، همزمان با این فرایند، با ده نفر خبرهٔ این حوزه بر اساس نمونهگیری هدفمند مصاحبه شد. شش کتاب فارسی دورهٔ ابتدایی بخش اصلی موردمطالعه و مطالبهٔ این پژوهش از جامعهٔ آماری شرکتکننده در ردهبندی مردمیاند. کاربران موردنظر تکمیلکنندگان برچسبهای ردهبندی مردمیْ 2۴۰ نفر از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورشاند که از میان آنها 1۴۸ نفر مبتنی بر جدول مورگان انتخاب شدند. نتایج این طرح در نرمافزار «پارسر فارسی» و راورماتریس برای تحلیل واژگان و سپس در نسخهٔ ۵/۵ از پروتژ اجرا شد و با افزونههایOntoGraf ، OWLVizبازنمایی شد. رابطهٔ موردنظر به هفت دستهٔ کلی و همچنین 2۴ زیرمجموعه و 122 (نمونه) طبقهبندی شد.<br /> سلسلهمراتب و روابط میان آنها با استخراج مفاهیم تعیین شد و دانش معنایی و کلمات پرتکرار استفادهشدۀ کاربران و نیز صاحبنظران به ردهبندی مردمی مشخص شد. استفاده از این روش در نظاممندکردن کتابهای درسی دورهٔ ابتدایی برای دسترسی دانشآموزان و معلمان به منابع در محیط وب کارایی دارد و همچنین ذخیره و بازیابی اطلاعات را تسهیل میکند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_163628_141307fa589ffa30ead68b1ebc68ce6f.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521420221222Designing the conceptual model of empirical science curriculum based on actor-network theory in the network learning environment of the first cycle secondary schoolطراحی الگوی مفهومی برنامه درسی علوم تجربی بر مبنای نظریه کنشگر –شبکه در محیط یادگیری شبکه در دوره متوسطه اول15317216362910.22034/jei.2022.311058.2142FAحسین لطفیدانشجوی دکتری مطالعات برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایرانمحمدرضا امام جمعهدانشیار گروه مطالعات برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایرانغلامعلی احمدیدانشیار گروه مطالعات برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایرانعلیرضا عصارهاستاد گروه مطالعات برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایرانجواد حاتمیاستاد تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ علومانسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20211018The purpose of this research was to design an empirical science curriculum model based on the actor-network theory in a network learning environment. In order to achieve this goal, a meta-synthesis and grounded theory approach has been used. The research population included the faculty members, familiar with the fields of curriculum studies, educational technology and all articles and theses, related to the subject in the valid databases in the time interval between 2005 up to 2020. The research sample in the qualitative section of the research was selected through theoretical (non-probability) and purposive sampling using the snowball method. To analyze the data, the open, axial and selective coding methods were used. In order to measure reliability and quality control, Kappa method was used. Kappa coefficient, was calculated by SPSS (0. 94), which was at the level of excellent agreement. Findings showed that the principles governing the actor-network curriculum include: the generalized symmetry, heterogeneity and multiplicity, free analysis, correlation, networking, and process-orientedness. The actor-network theory-based curriculum is sensitive to context, based on differences, inter-subjective and distributed multi-vein. The objectives of this multi-faceted curriculum is interdisciplinary, climatic, and plural. Its content is dynamic, indeterminate and generalizable. Its strategy is teaching and learning, based on deconstruction, cultivation of reproduction skill, multi-network, based on the negotiation and creation of knowledge. The teacher's role in such a curriculum is like an anthropologist, intellectual and reformer. The learning environment should be collaborative and it should provide a space for searching the archived knowledge. Also, the learning environment should be multi-sensory, having divergent evaluation, sensitive to the individual differences, problem-oriented and responsive-oriented.پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامۀ درسی علوم تجربی بر مبنای نظریۀ کنشگر ـ شبکه در محیط یادگیری شبکه انجام شده است. برای رسیدن به این هدف از رویکردهای فراترکیب و نظریۀ دادهبنیاد استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی، آشنا به حوزههای مطالعات برنامۀ درسی، تکنولوژی آموزشی و کلیۀ مقالهها و پایاننامههای مرتبط با موضوع در پایگاههای اطلاعاتی معتبر در بازۀ زمانی سالهای 2005 تا 2020 است. بهمنظور انجامدادن نمونهگیری، در بخش کیفی پژوهش، از روش نمونهگیری نظری (غیراحتمالی) و هدفمند به روش گلولهبرفی استفاده شده است. همچنین در این پژوهش از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. بهمنظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت از روش کاپا استفاده شده است. ضریب کاپای محاسبهشده برابر با 94/0 و در سطح توافق عالی قرار گرفته است. طبق یافتههای تحقیق، اصول حاکم بر برنامۀ درسی کنشگر ـ شبکه شامل تقارن تعمیمیافته، ناهمگونی و چندگانگی، تحلیل آزاد، همبستگی، شبکهایبودن و فرایندمحوری است. برنامۀ درسی بر مبنای نظریۀ کنشگر ـ شبکه، حساس به بافت و زمینه، مبتنی بر تفاوتها، میانذهنی و چندرگه توزیع شده است. اهداف این برنامۀ درسی چندوجهی، میانرشتهای، اقلیمی و متکثر است. محتوای این برنامۀ درسی پویا، سیال و تعمیمپذیر است. راهبرد آن یاددهی و یادگیری مبتنی بر ساختارشکنی، پرورش مهارت بازآفرینی، چندشبکهای، مبتنی بر مذاکره و خلق دانش است. نقش معلم در این برنامۀ درسی بهمثابۀ انسانشناس، روشنفکر و تحولآفرین است. محیط یادگیری باید مشارکتی باشد و فضایی را برای جستوجوی دانش بایگانیشده فراهم کند. همچنین محیط یادگیری باید چندحسی، دارای ارزشیابی واگرا، حساس به تفاوتهای فردی، مسئلهمحور و پاسخگومحور باشد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_163629_14299805d0bf16f3cba7e54792b530cf.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521420221222Research synthesis of key factors influential on improving the quality of educational spaces based on Roberts modelسنتزپژوهی عوامل اساسی مؤثر در ارتقای کیفیت محیطهای آموزشی بر مبنای الگوی روبرتس17319516363010.22034/jei.2022.322422.2220FAشیدا سلاماتدانشجوی دکتری گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفرح حبیباستاد گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران0000-0001-8052-6229آزاده شاهچراغیدانشیار گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211231The aim of the current research was to identify the key factors that are effective in improving the quality of the educational environment's architecture in order to increase the motivated presence of students in such environment and as a result to strengthen the academic efficiency. It was a qualitative research. The research population included the valid scientific researches, published between 1980 up to 2019, on motivating students at schools and the behavioral, physical and psychological components influential on improving the quality of the environment. At first, using the keywords "educational environment", "school", "academic efficiency", "evasion of education", "architectural structure" etc… and based on the entry criteria, 362 scientific researches were identified. Then, considering the exclusion criteria, 59 articles were included in the final analysis stage. To analyze the documents qualitatively, Roberts' six-stage research synthesis model was applied, using "MAXQDA10" line-by-line coding methods. Finally, the following key factors were identified including: 1. behavioral-satisfaction, 2. psychological- sense of belonging to the place, and 3. physical - the architectural structure. Also, the conceptual model of key factors influential on improving the quality of educational environments was developed.هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اساسی مؤثر در ارتقای کیفیت معماری محیطهای آموزشی بهمنظور افزایش حضور باانگیزهٔ دانشآموزان در محیط و درنتیجه تقویت بازدهی تحصیلی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. جامعهٔ موردبررسی پژوهشهای علمی معتبر از سال 1980 تا 2019 در حوزهٔ انگیزهبخشی دانشآموزان در مدارس و مؤلفههای رفتاری، فیزیکی و روانشناختی مؤثر در ارتقای کیفیت محیط است. در ابتدا با استفاده از واژههای کلیدی «محیط آموزشی»، «مدرسه»، «بازدهی تحصیلی»، «آموزشگریزی»، «ساختار معماری» و غیره و بر اساس معیار ورود، 362 پژوهش علمی شناسایی شدند و سپس با توجه به معیار خروج درنهایت 59 مقاله به مرحلهٔ تحلیل نهایی وارد شدند. برای تجزیهوتحلیل کیفی اسناد از الگوی ششمرحلهای سنتزپژوهی روبرتس با استفاده از روشهای کدگذاری خطبهخط MAXQDA10 استفاده شد. درنهایت عوامل اساسیِ زیر شناسایی شد که عبارت بودند از: 1. رفتاری ـ رضایتمندی؛ 2. روانشناختی ـ حس تعلق به مکان؛ و 3. فیزیکی ـ ساختاری معماری. همچنین الگوی مفهومی عوامل اساسی مؤثر در ارتقای کیفیت محیطهای آموزشی شناسایی شد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_163630_2a3195549b9085429456b62fc4b4a317.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521420221222Investigating educational methods in nomadic educationبررسی روشهای آموزشی در تعلیمات عشایر19722317151710.22034/jei.2023.336941.2306FAحسن رستمیدانشجوی دکتری گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانمحمدحسین حیدریدانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانبابک شمشیریدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران0000-0001-5594-2853Journal Article20220410Education is one of the most basic human needs. Without education, no society could survive. Nowadays, due to the importance of education, many theories and viewpoints have been presented and are being presented. In all the theories, the three main pillars of the teaching process "teacher, learner, and educational content and materials" have been discussed in the form of teaching-learning process or just teaching. Each theory or perspective has a different view towards teaching, based on the epistemology that governs it. This research was conducted with the aim of investigating the educational methods used by the nomads during the time when Mohammad Bahmanbeigi was the director general <br />in the southern nomads. It was a content analysis research. The sources used in this research were the works left by Mohammad Bahmanbeigi, including the books written by himself, and books, papers, documentaries, and theses written about him, as well as the interviews that were conducted on it. The research findings showed that common methods were used in the education systems of the nomads, like many educational systems, which include the methods of role playing, laboratory method, demonstration method, lecture method, scientific tour method and question and answer method, although these methods are among the traditional teaching methods today, they are still used.آموزش از اساسیترین نیازهای بشر است. بدون آموزش هیچ جامعهای نمیتواند به بقای خود ادامه دهد. بهدلیل اهمیت آموزش نظریهها و دیدگاههای متعددی دربارة آن ارائه شده که روزبهروز در حال رشد است. در همة نظریات، به سه رکن اساسی فرایند آموزش، یاددهنده و یادگیرنده، محتوا و مواد آموزشی در قالب فرایند یاددهی ـ یادگیری یا همان تدریس پرداخته شده است.<br />هر نظریه یا دیدگاه، براساس معرفتشناسی حاکم بر آن، نگاه متفاوتی به تدریس دارد.<br />این پژوهش، با هدف بررسی روشهای آموزشی در تعلیمات عشایر جنوب کشور در زمان مدیرکلی محمد بهمنبیگی انجام شد. روش تحقیق از نوع تحلیل محتواست. منابع استفادهشده در این پژوهش، آثار بهجامانده از محمد بهمنبیگی است که عبارتاند از کتابهای تألیفی ایشان و کتابها، مقالهها، مستندها و پایاننامههایی که دربارة ایشان نوشته شده است؛ همچنین شامل مصاحبههایی است که در این زمینه انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان داد<br />در تعلیمات عشایر نیز، مانند بسیاری از نظامهای آموزشی، از روشهای رایج در نظامهای آموزشی<br />استفاده میشود؛ ازجملة این روشها میتـوان بـه روشهـای ایفـای نقش، روش آزمایشگاهی، روش نمایـشی، روش سـخنرانی، روش گـردش عـلمی و روش پـرسشوپاسـخ اشـاره کـرد. اگرچه این روشها امروزه جزو روشهای سنتی تدریساند، هنوز هم استفاده میشوند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_171517_efb1d42d4921ae4718f8b50301ece1c9.pdf