بررسی رابطة معلم‌ارشدی با خودکارآمدی معلمان تازه‌کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

امروزه، منتورینگ در اکثر سازمان‌ها و همچنین آموزش‌وپرورش بسیاری از کشورها مرسوم است. در کشور ما با وجود نبود نقش رسمی‌ای تحت این عنوان، بسیاری از وظایف و کارکردهای منتور (معلم‌ارشد) را مدیر مدرسه و معلمان باسابقه، به‌طور غیررسمی پوشش می‌دهند. هدف این پژوهش، بررسی میزان پوشش این کارکردها در مدارس ابتدایی جنوب شهر تهران و یافتن رابطة بین این متغیر و خودکارآمدی معلمان تازه‌کار بود. تحقیق حاضر، از نوع کاربردی و روش تحقیق، توصیفی و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری، کلیه معلمان تازه‌کار ابتدایی مناطق 15تا 19تهران به تعداد524 نفر بود. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران 245 نفر محاسبه و 232 پرسش‌نامه تکمیل شد. از دو پرسش‌نامه خودکارآمدی شان‌موران و ولفولک‌هوی (2001) و پرسش‌نامه‌ای که محقق با اقتباس و رعایت ساختار عاملی پرسش‌نامه منتورینگ نوئه (1988) برای سنجش معلم‌ارشدی ساخته است استفاده و آلفای کرونباخ آن‌ها 961/0و 945/0 محاسبه شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی تک نمونه‌ای و رگرسیون یک‌متغیره استفاده گردید. نتایج، حاکی از پایین بودن میزان کاربست معلم‌ارشدی به‌ویژه کارکرد مربی‌گری (با میانگین 21/2 از 5) بود که نیاز به تعریف نقش رسمی‌ای تحت عنوان منتور را در نظام آموزشی ما ضروری نشان می‌دهد. همچنین بین معلم‌ارشدی و تمام کارکردهای فرعیِ آن به جز مشاوره با خودکارآمدی معلمان تازه‌کار، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (712/0=r). در آخر، معلم‌ارشدی توانست حدود 50 درصد، خودکارآمدی را پیش‌بینی کند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between mentoring and self-efficacy of novice teachers

نویسندگان [English]

  • Maryam , Ostādrahimi 1
  • Hamidrezā Ārāste 2
  • Bijan Abdollāhi 3
1 MA in Educational Adminstration from Khārazmi University, Tehran, Iran
2 (PhD), Khārazmi University, Tehran, Iran
3 (PhD), Khārazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, mentoring is common in most organizations, as well as education system of many countries. We don't have mentors in Iran, but many of their duties are informally covered by the school principal and veteran teachers. The main purpose of this study was to investigate the coverage of these functions in the primary schools of the south of Tehran and to find the relationship between this variable and the self-efficacy of the novice teachers. It was an applied study and the research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study was 524 primary school novice teachers employed in 15-19 districts of Tehran. The sample size was calculated based on Cochran formula of 245 persons, and 232 questionnaires were completed. Data were collected using two self-efficacy questionnaires of Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy (2001) and a researcher-made questionnaire which was developed based on the mentoring questionnaire of Noe (1998) to measure mentoring. Their Cronbach Alpha were computed and they were 0.96 and 0.94, respectively. Descriptive statistics and Pearson and Spearman correlation coefficients, and univariate regression were used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship among mentoring and all of its sub-functions except 'counseling' and the novice teachers' self-efficacy) r=+0.712). Mentoring can also predict about 50 percent of the self-efficacy variable. Also, the amount of implementation of these functions, especially the function of "coaching" in the research population was estimated to be very low. This implies that a formal role must be defined in our education system as 'Mentor'.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mentoring
  • self-efficacy
  • Novice Teacher
  • Coaching
آیین‌نامة اجرایی مدارس به شماره 8/1077/120 مصوب 7/6/79 شورای‌عالی آموزش‌وپرورش و به شماره 20151/400 -10/7/79 وزارت.
براری، رضا و جمشیدی، لاله. (1394). نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در رابطة بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی. رهیافتی نو درمدیریت آموزش، 4(24)، 200-177.
بیرامی، منصور.، گل‌پرور، فرشته و میرنسب، میرمحمود. (1394). تبیین راهبردهای مدیریت قلدری بر اساس خودکارآمدی معلمان، نقش میانجی‌گرایانة باورها و نگرش معلمان در مورد قلدری دانش‌آموزان. پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 5(1)، 107-120.
چاری، مسعودحسین.، سماوی، سیدعبدالوهاب و محمدی، مژگان. (1389). بررسی شاخص‌هایروان‌سنجی پرسشنامة خودکارآمدی معلم. مطالعات آموزش و یادگیری، 2(59)، 106-85.
