ابوالقاسمی، عباس.، بیگی، پروین و نریمانی، محمد. (1390). بررسی اثربخشی دو روش آموزشی شناختی ـ رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 7(22)،
احدی، حسن.، یوسفیلویه، مجید.، صالحی، مهدیه و احمدی، ابراهیم. (1388). مقایسۀ کارآمدی مداخلۀ عقلانی ـ هیجانی ـ رفتاریِ گروهی با واقعیتدرمانی گروهی در افزایش سلامت عمومی دانشجویان دختر. تحقیقات روانشناختی، 1(2)، 1-15.
استوار، نگار.، حسینینسب، داوود و لیوارجانی، شعله. (1398). مقایسۀ میزان بیانضباطی دانشآموزان خوشههای مختلف تشکیلشده بر اساس طرحوارههای شناختی ناسازگار اولیه و عملکرد خانواده. دوفصلنامۀ راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(13)، 173-190.
بهپژوه، احمد.، سلیمانی، منصور.، افروز، غلامعلی و غلامعلیلواسانی، مسعود. (1389). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دیرآموز. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 9(33)، 163-186.
جباری، ثریا و مصرآبادی، جواد. (1395). بررسی مقایسهای دانشآموزان منضبط و دارای مشکل انضباطی ازلحاظ مؤلفههای عاطفه به مدرسه، صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 57، 71-84.
حاجیمحمدی آرانی، میثم.، قربانی محمدآبادی، فاطمه.، نجاریان نوشآبادی، ابوالفضل.، دهقانیآرانی، اسما و قیصری، راحله. (1394). بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و پرخاشگری دانشآموزان پسر. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علومانسانی. ترکیه، استانبول.
حبیبی، مجتبی.، مرادی، خدیجه.، پورآوری، مینو و صالحی، سمیه. (1394). بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان مقطع راهنمایی و متوسطۀ استان قم. مجلۀ تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 11(1)، 56-63.
درتاج، فریبرز.، مصائبی، اسدالله و اسدزاده، حسن. (1388). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری دانشآموزان پسر 12-15ساله. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی، 4(12)، 72-76.
دریسکول، پیتر. (1398). گام به گام تا مدرسۀ کیفی (ترجمۀ حسن ملکیان). تهران: نشر سایۀ سخن. (اثر اصلی در سال 2005 چاپ شده است).
رفائیسعیدی، نسرین. (1398). پیامدهای روانشناختی سرطان پستان: مرور نظامدار، طراحی بستۀ درمانی پیشگیرانه و تعیین اثربخشی آن (رسالۀ دکتری). دانشگاه فردوسی مشهد.
ساده، گلچهره. (1397). تأثیر آموزش واقعیتدرمانی بر کاهش پرخاشگری و هیجانات منفی نوجوانان دختر (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه علم و فرهنگ، تهران.
سانتراک، جان. دبلیو. (1395). روانشناسی تربیتی (ترجمۀ شاهده سعیدی، مهشید عراقچی و حسین دانشفر). تهران: مؤسسۀ خدمات فرهنگی رسا. (اثر اصلی در سال 2008 چاپ شده است).
سپهری، آسیه.، مصرآبادی، جواد و زوار، نقی. (1391). بررسی مقایسهای دانشآموزان منضبط و دارای مشکلات انضباطی ازلحاظ عملکرد خانواده. نخستین همایش ملی شخصیت و زندگی نوین. سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی.
شیخالاسلامی، علی و کریمیانپور، غفار. (1397). پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان بر اساس حمایت تحصیلی و جو روانی ـ اجتماعی کلاسی. راهبردهای شناختی یادگیری، 6(10)، 95-111.
صاحبی، علی. (1397). تئوری انتخاب در مدرسه (چاپ سوم). تهران: نشر سایۀ سخن.
صاحبی، علی. (1398). مسئولیتپذیری، فضیلت گمشده. تهران: سایۀ سخن.
صاحبی، علی. (1394). همه چیز به خود تو بستگی دارد. فصلنامۀ تخصصی روزنه؛ ویژۀ سمینار تئوری انتخاب و کاربستها، 1(3)، 7-9.
