اولویت‌بندی موانع مشارکت‌های فرابخشی در ورزش دانش‌آموزی با استفاده از مدل ساختاری تفسیری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود

3 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرود

4 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود

چکیده

مشارکت نوعی پیوند چندسویه، سازنده و سودمند میان افراد است که در آن به اصل برابری انسان‌ها توجه می‌شود. مشارکت در عرصه‌های گوناگون، به‌ویژه در آموزش‌وپرورش، دارای اهمیت و ضرورت فراوانی است. به‌گونه‌ای که محور اصلی توسعة هر کشوری مشارکت در آموزش‌وپرورش است. بر اساس تحقیقات موجود، مشارکت فرابخشی در ورزش دانش‌آموزی با وجود فواید و ضرورت فراوان، وضعیت رضایت‌بخشی ندارد و با موانع متعددی روبروست. از این رو پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی موانع مشارکت‌های فرابخشی در ورزش دانش‌آموزی، با استفاده از «روش کیفی دلفی و غربال‌گری فازی» و «روش کمّی مدل‌سازی ساختاری‌تفسیری» انجام شد.
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی است. برای انجام پژوهش ابتدا با استفاده از روش کیفی دلفی فهرستی از موانع مشارکت فرابخشی (14 مقوله) در ورزش دانش‌آموزی از طریق تحلیل محتوای ادبیات موجود و 15 مصاحبة انجام‌شده با خبرگان استخراج شد و با استفاده از روش غربال‌گری فازی موانع مورد تأیید خبرگان مشخص شدند (12 مقوله). سپس با استفاده از روش کمّی مدل‌سازی ساختاری- تفسیری، روابط بین موانع مشارکت تعیین و به‌صورت یکپارچه تحلیل شدند. در نهایت به‌منظور خوشه‌بندی موانع از «روش MICMAC» استفاده شد. نتایج نشان دادند که اسناد «بالادستی» و «ناآگاهی» با میزان قدرت نفوذ 12 و قدرت وابستگی 6، از تأثیرگذارترین موانع مشارکت‌های فرابخشی در ورزش دانش‌آموزی به حساب می‌آیند. بنابراین با اصلاح اسناد بالادستی و افزایش سطح آگاهی جامعه، با استفاده از ظرفیت رسانه، روحانیون و افراد مشهور و معتمد محل می‌توان بسیاری از موانع مشارکت را برطرف کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prioritization of barriers of trans-sectional cooperation in student sport using the interpretive structural model

نویسندگان [English]

  • Javad Ghasemi Roshnavand 1
  • Hasan Bahrololom 2
  • Reza Andam 3
  • Hadi Bagheri 4
1 Shahrood University of Technology
2 Associate Professor of sport management Shahrood University of Technology
3 Associate Professor of sport management Shahrood University of Technology
4 Assistant Professor of sport management, Shahrood University of Technology
چکیده [English]