سالاری، سمیه. (1395). امکان‌سنجی پیاده‌سازی منتورینگ در صلاحیت حرفه‌ای معلمان دورة ابتدایی (پایان‌نامه منتشر نشدة کارشناسی‌ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
سندتحول بنیادین آموزش وپرورش (1390).
صافی، احمد. (1398). سازمان و قوانین آموزش‌وپرورش ایران (چاپ بیست و هفتم). تهران: سمت.
صوفی، فرزانه. (1395). تأثیر نقش منتورینگ مدیران مدارس بر افزایش خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی و مهارت‌های سیاسی معلمان (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد). دانشگاه ایلام.
عسگریانی، سیدحمید. (1392). راهبردهای مدیریت آموزشگاهی: آیین‌نامه‌ها و مقررات مدارس. خراسان رضوی: ضریح آفتاب.
کدیور، پروین. (1381). روان‌شناسی یادگیری. تهران: سمت.
محمدی، زهرا. (1398). نقش منتورینگ معلمان باتجربه بر توسعة حرفه‌ای معلمان کم‌تجربه در مدارس ابتدایی شهر قائن (پایان‌نامه منتشر نشده کارشناسی‌ارشد). دانشگاه بیرجند.
مخلصی، سمیرا.، کریمیان، نورالسادات.، عبادی، عباس.، خوش‌نژاد، فهیمه و دبیری، فاطمه. (1395).روان‌سنجی پرسش‌نامة بی‌اختیاری ادرار در زنان متأهل استان قم در سال 1394. دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، 15(10)، 955-966.
میرصالح، یاسر.، پورعابدینی‌اردکانی، محمد و موسوی ندوشن، سیدحسین. (1395). تأثیر منبع کنترل معلم، خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم و خودکارآمدی تدریس برجو محیطی کلاس در معلمان دورة ابتدایی. رویکردهای نوین آموزشی، 1(23)، 125-145.
نبوی، سیدصادق وسهرابی، فرامرز. (1396). پیش‌بینی سلامت روان معلمان براساس خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و وضع اقتصادی-اجتماعی. مدیریت ارتقاءی سلامت، 7(2)، 24-15.
نولان، جیمزو ای. هوور، لیندا. (1395). نظارت آموزشی و ارزشیابی عملکرد معلم: نظریه و عمل (ترجمة بیژن عبدالهی). تهران: دانشگاه خوارزمی. (اثر اصلی در سال 2011 چاپ شده است).
ویس‌کرمی، حسنعلی.، قدم‌پور، عزت‌الله و متقی‌نیا، محمدرضا. (1397). الگوی ساختاری تأثیر اعتماد سازمانی بر خودکارآمدی شخصی با میانجی‌گری خودکارآمدی جمعی معلمان. مدیریت فرهنگ سازمانی، 1(16)، 282-259.
هوی، وین. ک و میسکل، سیسل. جی. (1395). مدیریت آموزشی، تئوری، تحقیق وعمل (ترجمة حسین عباسیان و مریم ساسانیان). تهران: آرادکتاب. (اثر اصلی در سال 2013 چاپ شده است).
یعقوب نژاد قاین، ناصر.، بهرنگی، محمدرضا و زین‌آبادی، حسن رضا. (1394). معلمان تازه‌کار از والدین چه انتظاراتی دارند؟ یافته‌های یک پژوهش کیفی-کمّی در مدارس ابتدایی تهران. علوم تربیتی، 22(2)، 5-20.
Alessa, M.A. (2017). The Influence of Mentoring Relationship Quality and Satisfaction on Novice Teachers' Self-Efficacy (Doctoral Dissertation). University of North Dakota.
Ali, Ö., & Cansu, K. (2019). Beginning Preschool Teachers' Views toward Mentoring Programs in Turkey. Education and Learning, 8(1), 182-195.
Arroyo, M., Quinn, L. F., Paretti, L., & McCarthy, J. (2020). A Content Analysis of Coaching Novice Teachers. Educational Research: Theory and Practice, 31(1), 22-25.
Becker, A. (2019). Impact of a Coaching Cycle on Teacher Self-Efficacy (Master's thesis). Northwestern College.
Baron, L., & Morin, L. (2010). The impact of executive coaching on self-efficacy related to management soft-skills. Leadershi & Organization Development Journal, 31(1), 18- 38
Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S. (2006). Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level. Journal of school psychology, 44(6), 473-490.
Chopin, S. M., Danish, S. J., Seers, A., & Hook, J. N. (2012). Effects of mentoring on the development of leadership self-efficacy and political skill. Journal of Leadership Studies, 6(3), 17-32.
Elliott, E. M., Isaacs, M. L., & Chugani, C. D. (2010). Promoting Self-Efficacy in Early Career Teachers: A Principal's Guide for Differentiated Mentoring and Supervision. Florida Journal of Educational Administration & Policy, 4(1), 131-146.
