سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123511420121221Test of a Social Cognitive Model of Job Satisfaction in Urmia Secondary School Teachersآزمون الگوی شناختی - اجتماعی رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه شهر ارومیه73278987FAفرزانه میکائیلی منیعدانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیهمجتبی عاشوریکارشناس ارشد روانشناسی تربیتیمحمد حسنیدانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیهJournal Article19700101In recent years, Social Cognitive Theory (SCT) seeks to explain the factors that shape job satisfaction. Relatedly, SCT has received a good deal of empirical attention as a framework for understanding various aspects of job satisfaction. So, this study tried to assess the validity of job satisfaction socio-cognitive model for the secondary school teachers of Urmia city. In order to do this, 382 school teachers of the mentioned population were selected through multistage random sampling procedure, which included 194 female and 188 male teachers. The tests including job satisfaction, goal attainment support, self-efficiency, work condition and goal progress were taken, each of which included some measures. The data were analyzed through structural equation modeling method. The results showed that the obtained data fit well with the theoretical socio-cognitive model, and the model in the recent sample is a valid one. The index related to the ratio of chi-square to degree of freedom is less than 3 (χ2/df<3) which is a good value and indicates that the covariance structure of findings is consistent with the proposed theoretical model. Another index is RMSEA which is equal to 0.07 and is considered as a good value. Other fit indexes also showed that the data obtained from experimental study fit well with the theoretical job satisfaction model. Furthermore, the casual path between all components was significant and they all had positive impact on one another. The analysis of path coefficients suggested that the positive sentiment exogenous variable has the highest effect on self-efficiency and goal attainment support and then on job satisfaction. Accordingly, it was concluded that a job satisfaction socio-cognitive model is an appropriate explanatory model for Iranian teachers’ satisfaction and it can be applied to predict job satisfaction and to develop programs to promote teachers’ psychological well-being and welfare.در چند سال اخیر مدل شناختی - اجتماعی در تلاش برای تبیین عوامل شکل دهندة رضایت شغلی بوده و در این راستا، توجه پژوهشی قابل توجهی را برای درک ابعاد مختلف این متغیر به خود اختصاص داده است. از این رو، هدف مطالعه حاضر بررسی روایی الگوی شناختی- اجتماعی رضایت شغلی جامعة معلمان مقطع متوسطة شهر ارومیه بود. برای رسیدن به این مهم از بین این جامعه 382 نفر به شکل تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. از این تعداد 194 نفر زن و 188 نفر مرد بودند. آزمون های رضایت شغلی، عاطفة مثبت، حمایت از رسیدن به هدف، خودکارآمدی، شرایط کار و پیشروی اهداف که هر کدام چند سنجه را دربرمی گرفتند، اجرا شدند. داده ها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که داده های به دست آمده برازش مناسبی با الگوی نظری شناختی- اجتماعی داشته و این الگو در نمونه اخیر مدلی رواست. شاخص مربوط به نسبت مجذور خی به درجه آزادی کمتر از عدد 3 است که مقدار مناسبی بوده و نشان می دهد ساختار کوواریانس یافته ها با مدل نظری مطابقت دارد. شاخص RMSEA نیز برابر 07/0 بود که مقداری مناسب به شمار می آید. سایر شاخص های برازش هم نشان دادند که داده های حاصل از مطالعة تجربی برازش مناسبی با مدل نظری رضایت شغلی دارند. علاوه بر این مسیر علّی بین تمام مؤلفه ها معنادار بوده و همگی بر هم تأثیر مثبت می گذارند. بررسی ضرایب مسیر حاکی از این بود که متغیر برون زای عاطفة مثبت بالاترین تأثیر را بر خودکارآمدی و حمایت از رسیدن به هدف و سپس بر رضایت شغلی دارد. بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که الگوی شناختی- اجتماعی رضایت شغلی الگوی تبیینی مناسبی برای رضایت معلمان ایرانی به شمار می رود و می توان از آن، جهت پیش بینی رضایت شغلی و تدوین برنامه های ارتقای بهزیستی، روان شناختی و رفاهی معلمان بهره گرفت. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123511420121221The desired professional qualifications of primary school trainee teachersصلاحیت های حرفه ای مطلوب دانشجو معلمان دورة آموزش ابتدایی336278988FAاعظم ملایی نژاددانشجوی دکتری دانشگاه usm مالزیJournal Article19700101The aim of this study was identifying the desired professional qualifications of Iran’s primary school trainee teachers and also answering the following questions:
What are the desired professional qualifications of Iran’s primary school trainee teachers?