صاحبی، علی.، زالیزاده، محسن و زالیزاده، مسعود. (1394). تئوری انتخاب: رویکردی در جهت مسئولیتپذیری و تعهد اجتماعی. رویش روانشناسی، 4(11)، 113-133.
فتحیآذر، اسکندر. (1396). روشها و فنون تدریس. تبریز: انتشارات دانشگاه.
قدیمیمقدم، گویا و مصرآبادی، جواد. (1396). فراتحلیل پیامدهای برنامههای مداخلهای اصلاح رفتار بر بیانضباطی. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 16(64)، 57-76.
کولیکان، هیو. (1397). آمار و روشهای پژوهش در روانشناسی (ترجمۀ علی دلاور، داود عرب قهستانی و سیاوش جمالفر). تهران: انتشارات رشد. (اثر اصلی در سال 2009 چاپ شده است).
گراوتر، اف. ج. و فورزانو، ال. بی. (1398). روشهای تحقیق برای علوم رفتاری (ترجمۀ اکبر رضایی). تبریز: نشر فروزش. (اثر اصلی در سال 2009 چاپ شده است).
گلسر، ویلیام. (1398). تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان (ترجمۀ علی صاحبی). تهران: سایۀ سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
گلسر، ویلیام. (1397). تئوری انتخاب: درآمدی بر روانشناسی امید (ترجمۀ علی صاحبی). تهران: سایۀ سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
محسنزاده، فرشاد.، جهانبخشی، زهرا و کشاورز افشار، حسین. (1394). تأثیر واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی دانشآموزان. مطالعات روانشناسی بالینی، 5(19)، 203-220.
مصرآبادی، جواد.، پیری، موسی و استوار، نگار. (1392). بررسی تنوع بی انضباطیهای دانشآموزان از دیدگاه معلمان مدارس متوسطۀ شهر تبریز. نوآوریهای آموزشی، 12(48)، 111-126.
میرشاهی، فاطمه. (1393). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دورۀ متوسطه (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
ناصری، اسماعیل.، سهرابی، فرامرز.، برجعلی، احمد و فلسفینژاد، محمدرضا. (1394). اثربخشی طرحوارهدرمانیِ دو وجهی در درمان وابستگی به هروئین همبود با اختلال شخصیت ضداجتماعی. فصلنامۀ مطالعات روانشناسی بالینی، 5(18)، 75-97.
نوفرستی، اعظم و حسنآبادی، حمیدرضا. (1397). تحلیل دادهها در طرحهای آزمایشی تکآزمودنی. رویش روانشناسی، ۷(۱۲)،۲۹۱-۳۰۶.
نیروزاده، شهربانو.، یوسفی، فریده.، فولادچنگ، محبوبه و حسینچاری، مسعود. (1396). اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکردهای نظریۀ انتخاب و رفتاردرمانی عقلانی ـ هیجانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و دشواری تنظیم هیجان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(2)، 37-50.
ووبلدینگ، رابرت. (1398). واقعیتدرمانی برای قرن بیست و یکم (ترجمۀ علی صاحبی و حسین زیرک). تهران: سایۀ سخن (اثر اصلی در سال 2013 چاپ شده است).
یدالهیصابر، فاطمه.، ابراهیمی، محمد اسماعیل.، زمانی، نرگس و صاحبی، علی. (1398). تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مسئولیتپذیری و امیدواری دانشجویان دختر. دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، 8(1)، 165-174.
Aloe, A. M., Shisler, S. M., Norris, B. D., Nickerson, A. B., & Rinker, T. W. (2014). A multivariate meta-analysis of students misbehaviour and teacher burnout. Educational Research Review, 12, 30-44.
Bechuke, A., & Debeila, J.R. (2012). Applying choice theory in fostering discipline: managing and modifying challenging learners behaviours in south african schools. International Journal of Humanities and Social Science, 2(22), 240-255.
Behmanesh, Z., Kheramine, Sh., & Ramezani, Kh. (2021). The effect of choice theory-based group training on cognitive emotion regulation and parent-child relationship in male adolescents. Iran J Health Sci, 9(1), 12-21.