Feng, L., Hodges, T. S., Waxman, H. C., & Joshi, R. M. (2019). Discovering the impact of reading coursework and discipline-specific mentorship on first-year teachers’ self-efficacy: a latent class analysis. Annals of dyslexia, 69(1), 80-98.
Flanagan.T.M. (2006). The Perceived Effectiveness of a Beginning Teacher Mentoring Pogram in Central Virginia (Doctoral Dissertation). Liberty University.
Gürol, A., & Aktı, S. (2010). The relationship between pre-service teachers’ self efficacy and their internet self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3252-3257.
Haggard, D. L., Dougherty, T. W., Turban, D. B., & Wilbanks, J. E. (2011). Who is a mentor? A review of evolving definitions and implications for research. Journal of management, 37(1), 280-304.
Hallam, P. R., Chou, P. N., Hite, J. M., & Hite, S. J. (2012). Two contrasting models for mentoring as they affect retention of beginning teachers. NASSP Bulletin, 96(3), 243-278.
Hattingh, M., Coetzee, M., & Schreuder, D. (2005). Implementing and sustaining mentoring programmes: A review of the application of best practices in the South African organisational context. SA Journal of Human Resource Management, 3(3), 40-48.
Hezlett, S. A., & Gibson, S. K. (2005). Mentoring and human resource development: Where we are and where we need to go. Advances in Developing Human Resources, 7(4), 446-469.
Ingersoll, R. M., & Smith, T. M. (2003). The wrong solution to the teacher shortage. Educational leadership, 60(8), 30-33.
Ingrid, R.W. (2012). The Impact OF Induction /Mentoring On Job Satisfaction and Retention of Novice Teacher (Doctoral dissertation). Bowie State University.
Johnson, S. M., & Birkeland, S. E. (2003). Pursuing a “sense of success”: New teachers explain their career decisions. American educational research journal, 40(3), 581-617.
Kao, K. Y., Rogers, A., Spitzmueller, C., Lin, M. T., & Lin, C. H. (2014). Who should serve as my mentor? The effects of mentor's gender and supervisory status on resilience in mentoring relationships. Journal of Vocational Behavior, 85(2), 191-203.
Kram, K. E. (1983). Phases of the mentor relationship. Academy of Management, 26(4), 608-625.
Lewis, R., Romi, S., Katz, Y. J., & Qui, X. (2008). Students’ reaction to classroom discipline in Australia, Israel, and China. Teaching and Teacher Education, 24(3), 715-724.
LoCasale-Crouch, J., Davis, E., Wiens, P., & Pianta, R. (2012). The role of the mentor in supporting new teachers: Associations with self-efficacy, reflection, and quality. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 20(3), 303-323.
Mackie, L. (2018). Understandings of mentoring within initial teacher education school placement contexts: A Scottish perspective. Professional Development in Education, 44(5), 622-637.
Mullen, C. A. (2005). Mentorship primer (Vol. 6). Peter Lang.
Neal T. I. (2011). Mentoring, self-efficacy and nurse practitioner students: A modified replication. Doctoral dissertation, Ball State University. USA.
Noe, R. A. (1988). An investigation of the determinants of successful assigned mentoring relationships. Personnel psychology, 41(3), 457-479.
Noe, R. A., Hollenbeck. J. R., Gerhart, B., & Wright, P. M. (2017). Fundamentals of Human Resource Management (7th edition). Mc Grraw Hill/Irwin, Americas, New York.
Potts, K. D. (2007). Mentoring for Novice Elementary School Teachers: It’s Influence on Retention and Attrition Rates (Doctoral dissertation). Nova Southeastern University.
Ragins, B. R., & Cotton, J. L. (1999). Mentor functions and outcomes: A comparison of men and women in formal and informal mentoring relationships. Applied psychology, 84(4), 529-550.
Richard, O. C., Ismail, K. M., Bhuian, S. N., & Taylor, E. C. (2009). Mentoring in supervisor–subordinate dyads: Antecedents, consequences, and test of a mediation model of mentorship. Business Research, 62(11), 1110-1118.
Sali, P., & Kecik, I. (2018). Challenges of First Years of Teaching in Turkey: Voices of Novice EFL Teachers. English Language Teaching, 11(4), 117-131.
Sambunjak, D., Straus, S. E., & Marušić, A. (2006). Mentoring in academic medicine: a systematic review. Jama, 296(9), 1103-1115.
Schwerdtfeger, A., Konermann, L., & Schönhofen, K. (2008). Self-efficacy as a health-protective resource in teachers? A biopsychological approach. Health Psychology, 27(3), 358-368.
Senler, B., & Sungur, S. (2010). Pre-Service Science Teachers TeachingS-Efficacy: A Case from Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences 9, 771-775.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2007). Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of educational psychology, 99(3), 611-625.
Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 17(7), 783-805.
Wayne, S. J., Shore, L. M., & Liden, R. C. (1997). Perceived organizational support and leader-member exchange: A social exchange perspective. Academy of Management, 40(1), 82-111.