What are the professional qualifications of Iran’s primary school trainee teachers according to authorities and instructors of trainee teacher centers’ views?
To answer these questions, the valid documents within Iran and valid internet sites related to this topic was searched and identified. Also, the status of three developed countries on this topic was investigated. Then, based on data, collected from the above mentioned scientific documents, the questionnaire related to teachers’ professional qualifications was developed. After determining its validity and reliability, it was distributed among 130 instructors of trainee teacher centers. Findings showed that:
Considering the fact that increasing the students’ performance depends on effective teacher training, lots of authorities brought up qualifying the teacher training curriculum as the general objective.
To achieve the above-mentioned goal, some qualifications have been considered for trainee teachers. To define these qualifications, authorities had consensus on two main strategies of balance and integration of theory and practice. Based on this belief and considering the studies on this topic, these qualifications have been classified in three main parts of cognitive and skill, affective and behavioural and management. In sum, all cases related to each of these qualifications has been confirmed in a level higher than average.
Kwy Words: , , این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت مطلوب صلاحیت های حرفه ای دانشجو معلمان دوره آموزش ابتدایی ایران و به منظور پاسخگویی به سؤال های زیر انجام شد. 1. صلاحیت های حرفه ای مطلوب دانشجومعلمان دورة آموزش ابتدایی ایران چیست؟ 2. صلاحیت های حرفه ای معتبر دانشجومعلمان دورة آموزش ابتدایی از دیدگاه صاحب نظران و اساتید مراکز تربیت معلم کدام است ؟ به منظور پاسخگویی به سؤال ها در وضعیت مطلوب، اسناد و مدارک و گزارش های پژوهشی معتبر داخلی و خارجی مطالعه شد. همچنین وضعیت سه کشور توسعه یافته مورد بررسی قرار گرفت . سپس بر طبق داده های حاصل از اسناد و مدارک و مستندات علمی پرسش نامة مربوط به صلاحیت های حرفة معلمی تهیه و پس از تعیین اعتبار و پایایی آن بین 130 نفر از اساتید مراکز تربیت معلم به منظور اعتبار سنجی توزیع شد. یافته ها نشان می دهد که : 1. با توجه به باور این مطلب که افزایش عملکرد دانش آموزان در گرو تربیت معلم مؤثر است، بسیاری از صاحب نظران، کیفیت بخشی به برنامة درسی تربیت معلم را به عنوان هدف کلی مطرح کرده اند. 2. به منظور دستیابی به هدف کیفیت بخشی در برنامة درسی تربیت معلم ، صلاحیت ها و شایستگی هایی برای دانشجو- معلمان در نظر گرفته شده است . در تعریف این صلاحیت ها دو راهبرد اصلی توازن و تلفیق میان تئوری و عمل مورد توافق اندیشمندان و صاحب نظران بوده است . بر اساس این باور و با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه، این صلاحیت ها در سه بخش صلاحیت های شناختی و مهارتی، نگرشی و رفتاری و مدیریتی به صورت تلفیقی طبقه بندی و به اجزا تقسیم بندی شد . در مجموع تمامی موارد مربوط به هر یک از صلاحیت ها در سطح بالاتر از میانگین مورد تأیید قرار گرفته است .سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123511420121221The effect of synectics teaching method on- Knowledge Skills Attidue 1th high school students in life skills lessenبررسی تأثیر الگوی بدیعه پردازی بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان سال اول متوسطه در درس مهارت های زندگی638278989FAغلامعلی احمدیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییعلیرضا عصارهعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییشوبو عبدالملکیکارشناس مشاور اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان،Journal Article19700101The purpose of this study was the effect of synectics teaching method on academic achievement in life skills lesson 1th high school girl students in Sannandaj city. Research methods in this study were quasi experimental type of pre-test and post-test with control group. The target population of this study was in Sanandaj city, high school girl 1th grade student in 2010/2011. The sample was consisted of 60 high school girl students (30 experimental and 30 control group) has been selected by multi-stage random. Measurment tools of this study was academic achievement test researcher made (knowledges- skills and Attidues) based on, 1th high school life skills lesson. first both experimental and control group took pre-test and then, during 12 sessions experimental group trained synectics teaching method life skills, next the post- test was taken for two groups. For data analysis, we used of descriptive statistics (mean, SD and inferential(Ancova). Synectics teaching method in comparison to control group had more impact on knowledge, skills acquisition and approaches by the students who trained by this method than others. