افضلی، افشین.، دلاور، علی.، فلسفینژاد، محمدرضا.، فرخی، نورعلی و برجعلی، احمد. (1393). کاربرد مدلهای تشخیصی شناختی در تعیین ماهیت تفاوت در عملکرد دانشآموزان دختر و پسر پایۀ اول دبیرستان در ریاضیات. دستآوردهای روانشناختی، ۴ (2)، 10۴-89.
زکی، محمدعلی. (138۴). بررسی جامعهشناسی نقش عوامل اجتماعی، رضایت اجتماعی و عزتنفس بر موفقیت تحصیلی. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، 2، ۴۱-21.
حجازی، الهه.، عباسی، فهیمه و مصلحی، حامد. (1397). تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانشآموز و مدرسه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی،۶۷، 9۴-71.
خانی، محمدحسین و محمدی، محسن (139۴). نقش تفکیک جنسیتی بر پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی در مدارس ابتدایی. پژوهشهای تربیتی، 30، 119-10۵.
قاضی طباطبایی، محمود.، حاتمی، معصومه و نقش، زهرا. (1393). رابطۀ خودکارآمدی و نگرش ریاضی با پیشرفت ریاضی. مجلۀ روانشناسی، 18 (2)، 1۶0-1۴۶.
کرامتی، هادی و شهرآرای، مهرناز. (1383). بررسی نقش خودکارآمدی ادراکشده در عملکرد ریاضی. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 10(3)، 11۵-103.
کبیری، مسعود. (1382). نقش خودکارآمدی ریاضی به همراه متغیرهای شخصی دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه تربیت معلم تهران.
کبیری، مسعود. (1399). برنامۀ رصد کیفیت آموزشی شهر تهران (برکات): تعیین کیفیت یادگیری ریاضیات در دانشآموزان پایۀ ششم شهر تهران (جلد اول، طرح پژوهشی منتشرنشده). ادارۀ کل آموزشوپرورش شهر تهران.
کبیری، مسعود، کریمی، عبدالعظیم و بخشعلیزاده، شهرناز (139۵). یافتههای ملی تیمز 201۵: روند 20 سالۀ آموزش علوم و ریاضیات ایران در چشمانداز بینالمللی. انتشارات مدرسه.
کیامنش، علیرضا و پوراصغر، نصیبه. (1388). بررسی تفاوتهای دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد تحصیلی (خودپندارۀ ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی. مجلۀ روانشناسی دانشگاه تبریز، 13، 192-1۶3.
کیامنش، علیرضا و خیریه، مریم. (1379). سنجش صلاحیتهای پایه: ارزشیابی دروندادها و بروندادهای آموزشی در ایران، پایۀ پنجم ابتدایی (گزارش منتشرنشده). پژوهشکدۀ تعلیموتربیت، وزارت آموزشوپرورش.
مدنی، سیداحمد.، پورسینا، داوود.، امینی، محمد و یوسفینژاد. (1398). تحلیل روابط چندگانه میان مهارتهای تدریس معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درسهای محاسباتی. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 70، ۵۲-31.
نوغانی، محسن.، آهنچیان، محمدرضا و رفیعی، محمدتقی. (1390). تأثیر سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر موفقیت در آزمون سراسری ورود به دانشگاه. جامعهشناسی آموزشوپرورش، 1، 218-191.
Foy, P., & Yin, L. (2016). Scaling the TIMSS 2015 achievement data. In M. Martin, I. Mullis, & M. Hooper (Eds.), Methods and procedures in TIMSS 2015 (pp. 13.11-13.63). Boston: TIMSS & PIRLS International Study Center.
Greaney, V., & Kellaghan, T. (2008). Assessing national achievement levels in education (Vol. 1). World Bank Publications.
Kabiri, M. (2019). BARAKAAT: Program for monitoring educational quality in Tehran - Iran’s first provincial large-scale assessment, UNESCO-NEQMAP website. https://neqmap.bangkok.unesco.org/barakaat-program-for-monitoring-educational-quality-in-tehran-irans-first-provincial-large-scale-assessment/
Kirsch, I., Lennon, M., von Davier, M., Gonzalez, E., & Yamamoto, K. (2013). On the growing importance of international large-scale assessments. In M. von Davier, E. Gonzalez, I. Kirsch, & K. Yamamoto (Eds.), The Role of International Large-Scale Assessments: Perspectives from Technology, Economy, and Educational Research (pp. 1-11). Springer.
LaRoche, S., Joncas, M., & Foy, P. (2016). Sample design in TIMSS 2015. In M. O. Martin, I. V. S. Mullis, & M. Hooper (Eds.), Methods and Procedures in TIMSS 2015 (pp. 3.1-3.37). TIMSS & PIRLS International Study Center and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Lehmann, R. (2006). What should be measured in a cross-national study? In K. Ross & I. Genevois (Eds.), Cross-national studies of the quality of education: Planning their design and managing their impact. (pp. 135-154). International Institute for Educational Planning.
Rutkowski, L., Gonzalez, E., Joncas, M., & von Davier, M. (2010). International large-scal assessment data. Educational Researcher, 39(2), 142.
UNESCO. (2017). Analyzing and utilizing assessment data for better learning outcomes. UNESCO.
Von Davier, M., Gonzalez, E., & Mislevy, R. J. (2009). What is plausible values and why are they useful? In M. von Davier and D. Hastedt (eds.) IERI Monograph Series: Issues and Methodologies in Large-Scale Assessments (Vol. 2, pp. 9-36). IEA-ETS Research Institute.
Wagemaker, H. (2014). International large-scale assessments: From research to policy. In L. Rutkowski, M. v. Davier, & D. Rutkowski (Eds.), Handbook of international large-scale assessment: Background, technical issues, and methods of data analysis (pp. 11-36). FL: CRC Press.
World Bank (2018). World development report: Learning to realize education's promise. World Bank.
Wu, M. (2005). The role of plausible values in large-scale surveys. Studies in Educational Evaluation, 31(2-3), 114-128.