Blandford, S. (2005). Managing discipline in schools. New york, USA. Taylor and Francis e-library, in the Internet address: www.eBookstore.tandf.co.uk.
Darbai, M. (2015). Study of efficiency of teaching choice theory and reality therapy courses on increasing intimacy among irreconcilable wives. Welfare and Rehabilitation University, 10(5), 81-99.
Ferguson, C. J. (2009). An effect size primer: a guide for clinicians and researchers.
Professional Psychology: Research and Practice, 40(5), 532-538.
Fisher, W. W., Kelley, M. E., & Lomas, J. E. (2003). Visual aids and structured criteria forimproving visual inspection and interpretation of single-case designs. Journal of AppliedBehavior Analysis, 36, 387-406.
Gabriel, E. & Matthews, L. (2011). Choice theory; an effective approach to classroom discipline and management. The Journal of Adventist Education, 20-23.
Gast, D. L. (2005). Visual analysis of graphic data. In G. Sugai & R. Horner (Eds.), Encyclopedia
of behavior modification and cognitive behavior therapy: Educational applications
(Vol. 3, pp. 1595–1599). Thousand Oaks, CA: Sage.
Irvine, J. (2018). A framework for comparing theories related to motivation in education. Research in Higher Education Journal, 35, 1-30.
Kiesner, J., & Kerr, M. (2004). Families, peers, and contexts as multipile determinants of adolescent problem behavior. Journal of Adolescence, 27, 493-495.
Lane, J. D., & Gast, D. L. (2014) Visual analysis in single case experimental design
studies: brief review and guidelines. Journal of Neuropsychol Rehabil, 24 (3-4),
445-463.
Li, J.B,. Bi, S.S,. Willems, Y.e. & Finkenauer, C. (2019). The association between school discipline and self-control from preschoolers to middle school students: a three-level meta-analysis. School discipline and self-control, 1-54.
Loyd, B. (2005). The effects of reality therapy/choice theory principles on high school students' perception of needs satisfaction and behavioral change. International Journal of Reality Therapy, 25 (1), 5-9.
Mabeus, D,. & Rowland, K.D. (2016). Reality therapy in a middle school setting: altering a student’s perception. Georgia School Counselor Association, 48-52.
National Center for Educational Statistics. (2004). Crime and safety in america's public schools: Selected findings from the school survey on crime and safety. NCES, 2004–370. [Project Officer: Kathryn Chandler.] Washington, DC: Author.
Nurjanah, A.S., Sanyata, S., and Zatrahadi, M.F. (2020). The effectiveness of reality therapy in improving learning motivation and discipline. Psikopedagogia, jurnal bimbingan dan konseling, 9 (2), 87-91.
Odebode, A. (2019). Causes of indiscipline among students as viewed by primary school teachers in nigeria. Mimbar Sekolah Dasar, 6(1), 126-140.
Passaro, P. D., Moon, M., Wiest, D. J., & Wong, E. H. (2004). A model for school psychology practice: addressing the needs of students with emotional and behavioral challenges through the use of an in-school support room and reality therapy. Journal of Adolescence, 39(155), 503–509.
Petra, J.R. (2000). The effects of a choice theory and reality therapy parenting program on children's behavior. (Doctoral Dissertation). The Union Institute Graduate College.
Radtke, L., Sapp, M., & Farrell, W. (1997). Reality therapy: A meta-analysis. International Journal of Reality Therapy. 17(1),4-9.
Rosaria, M, C. (2011). Pupil misbehaviour and classroom management: the impact of congruence. Thesis (PhD), university of Southampton (usa), pagination.
Tauber, T.R. (2007). Classroom management: sound theory and effective practice. United States: Greenwood Publishing Group.
Walter, S.M., Lambie, G.W & Ngazimbi, E.E.(2008). A choice theory counseling group succeeds with middle school students who displayed disciplinary problems. Middle Shool Journal, 40(2), 4-12.
World Health Organization (2016). Adolescent mental health. Retrieve from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health.