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر الگوی بدیعه پردازی بر میزان دانش، مهارت و نگرش درس مهارت های زندگی دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر سنندج بوده است. روش تحقیق در این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر سنندج درسال تحصیلی 90- 1389 می باشد و حجم نمونه متشکل از 60 نفر دانش آموز دختر سال اول متوسطه است که 30 نفر آن ها گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه بوده است و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری به کار رفته در پژوهش شامل آزمون هوش ریون، آزمون پیشرفت تحصیلی (دانشی و مهارتی و پرسش نامة نگرش سنج) محقق ساخته بر اساس مطالب درس مهارت های زندگی دوره متوسطه بوده است. در ابتدا از هر دو گروه آزمایش و گواه، پیش آزمون پیشرفت تحصیلی به عمل آمد، سپس متغیر آزمایشی (مهارت های زندگی به روش بدیعه پردازی) در12جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد و در پایان، پس آزمون بر روی هر دو گروه انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان پیشرفت تحصیلی درس مهارت های زندگی گروه آزمایشی که با شیوة بدیعه پردازی آموزش دیده بودند نسبت به گروه گواه که به روش سنتی آموزش داده شدند بیشتر و تفاوت بین میانگین های آن ها معنادار است. همچنین در بررسی تأثیر روش تدریس بدیعه پردازی بر میزان دانش ها، مهارت ها و نگرش های کسب شده دانش آموزان نیز، نتایج نشان داد که تدریس مهارت های زندگی به روش بدیعه پردازی بر نگرش ها و دانش ها و مهارت های دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123511420121221The impact of cooperative learning on students’ science academic achievement, and test anxietyتأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و اضطراب امتحان839878990FAمحمدرضا کرامتیدانشیار دانشگاه تهران،0000-0001-7934-5471ابوذر حیدری رفعتکارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهرانعلی عنایتی نوین فرکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهراناکبر هدایتیدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article19700101The main goal of this study was investigating the effect of cooperative learning on Samā guidance school first grade male students’ science academic achievement and test anxiety in the city of Tehran. For this purpose, a sample consisting of four classes (two classes as experimental group, two classes as control group) were selected using multi-stage random sampling method. Cooperative learning method for experimental group and conventional teaching method for the control group were used. Previous science knowledge of students was evaluated using a researcher-made scale of experimental sciences. After the implementation of teaching methods, academic achievement of students was determined using the same scale. Also, the rate of students’ test anxiety were measured, using test anxiety questionnaire TAI (Abolghasemi & Associates, 1375: 74-61). Data were analyzed, using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results revealed a significant effect of cooperative learning on students’ science academic achievement and reducing test anxiety in the experimental group than control group. This result indicated the success of cooperative learning versus conventional teaching methods.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی در پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و اضطراب امتحان در دانش آموزان پسر سال اول دورة راهنمایی تحصیلی مدارس سما در شهر تهران بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، نمونه ای متشکل از چهار کلاس (دو کلاس گروه آزمایشی، دو کلاس گروه گواه) انتخاب شد. روش یادگیری مشارکتی برای گروه های آزمایشی و روش تدریس متداول برای گروه های کنترل به کار گرفته شد. معلومات قبلی دانش آموزان در زمینه علوم تجربی با استفاده از مقیاس محقق ساخته پیشرفت تحصیلی علوم تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پس از اجرای روش های تدریس نیز با همین مقیاس تعیین شد و میزان اضطراب امتحان دانش آموزان نیز با استفاده از پرسش نامه اضطراب امتحان TAI (ابوالقاسمی و همکاران، 1375: 74-61) اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از تأثیر قابل توجه یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی و کاهش اضطراب امتحان در گروه آزمایشی بود. این نتیجه نشان دهنده موفقیت یادگیری مشارکتی در مقابل روش تدریس متداول است. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123511420121221Fourth grade primary school students’ misconceptions about astronomical phenomena: A survey of teachers’ viewsکج اندیشی های دانش آموزان پایه چهارم دبستان درباره پدیده های نجومی: بررسی دیدگاه های آموزگاران9911878991FAعابد بدریاناستادیار پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرروش، تهراناکبر ناصری آذراستادیار دانشگاه آزاد واحد مرند، آذربایجان شرقیاشرف السادات شکرباغانیاستادیار پژوهشکده برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرروش، تهرانرامین پور اسکندریاستادیار پژوهشکده برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرروش، تهرانJournal Article19700101The aim of the current research was to investigate the 4th grade primary school students’ misconceptions about astronomical phenomena from teachers’ views. A sample including 41 teachers in 4th grade in 18 educational districts of the city of Tehran and cities of Tehran province were selected and participated in the study. A qualitative and quantitative methodology was used for this investigation. Data were collected through open-ended questions and group discussion methods was developed aimed at identifying children’s naive theories about topics within the astronomy concepts in 4th grade science textbook. The analysis of both written responses and group discussion showed that most of the pupils had difficulties with the understanding of astronomical phenomena. The findings of this study are important to design appropriate teaching strategies in order to teach astronomical phenomena in schools. In the light of the study, it can be suggested that due to the Ministry of Education’s recent revisions of the science education curricula and instructional materials, further emphasis should be put on the astronomical phenomena and its modeling in relation to the course books.هدف از مطالعة حاضر، بررسی مشکلات آموزش و یادگیری پدیده های نجومی مربوط به علوم تجربی پایة چهارم دبستان از دیدگاه آموزگاران این پایه است. تعداد 41 نفر از آموزگاران با سابقة پایة چهارم دبستان شهر تهران و شهرستان های استان تهران در این مطالعة کیفی شرکت کردند. برای گردآوری اطلاعات، از یک آزمون تشخیصی انشایی و انجام مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. این آزمون دارای دو بخش چندگزینه ای و پاسخ های تشریحی آموزگاران بود. در بخش اول آزمون که در مقیاس لیکرت بود، آموزگاران مفاهیم چالش برانگیز نجوم را مشخص کردند و سپس در بخش دوم آزمون، تصورات و کج اندیشی های احتمالی دانش آموزان را توضیح دادند. یافته های پژوهش نشان می دهد که آموزش برخی مفاهیم مربوط به پدیده های نجومی مشکلاتی را برای آموزگاران ایجاد کرده است. همچنین دانش آموزان تصورات و کج اندیشی های گوناگونی از پدیده های نجومی داشته و علاوه بر کاربست ضعیف آموخته ها در موقعیت های مشابه، درک کاملی از مفاهیم نجومی ندارند. این یافته ها بر ضرورت بازاندیشی در شیوه سازماندهی مفاهیم مرتبط با پدیده های نجومی در محتوای آموزشی علوم تجربی پایة چهارم دبستان تأکید می کنند.سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123511420121221An Investigation of professional problems perceived by teachers of different teaching experiences in Iran’s education systemبررسی مسائل حرفه ای ادراک شده از سوی معلمان با سوابق خدمتی متفاوت در نظام آموزشی ایران11914078992FAمنیره رضاییعضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article19700101The objective of the present study was to identify teachers’ problems at work. The research followed a descriptive method. The research sample were chosen among guidance school teachers in Iran, using a multi-stratified cluster sampling method. At first, provinces were classified into groups. Then, one province was selected randomly from each group. A questionnaire was administered to gather the data needed after approving its content validity. Moreover, the reliability of the instrument was estimated based on Cronbach Alpha procedure. The results showed that teachers’ problems from the