قرآن کریم. ترجمة ناصر مکارم شیرازی.
ارسطو. (1381). اخلاق نیکوماخس (ترجمة ابوالقاسم پورحسینی ج 1). تهران: نشر دانشگاه تهران.
اُلسون، متیو اچ؛ و هرگنهان، بی.آر. (1392). مقدمهای بر نظریههای یادگیری (ترجمة علیاکبر سیف). تهران: انتشارات دوران.
آزادمنش، سعید؛ سجادیه، نرگس؛ و باقری، خسرو. (1395). تبیین اهداف و ملاحظات تربیت اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی. تربیت اسلامی، 11(23)، 1-25.
باقری، خسرو. (1375). انسان بهمنزله عامل: بحثی تطبیقی درباره نقش پیشفرضها در روانشناسی. فصلنامه حوزه و دانشگاه ویژه کنفرانس انسانشناسی. 9، 22-28.
باقری، خسرو. (1385). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (ج 1). تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، خسرو؛ و خسروی، زهره. (1385). بررسی تطبیقی عاملیت آدمی در نظریهای اسلامی در باب عمل و نظریه انتقادی هابرماس. حکمت و فلسفه، 2(3)، 7-22.
دیویی، جان. (1334). اخلاق و شخصیت (ترجمة مشفق همدانی). بیجا: نشر صفیعلیشاه.
رضوی طاهری، سمیه. (1391). بررسی استلزامهای مفهوم عاملیت انسانی در اندیشه اسلامی برای تربیت در دوران کودکی (پایاننامة کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران، تهران.
روسو، ژان ژاک. (1390). امیل (ترجمة غلامحسین زیرکزاده). تهران: نشر ناهید.
سجادیه، نرگس؛ و سورانی، سمیه. (1396). نگاهی تطبیقی به اندیشه افلاطون و ارسطو درباره عادت: چالشی بر سر مفهوم و کاربرد. علوم تربیتی، 6(2)، 25-48.
شریعتمداری، علی. (1386). اصول و فلسفه تعلیموتربیت. تهران: نشر امیرکبیر.
شکوهی، غلامحسین. (1395). مبانی و اصول آموزشوپرورش. مشهد: بهنشر.
طاووسی، فرزانه. (1393). بررسی مسئله عادت در تعلیموتربیت بر اساس نظریه انسان عامل (پایاننامة کارشناسی ارشد). دانشگاه شاهد، تهران.
طباطبایی، محمدحسین. (1374). تفسیر المیزان (ترجمة محمدباقر موسوی همدانی). ج 15. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. (اثر اصلی در سال 1417 ق چاپ شده است).
غزالی، ابوحامد محمد. (1368). کیمیای سعادت. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
غزالی، ابوحامد محمد. (1374). احیاء علوم الدین (ترجمة مویدالدین محمد خوارزمی). به کوشش حسین خدیو جم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
قرشی، علیاکبر. (1371). قاموس قرآن. تهران: دار الکتب الإسلامیه.
کریمی، عبدالعظیم. (1396). تربیت چه چیز نیست؟ تهران: نشر منادی تربیت.
کومبز، جرالد. آر؛ و دنیلز، لو روی بی. (1388). پژوهش فلسفی، تحلیل مفهومی. شورت، ادموند سی. روششناسی مطالعات برنامة درسی (ترجمة محمود مهرمحمدی و همکاران). تهران: سمت.
گوتک، جرالد آل. (1387) مکاتب فلسفی و آراء تربیتی (ترجمة محمدجعفر پاکسرشت). تهران: نشر سمت. (اثر اصلی در سال 1997 چاپ شده است).
محمدی، محمدجعفر. (1395). تحلیل تطبیقی عادت در قرآن و روانشناسی با تاکید بر مبانی و روشها (پایاننامة دکترا). دانشگاه قرآن و حدیث، قم.
مطهری. مرتضی. (1386). تعلیموتربیت در اسلام. تهران: نشر صدرا.
نقیبزاده، میرعبدالحسین. (1386). نگاهی به فلسفه آموزشوپرورش. تهران: نشر طهوری.
Bandura, Albert. (2008). Reconstrual of “Free Will” From the Agentic Perspective of Social Cognitive Theory. In John Baer. James C. Kaufman & Roy F. Baumeister. Are We Free? Psychology and Free Will. (68-127). Oxford University Press.
Banks. James A. (2012). Encyclopedia of Diversity in Education (Volume 1). SAGE Publication
Breese. James. (2012). Freedom and Choice in Education (RLE Edu K). Routledge Publication.
Dewey, John. (2007). Experience and Education. Simon and Schuster.
Elder, GH. Jr. (1994). Time, Human Agency, and Social Change: Perspectives on the Life Course. Social Psychology Quarterly, 57(1), 4-15.
Ibrahim, S., & Alkire, S. (2007). Agency and empowerment: A proposal for internationally comparable indicators. Oxford development studies, 35(4), 379-403.
Jacob Schem, Alexander. (1881). The Dictionary of Education and Instruction: A Reference Book and Manual on the Theory and Practice of Teaching. Edition by Henry Kiddle, Alexander Jacob Schem. Compiled by William Harold Payne. E. Steiger & Company Publication. Original from Harvard University.
Locke, John. (1779) Digitized (2007). Some Thoughts Concerning Education. J. and R. Tonson Publication (Original from Oxford University).
Locke, John. (1968). The Educational Writings of John Locke: A Critical Edition. CUP Archive Publication.
Mayr, Erasmus. (2011). Understanding Human Agency. OUP Oxford Publication.
Musolf, Gil Richard. (2003). Structure and Agency in Everyday Life: An Introduction to Social Psychology. Rowman & Littlefield Publication.
Radestock, Paul. (1886). Habit and Its Importance in Education: An Essay in Pedagogical. D.C. Heath & Company Publication. Original from University of Minnesota.
Sen, Amartya. (1985). Well-Being, Agency and Freedom: The Dewey Lectures 1984. The Journal of Philosophy. 82(4), 22-169.
Sturt, Mary. Oakden, E. C. (1999). Volume 29 of International library of psychology: Developmental psychology. Psychology Press Publication.
Ward, lee. (2010). John Locke and Modern Life. Cambridge University Press Publication.