استراس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1393). اصول روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی، رویهها و شیوهها (ترجمة بیوک محمدی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. (اثر اصلی در سال 2015 چاپ شده است).
ایجادی، زهرا.، سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله. (1397). طراحی برنامة درسی پژوهش محور در علوم تجربی پایة ششم دورة ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(29)، 49-60.
جویس، بروس.، ویل، مارشا و کالهون، امیلی. (1394). الگوهای تدریس 2015 (ترجمة محمدرضا بهرنگی). تهران: کمال تربیت. (اثر اصلی در سال 2015 چاپ شده است).
حسینپور طولازدهی، شهره.، زینآبادی، حسنرضا.، عبدالهی، بیژن و عباسیان، حسین. (1396). مدرسه به عنوان جامعة یادگیرندة پژوهش محور (یک پژوهش پدیدار نگارانه). نوآوریهای آموزشی، 16(63)، 7-24.
حسینپور، شهره و زینآبادی، حسنرضا. (1398). مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیب اکتشافی. خانواده و پژوهش، 16(1)، 27-47.
حیاتی، علی.، عصاره، علیرضا.، ذکریایی، منیژه.، حیدری، رقیه و حیدری، علی. (1396). شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دورة ابتدایی. خانواده و پژوهش، 40، 127-146.
شعبانی، حسن. (1386). مهارتهای آموزشی و پرورشی: روشها و فنون تدریس (چاپ بیست و یکم). تهران: انتشارات سمت.
شفیعی سروستانی، مریم.، جهانی، جعفر و موسویپور، سید روحاله. (1397). رابطه سبکهای یادگیری و روحیه پژوهشگری دانش آموزان دوره متوسطة دوم. مطالعات آموزش و یادگیری، 10(1)، 230-244.
قراباغی، حسن.، امیرتیموری، محمدحسن و مقامی، حمیدرضا. (1390). بررسی رابطة بین خلاقیت با خودکارآمدی رایانهای در دانشجویان کارشناسی رشتة تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(2)، 152-178.
محمدی، مهدی.، محمدجعفری، خاطره.، مرزوقی، رحمتاله.، شفیعی، مریم و خوشبخت، فریبا. (1397). مطالعه تجربی تأثیر آموزش تفکر ژرف اندیشانه بر یادگیری پژوهش محور دانش آموزان در درس علوم ابتدایی. روشها و مدلهای روان شناختی، 9 (23) ، 109-130.
معیری، محمد طاهر. (1390). مسائل آموزشوپرورش (چاپ بیست و دوم). تهران: انتشارات امیرکبیر.
نیازآذری، کیومرث.، اسماعیلی شاد، بهرنگ و ربیعی، مجید. (1390). سیاستگذاری و فرایند خط مشی عمومی در نظام آموزشی (چاپ اول). قائمشهر: انتشارات مهرالنبی.
Dochy, F., Berghmans, I., Kyndt, E., & Baeten, M. (2011). Contributions toinnovative learning and teaching? Effective research-based pedagogy a response to TLRP's principles from a European perspective. Research Papers in Education, 26(3), 345-356.
Epstein, J. L., & Sheldon, S. B. (2006). Moving forward: Ideas for research on school, family, and community partnerships. In C. F. Conrad & R. Serlin (Eds.), SAGE Handbook for research in education: Engaging ideas and enriching inquiry (pp. 117-138). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Ince, H., Cenberci, S., & Yavuz, A. (2018). The Relationship between the Attitudes of Mathematics Teacher Candidates towards Scientific Research and Their Thinking Styles, Universal Journal of Educational Research 6(7), 1467-1476.
Katalin, H. & Katai, Z. (2018).algorithmic thinking vs. text comprehension. Procedia Manufacturing, 22, 1031–1037.
Mercer, N., Hennessy, S., & Warwick, P. (2019). Dialogue, thinking together and digital technology in the classroom: Some educational implications of a continuing line of inquiry. International Journal of Educational Research, 97, 187-199.
Mizimbayeva, A., Ashirbayeva, N., Oralkenuly, D., & Sabyt, T. (2016). Pedagogical Conditions for the Development of Students' Intellect within the Framework of the Research Culture. International Journal of Environmental and Science Education, 11(7), 1489-1498.
Onopriienko, O., Skvortsova, S., & Ishchenko, A. (2019). Development of critical thinking of primary school pupils at mathematics lessons. EME 2019: Primary Mathematics Education – Reflection of Current Abilities and Needs of Younger School Age Children, April 10-12, Bratislava, Slovakia.
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., De Jong, T., Van Riesen, S. A., Kamp, E. T., ... & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational research review, 14, 47-61.
Pinto, G., Bigozzi, L., Vettori, G., & Vezzani, C. (2018). The relationship between conceptions of learning and academic outcomes in middle school students according to gender differences. Learning, culture and social interaction, 16, 45-54.
Rinatovna, K. L. (2017). Psychological and pedagogical foundations of undergraduates’ research thinking development process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 1405-1411.
Rodríguez, G., Pérez, N., Núñez, G., Baños, J. E., & Carrió, M. (2019). Developing creative and research kills through an open and interprofessional inquiry-based learning course. BMC medical education, 19(1), 134.
Srikoon, S., Bunterm, T., Nethanomsak, T., & Tang, K. N. (2018). Effect of 5P model on academic achievement, creative thinking, and research characteristics. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39(3), 488-495.