most to least faced ones were as follows: use of instructional aids and materials, application of different methods and approaches, teacher-student interaction, familiarity with school and work affairs, assessment and evaluation of students’ academic achievement, repair and improvement of learning situation and classroom management. Hence, the problem which most of the teachers faced, was the use of instructional aids and materials, but the least-faced problem was classroom management. So, the policy makers of education system should have particular emphasis on designation and development of pre-service, and in-service teacher training of those issues that teachers had the most problem with them.هدف پژوهش حاضر، شناسایی مسائل حرفه ای معلمان است و روش اجرای آن، روش توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان (دبیران) مدارس راهنمایی سراسر کشور است و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. در ابتدا، استان های کشور بر اساس شاخص های پراکندگی جغرافیایی و پوشش تحصیلی دسته بندی شدند سپس از میان هر گروه از استان ها، یک استان به طور تصادفی انتخاب شد. به منظور گردآوری داده های مورد نیاز این پژوهش، از ابزار پرسش نامه استفاده شده است. روایی پرسش نامه، به روش روایی محتوا و اعتبار پرسش نامه با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ تعیین شده است. بر اساس یافته های پژوهش، مسائل حرفه ای معلمان، که کلیة نمونه های پژوهش به میزانی متفاوت با آنها مواجه بوده اند، به ترتیب از زیاد به کم عبارتند از استفاده از مواد و تجهیزات کمک آموزشی، کاربرد روش ها و فنون تدریس، ارتباط با دانش آموزان، آشنایی با مدرسه و روابط کاری، سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، اصلاح و بهبود موقعیت یادگیری و بالاخره مدیریت کلاس درس. به این ترتیب، معلوم شد که بیشترین مشکل معلمان در خصوص استفاده از مواد و تجهیزات کمک آموزشی، و کمترین آن در مورد مدیریت کلاس درس است. نتیجه این که لازم است سیاستگذاران نظام آموزشی در طراحی و تدوین برنامه های آموزش پیش از خدمت و تربیت معلم و نیز آموزش ضمن خدمت بر آموزش موضوعاتی که معلمان مشکل بیشتری را در آن زمینه اظهار داشته اند و عمدتاً ا ز نوع مسائل حرفه ای است؛ تأکید ویژه داشته باشند .سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123511420121221Content analysis of elementary education textbooks based on happiness componentsتحلیل محتوای کتاب های درسی دورۀ آموزش ابتدایی براساس مؤلفه های شادکامی14116478993FAابراهیم صالحی عمراندکترای برنامه ریزی آموزشی، دانشیار دانشگاه مازندران، دانشگاه مازندران،سهیلا هاشمیدکترای روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه مازندران، دانشگاه مازندرانمنصوره ایران نژادکارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشگاه مازندرانJournal Article19700101The main purpose of this study was to analyze the content of elementary education textbooks based on happiness components including positive emotion and life satisfaction. The research population included all of the elementary education textbooks, consisting of 37 textbooks in academic year 1389-1390 on eight topics, including Farsi (Let’s Read), Farsi (Let’s Write), science, Heaven Gifts, Heaven Gifts (homework), Koran, math and social education. The research sample included textbooks on seven topics Farsi (Let’s Read), Farsi (Let’s Write), science, Heaven Gifts, Heaven Gifts(homework), Koran, and social education. The theoretical framework of the study has been Argile, Martin & Lu theoretical viewpoint and related components. The content analysis method of present study was Shannon Entropy Method and unit of analysis was pages (of text, questions, practices and pictures). Furthermore, for completing information, qualitative method of data collection i.e., interview with students has also been used. The results showed that positive emotion component has been considered more than satisfaction component. Meanwhile, each of the indexes of mentioned components was not considered in a balanced way and textbooks have not covered the components of happiness with the same proportion. Also, the results of interview showed that students are satisfied and happy with the content of textbooks (value, structural, emotional and interest categories). However, students felt more happy with Farsi (Let’s Read) textbook than other textbooks.هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های درسی دورة آموزش ابتدایی براساس مؤلفه های شادکامی از قبیل عاطفة مثبت و رضایت از زندگی است. جامعة آماری، همة کتاب های دوره ابتدایی؛ شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی 1390-1389 در هشت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، هدیه های آسمانی (کتاب کار)، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونه آماری آن، هفت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، هدیه های آسمانی (کتاب کار)، قرآن و تعلیمات اجتماعی را شامل می شود. چارچوب نظری این بررسی، دیدگاه نظری آرگایل، مارتین و لو و مؤلفه های مربوطه بوده است. روش تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسش ها، تمرین ها وتصاویر) بوده است. علاوه بر این، برای تکمیل اطلاعات از روش کیفی جمع آوری اطلاعات یعنی مصاحبه با دانش آموزان، استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که در کتاب ها به مؤلفة عاطفة مثبت بیش از مؤلفة رضایت از زندگی توجه شده است. ضمن این که هر یک از شاخص های مؤلفه های مذکور به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته است و کتب درسی به یک نسبت مؤلفه های شادکامی را تحت پوشش قرار نداده اند. همچنین نتایج حاصل از مصاحبه نشان می دهد که دانش آموزان از محتوای کتاب های درسی(مقوله های ارزشی، ساختاری، عاطفی و علایق) احساس لذت و رضایت داشتند. با این حال؛ از بین کتاب های مذکور کتابِ «بخوانیم» بیش از سایر کتب درسی باعث شادکامی دانش آموزان شده است.سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123511420121221Validating the curriculum guide to “life skills and manners” education curriculumاعتبار بخشی راهنمای برنامه درسی آموزش آداب و مهارت های زندگی16518678994FAمحمود اوحدیکارشناس ارشد روان شناسی تربیتیحسن مظاهریدانشجوی دکترای برنامهریزی درسیJournal Article19700101Life skills and manners is a course planned along with other courses to familiarize students with socio-religious instructions as well as acquiring skills related to personal development, interpersonal and social relations, and the way to face everyday life challenges. The present research on the validating the curriculum guide of the course entitled “Life Skills and Manners” has been done to examine the extent of validity of this curriculum from the viewpoint of experts, with six special purposes and eight research questions based on the research done in this domain and the opinions of fourty-four experts in other related domains. Using evaluative method and two instruments (questionnaire and interview) as well as the output of the review and evaluation session, this research has succeeded in producing some useful information. The result of this research indicated the necessity to review the definition presented for “life skills and manners” and also the rationale and approach of the curriculum, the need to consider the gender differences, professional qualifications of teachers, and practical requirements in developing the curriculum, the importance of implementing a suitable concept map for elementary to high school education, and determining relevant lessons. It should be noted that the experts emphasized on enriching the separate and integrated curricula on the domain of learning “life skills and manners”. Among special and native qualities of this curriculum is the addition of “life manners” to the “life skills” existed in the world’s other educational systems.این پژوهش با هدف بررسی میزان اعتبار علمی برنامه درسی آموزش آداب و مهارت های زندگی از دیدگاه صاحب نظران انجام شده است. نمونة آماری شامل 55 نفر متخصصان حوزه های مرتبط می باشد و اطلاعات لازم با استفاده از پرسش نامه و مصاحبه و تحلیل مباحث جلسات نقد و بررسی راهنمای برنامه لازم جمع آوری شده است. نتایج این پژوهش حاکی از ضرورت بازنگری در تعریف ارائه شده از آداب و مهارت های زندگی ، مبانی نظری حاکم بر اصول برنامه ، رویکرد حاکم بر برنامه ، توجه به تفاوت های جنسیتی در برنامه و همچنین رعایت یک نقشة مفهومی مناسب برای سطوح ابتدایی تا متوسطه، تعیین درس های حامل ، توجه ویژه به صلاحیت های حرفه ای معلمان و الزامات اجرایی برنامه است. نکته حائز اهمیت این که متخصصان تأکید فراوانی بر غنی سازی برنامه های درسی مستقل و تلفیقی از نظر حوزه یادگیری آموزش آداب و مهارت های زندگی برای دانش آموزان داشتند. از جمله ویژگی های خاص و بومی این برنامه آن که علاوه بر مهارت های زندگی که در نظام های آموزشی دنیا مطرح است ، بحث آداب زندگی نیز با آن همراه شده است.