Cooperation is a kind of multifaceted, constructive, and beneficial link between the individuals in which the principle of the human equality is taken into consideration. Cooperation in various fields, especially in the field of education is of great importance and necessity, so that the main axis of any country's development is based on the cooperation in education. Based on the existing research, trans-sectional cooperation in the student sport, despite lots of benefits and necessities is not satisfactory and it has been faced with many barriers. Therefore, the present study aimed to prioritize the barriers of the trans-sectional cooperation in student sport using the Delphi qualitative method, the fuzzy screening and the quantitative method of interpretive structural modeling. The present research is applied in terms of the research purpose, and it is descriptive with survey design in terms of the data collection procedure. To conduct the research, first, a list of the barriers to trans-sectional cooperation in student sport (14 categories) were identified using the Delphi qualitative method through analyzing the content of the existing literature and 15 interviews with experts. Using fuzzy screening method, the barriers approved by the experts were extracted (12 categories). Then, using interpretive structural modeling, the relationship between the barriers of cooperation was determined and they were analyzed integratively. Finally, MICMAC method was used to cluster them. Since this method is based on the opinion of the experts, the views of 8 student sport authorities, experienced physical education teachers and the academic professors were used. The results showed that the upstream documents and not being aware of the penetration power of 12 and the dependency power of 6 were the most influential barriers to trans-sectional cooperation in student sport.Therefore, many barriers to the cooperation can be removed by modifying the upstream documents and raising the level of the community awareness through the capacity of the media, clerics and celebrities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Delphi method
  • cooperation
  • Interpretive structural modeling
  • Educational Sport
 آقازاده کلیبر، رضا. (1392). راه‌های جلب مشارکت مردمی در آموزش‌وپرورش. نوشته‌شده در پانزدهم فروردین به نقل از سایت http://moalamebasyjey.blogfa.com/post/2
 الفت، لعیا و شهریاری‌نیا، آرش. (1393). مدل‌سازی ساختاری- تفسیری عوامل مؤثر بر انتخاب همکار در زنجیره تأمین چابک. مدیریت تولید و عملیات، 5(9)، 109-129.
 اوکلی، پیتر و مارسدن، دیوید. (1370). رهیافت‌های مشارکت در توسعه روستایی، (ترجمه منصور محمودنژاد). تهران: مرکز تحقیقات مسائل روستایی وزارت جهاد سازندگی. (اثر اصلی در سال 1984 چاپ شده است).
 تاجبخش، علی. (1374). نقش اولیا در مدارس با تأکید بر مدارس ابتدایی. مجله پیوند، 42، 11-16.
 تیزرو، علی. (1389). طراحی مدل زنجیره تأمین چابک - رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری، شرکت سهامی ذوب‌آهن (پایان‌نامة دکتری). دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
 جهانیان، رمضان. (1389). بررسی راه‌های ایجاد و تقویت مشارکت مردم در آموزش‌وپرورش. فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، 3(17)، 45-58.
 حفظ اللسان، مهرداد. (1395). طراحی و تبیین مدل توسعه ورزش همگانی دانشگاه‌های دولتی ایران (پایان‌نامة دکتری). دانشگاه ارومیه، ارومیه.
 حیدری‌فرد، سمیه و شریفیان، اسماعیل. (1396). شناسایی و مقایسه موانع مشارکت خیرین در توسعه فضاهای ورزشی، نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، 41، 81 - 96.
 داودی، رسول. (1391). ارزیابی عملکرد و موانع فراروی شورای دانش‌آموزی جهت مشارکت دهی دانش آموزان در فعالیت‌های مدارس. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(12)، 147 - 161.
 زرکی، پرستو. (1393). تحلیل محتوای روزنامه‌های ورزشی (پایان‌نامة کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید باهنر، کرمان.
 زنجانی‌زاده، هما؛ دانائی سیج، مجید و سلیمی‌نژاد، مهدی. (1390). بررسی میزان مشارکت خانواده‌ها در مدارس استان خراسان رضوی و عوامل مؤثر بر آن. جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، 1(1)، 71 - 101.
 علیزاده، محمد. (1387). موانع و استراتژی‌های افزایش تعداد اهداکنندگان در ارائه خدمات به آموزش‌وپرورش استان خراسان (پایان‌نامة کارشناسی ارشد). مرکز آموزش عالی اداری خراسان، مشهد.
 قاسمی‌پویا، اقبال. (1380). مشارکت‌های مردمی در آموزش‌وپرورش. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
 گوهری، زهره؛ جمشیدی، لاله و امین بیدختی، علی‌اکبر. (1394). شناسایی موانع مشارکت والدین در امور مدارس مقطع ابتدایی شهر سمنان. دو فصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 1(7)، 133-162.
 نسترن بروجنی، الهام؛ نسترن بروجنی، ایمان و هنری، حبیب. (1395). شناسایی مشکلات موجود درس تربیت‌بدنی مدارس شهر اصفهان و مقایسه دیدگاه مدیران، کارشناسان و معلمان تربیت‌بدنی مدارس اصفهان. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 2(14)، 94-83.
 هوشمند, صدیقه و فولادی، احمد. (۱۳۹۴). نقش مشارکت‌های مردمی در کیفیت‌بخشی آموزش‌وپرورش. سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روان‌شناسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
 یزدان پناه، لیلی. (1385). موانع مشارکت اجتماعی شهروندان تهرانی. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 2(26)، 105 - 130.
 Blaik Hourani, R., Stringer, P., & Baker, F. (2012). Constraints and Subsequent Limitations to Parental Involvement in Primary Schools in Abu zabi: Stakeholders’ Perspectives. School Community Journal, 22(2), 131-160.
 Faisal, M., Banwet, D.K & Shankar, R. (2010). Supply Chain Risk Mitigation: Modelling the Enablers. Business Process Management, 12(4), 535-552.
 Filo, K., Funk, D., & O’Brien, D. (2010). The Antecedents and Outcomes of Attachment and Sponsor Image within Charity Sport Events. Journal of Sport Management, 24(6), 623–48.
 Huang J. J., Tzeng G. H., Ong C. S. (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process. Pattern Recognition Letters, 26, 755–767.
 Ivan Rosas, S. (2009). The Participation of Low-Income and Immigrant Mexican Parents in the Lives of High School Children. Stanford University.
 Jitesh Thakkar, S.G. Deshmukh, A.D. Gupta and Ravi Shankar. (2007). Development of a balanced scorecard an integrated approach of Interpretive Structural Modeling (ISM) and Analytic Network Process (ANP). International Journal of Productivity and Performance Management, 56(1), 25-59.
 Kannan G., Noorul H. A. (2007). Analysis of interactions of criteria and sub-criteria for the selection of supplier in the built-in-order supply chain environment. International Journal of Production Research, 45(17), 3831–3852.
 Madden, K. (2006). Giving and identify: Why affluent give-or don't-to community causes. Australian Journal of Social Issues, 41(4), 453-76.
 Ramesh, A., Banwet, D.K., Shankar, R. (2010). Modeling the Barriers of Supply Chain Collaboration. Journal of Modelling in Management, 5(2), 176–193.
 Ravi, V. Shankar, R. Taiwari, M.K. (2005). Productivity improvement of a computer hardware supply chain. International Journal of Productivity and Performance Management, 54(4), 239-255.
 Shapiro, S. L., Gianoulakis, C., Drayer, J., & Wang, Ch. (2009). An examination of athletic alumni giving behavior: Development of the former Student-Athlete Donor Constraint Scale. Sport Management Review, 13, 283–95.
 Singh M.D., Shankar R, Narain R, Agarwal. (2003). an interpretive structural modeling of knowledge management in engineering industries. Journal of Advances in Management Research, 1, 28 – 40.
 Sleeter, C. (2008). Equity, democracy and neoliberal assaults on teacher education. Teaching and Teacher Education, 24(8), 1947 – 1957.
 Smit, F.; Driessen, G.; Sluiter, R., and Sleegers, P. (2007). Types of parents and school strategies aimed at the creation of effective partnerships. International Journal about Parents in Education, 1, 45-52.
 Wooda, L., Snelgroveb, R., & Danylchuka, K. (2010). Segmenting volunteer fundraisers at a charity sport event. Journal of Nonprofit & Public-Sector Marketing, 22(1), 38-54.