بیرامی، منصور.، هاشمی، تورج.، میرنسب، میرمحمود و کلیایی، لیلا. (1396). اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر کاهش قربانیشدن فلنر دانشآموزان قربانی قلدری. نوآوریهای آموزشی، ۱۶(۶۳)، ۷۵ -۹۰.
حسینی، سید عدنان.، ادیب، یوسف.، فتحیآذر، اسکندر و بابایی، حسن. (1394). تجارب دانشآموزان قربانی ناشی از قلدری. مجلۀ تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 4(۳)، ۲۴۳ -۲۳۲.
رحیمیان بوگر، اصغر و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1387). رابطۀ سرسختی روانشناختی و خودتابآوری با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان بازماندۀ زلزلۀ شهرستان بم. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 14(1 (پیاپی 52)): ۶۲ -۷۰.
رشیدزاده، عبدالله.، بدری، رحیم.، فتحیآذر، اسکندر و هاشمی، تورج. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان فراشناختی بر تابآوری و اهمالکاری تحصیلی. نوآوریهای آموزشی، ۱۸(۱)، ۱۳۹ -۱۵۸.
رضاپور، میثم.، سوری، حمید و خداکریم، سهیلا. (1392). روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاسهای ارتکاب زورگویی و قربانیشدن پرسشنامۀ زورگویی الوئوس در مدارس راهنمایی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، 1(۴)، ۲۱۲ -۲۲۱.
سلطانینژاد، مهرانه.، آسیایی، مینا.، ادهمی، بیانه و توانایی یوسفیان، سمیرا. (۱۳۹۳). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی. اندازهگیری تربیتی، 5(۱۵)، ۱۷ -۳۵.
طولابی، زینب.، صمدی، سعید و مطهرینژاد، فاطمه. (1392). بررسی نقش میانجی عزتنفس و خودکارآمدی در رابطۀ بین سبک زندگی اسلامی و سازگاری اجتماعی جوانان شهر مشهد. مطالعات جامعهشناختی جوانان، 3(9)، ۱۱۵ -132.
عمیدنیا، الهام.، نیسی، عبدالکاظم و سودانی، منصور. (۱۳۸۹). ابراز وجود و میزان سازگاری فردی - اجتماعی در دانشجویان دختر. اندیشه و رفتار روانشناسی بالینی، ۵(۱۷)، ۳۷. -۴۶
فتحیآشتیانی، علی و داستانی، محبوبه. (1388). آزمونهای روانشناختی - ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. انتشارات بعثت.
قدمپور، عزتالله و منصوری، لیلا. (1395). بررسی رابطۀ بین تنیدگی تحصیلی، تابآوری و جرأتورزی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان [مقالة ارائهشده در کنفرانس]. دومین کنگرۀ بینالمللی توانمندسازی جامعه در حوزۀ علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
محمدخانی، شهرام. (۱۳۸۳). مهارت جرئتمندی «ویژة والدین». طلوع دانش.
محمدخانی، شهرام. (۱۳۹۰). مهارت جرئتمندی «ویژة دانشآموزان». طلوع دانش.
معتمدین، مختار و عبادی، غلامحسین. (1392). آموزش ابراز وجود. انتشارات فروزش.
میکائیلیمنیع، فرزانه و مددی امامزاده، زهرا. (1387). بررسی رابطۀ هوش هیجانی -اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان دارای حکم انضباطی و مقایسۀ آن با دانشجویان بدون حکم دانشگاه ارومیه. فصلنامۀ پژوهشهای نوین روانشناختی، ۳(۱۱)، ۹۹ -۱۲۱.
نصیری، محمد و حمیدی، فریده. (1395). اثربخشی آموزش ابراز وجود بر تابآوری و معنابخشی دانشآموزان پسر متوسطۀ شهر اردل. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکدۀ ادبیات و علومانسانی.
نیسی، عبدالکاظم و شهنی ییلاق، منیجه. (1380). تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزتنفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز. علوم تربیتی دانشگاه اهواز، ۸(۱ و ۲)، 11 -30.
هاشمی، شهناز. (1389). تأثیر شیوههای جرأتورزی بر سازگاری اجتماعی. رشد مدیریت مدرسه، ۷۲، ۲۹ -۲۸.
Agasisti, T., Avvisati, F., Borgonovi, F., & Longobardi, S. (2018). Academic resilience: What schools and countries do to help disadvantaged students succeed in PISA (OECD Education Working Papers, No.167). http://dx.doi.org/10.1787/e22490ac-en.
Agbakwuru, C. & U. Stella (2012). Effect of assertiveness training on resilience among early-adolescents. European Scientific Journal, 8(10), 69-84.
Avşar, F., & Alkaya, S. A. (2017).The effectiveness of assertiveness training for school-aged children on bullying and assertiveness level. Journal of pediatric nursing, 36, 186-190.
Betts, C. (2014). Multi-level Analysis of Student and School Level Characteristics Associated with Bullying Victimization in Ontario High School Students. University of Waterloo.
Boket, E.G., Bahrami, M., Kolyaie, L., & Hosseini, S.A. (2016). The effect of assertiveness skills training on reduction of verbal victimization of high school students. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 3 (2), 690-699.
Glew, G. M., Fan, M.-Y., Katon, W., & Rivara, F. P. (2008). Bullying and school safety. The Journal of pediatrics, 152(1), 123-128. e121.
Huitsing, G., Lodder, G. M., Oldenburg, B., Schacter, H. L., Salmivalli, C., Juvonen, J., & Veenstra, R. (2019). The healthy context paradox: Victims’ adjustment during an anti-bullying intervention. Journal of Child and Family Studies, 28(9), 2499-2509.
Felipe, M. T., García, S. d., Babarro, J. M., & Arias, R. M. (2011). Social characteristics in bullying typology: Digging deeper into description of bully-victim. Procedia-social and behavioral sciences, 29, 869-878.
Fox, C. & Boulton. M. (2003). Evaluating the effectiveness of a social skills training (SST) programme for victims of bullying. Educational Research, 45(3), 231-247.
Khalaf, M. A. (2014). Validity and reliability of the academic resilience scale in Egyptian context. US China Educ. Rev. B, 4, 202-210.
Kowalski, R. M. & Limber, S. P. (2013). Psychological, Physicalm and academic correlates of cyberbullying and traditional bullying. Journal of Adolesent Health, 53(1), S13-S20.
Lee, T., & Cornell, D. (2009). Concurrent validity of the Olweus bully/victim questionnaire. Journal of school violence, 9(1), 56-73.
Lin, Y. R., Shiah,I. S., Chang, Y.C., Lai, T.J., Wang, K.Y., & Chou, K.R.(2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical students’ assertiveness, self-esteem, and interpersonal communication satisfaction. Nurse Education Today, 24, 656-665.
Powel, M, D & Ladd, L, D (2010). "Bullying: A Review of the Literature and Implications for Family Therapists". The American Journal of Family Therapy, 38(3), 189-206.
Smith, P. K., Kwak, K. & C Toda, Y. (2016). School bullying in different cultures. Cambridge University Press.
Sokol, N., Bussey, K. & Rapee, R, M (2016). The impact of victims' responses on teacher reactions to bullying. Teaching and Teacher Education, 55, 78-87.
Waxman, H. C., Gray, J. P., & Padron, Y. N. (2003). Review of research on educational resilience (No. CREDE-RR-11). Center for Research on Education, Diversity and Excellence, Santa Cruz, CA. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED479477.pdf.