تحلیل تجربۀ زیستۀ دبیران ورزش از بی‌عدالتی در ورزش مدارس مناطق محروم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران

3 دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

4 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

چکیده

تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی است که به‌صورت میدانی اجرا شده است. روش کیفی مورد استفاده در تحقیق حاضر از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش شاملِ معلمان ورزش در مناطق محروم بودند. برای اجرای کار از روش نمونه‌گیری هدفمند و با رویکرد نمونه‌گیری همگون و درعین‌حال با رعایت حداکثر تنوع نمونه‌گیری استفاده شد. نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد 15 مصاحبه در این خصوص انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل موضوعی استفاده شد. بر اساس نتایج، 5 عامل جسمی، روانی، تربیتی، آموزشی و ورزشی در بی‌عدالتی در ورزش مدارس مناطق محروم تأثیرگذار است. به مدیرانِ فعال در این زمینه پیشنهاد می‌شود با رفع مشکلات پیشِ روی ورزش مدارس در مناطق محروم ازجمله اختصاص بودجۀ بیشتر، نیروی انسانی باانگیزه‌تر و امکانات بیشتر شرایط شرکت دانش‌آموزان این مناطق را در فعالیت‌های ورزشی بیشتر کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of sport teachers' lived experience of injustice in school sports at the deprived areas

نویسندگان [English]

  • Ruhollāh , Aliniā 1
  • Mojtabā Ahmadi 2
  • Zeynolābedin Fallāh 3
  • Tāher Bahleke 4
1 PhD Candidate in Sport Management at Islāmic Āzād University (Gorgān Branch), Gorgān, Iran
2 (PhD), Islāmic Āzād University (Bandar Gaz Branch), Bandar Gaz, Iran
3 (PhD), Islāmic Āzād University (Gorgān Branch), Gorgān, Iran
4 (PhD), Islāmic Āzād University (Gorgān Branch), Gorgān, Iran
چکیده [English]

The present study is one of the qualitative researches that was conducted as the field work. The qualitative method used in this study was phenomenological. Participants included the sport teachers in the deprived areas. Purposeful sampling method was used with homogeneous sampling approach, while observing the maximum sampling diversity. Sampling was done until the theoretical saturation was reached. Finally, 15 interviews were conducted in this regard. The research tool was a semi-structured interview. Thematic analysis was used to analyze the data. The results showed that 5 physical, psychological, educational, training and sport factors are influential on the injustice at the schools' sport in the deprived areas. The principals are suggested to improve the conditions for the students in these areas, so that they could participate in the sport activities by solving the problems of sport at schools in the deprived areas, such as allocating more funds, more motivated manpower and more facilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical
  • Mental
  • Educational
  • Training
  • Sport
ادیب حاج باقری، محسن.، پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش. (1394). کتاب روش‌های تحقیق کیفی. نشر بشری.
بهرامی، شهاب.، قبادی، بی‌تا و محمدی، شیرین. (1398). بررسی عارضه‌یابی ورزش در مدارس مناطق محروم کشور. نشریۀ مدیریت مدرسه، 7(3)، 87-102.
پیری‌زمانه، مسلم.، عباس پور، عباس.، غیاثی ندوشن، سعید.، خورسندی طاسکوه، علی و برزوییان، صمد. (1399). الگوی مناسب کاهش نابرابری آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران. مدیریت مدرسه، 8(4)، 243-219.
حسین‌زاده، علی‌حسین و مومبینی، محمدعلی. (1397). بررسی نقش سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بر نابرابری آموزشی. علوم تربیتی، 25(2)، 213-232.
حمیدی، مهرزاد.، وحدانی، محسن.، خبیری، محمد و علی دوست، ابراهیم. (1396). تدوین استراتژی‌های تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی خانواده و پژوهش، 14(1)، ۳۳-۵۰
رضوی، سید محمدحسین.، شبعانی بهار، غلامرضا و سجادی، سید احمد. (1390). تحلیل عوامل تأثیرگذار در کیفیت‌بخشی درس تربیت‌بدنی مدارس راهنمایی از دیدگاه معلمان ورزش. پژوهش‌نامۀ مدیریت و رفتار حرکتی، 7(14)، 103-113.
رنجبری، شیدا.، آقازاده، اکبر و چمن گلی، عبدالله. (1397). تحلیل موانع فقرزدایی ورزشی در ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 10(5)، 86-63.
زارعی، یعقوب. (1397). تبیین نابرابری‌های نظام آموزشی در توزیع فرصت‌ها؛ مورد مطالعه: استان خراسان جنوبی. مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، 12(4)، 147-174.
سامری، مریم.، حسنی، محمد.، سید عباس‌زاده، میرمحمد و موسوی، میرنجف. (1394). تحلیل وضعیت و ارائۀ الگوی کاهش نابرابری‌های آموزشی و عدالت‌گستری بر اساس آموزه‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی (مطالعۀ موردی دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی). فصلنامۀ علمی تربیت اسلامی، 10(20)، 73-92.
سبحانی‌نژاد، مهدی.، نجفی، حسن و نورآبادی، سولماز. (1396). مفهوم تعالی و نقد وضعیت موجود آن در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ایران. مطالعات ملی، 2(70)، 44-25.
شیرکرمی، جواد و بختیارپور سعید. (1393). ارزیابی نابرابری‌ها در دستیابی به فرصت‌های آموزشی: با مطالعۀ موردی مقطع ابتدایی شهرستان دهلران در سال تحصیلی ۹۰-139۱. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 7(26)، 58-41.
قربانی، سعید.، طیبی، بهمن.، دیلمی، کیانوش.، رحمان‌نیا، غلامحسین و شکی، مسعود. (1399). تأثیر تربیت‌بدنی در مدارس بر انگیزش و رفتار فعالیت بدنی در نوجوانان: بررسی مدل انتقال زمینه‌ای. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(21)، 179-196.
متقی‌شهری، محمدحسن.، غفوری، فرزاد.، هنری، حبیب و شهلایی، جواد. (1398). طراحی الگوی سلامت ذهنی ورزشکاران شرکت‌کننده در ورزش تربیتی. پژوهش در ورزش تربیتی، 7(16)، 17-38.
مظلومیان، سعید و مرادی کوچی، لیلا. (1399). عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی در مدارس مناطق محروم [مقالۀ ارائه‌شده]. نخستین کنفرانس ملی حقوق، فقه و فرهنگ، شیراز.
میرزایی، ایمان.، میرزایی، مرضیه و زارع، علی‌رضا. (1394). بررسی موانع به‌کارگیری فناوری اطلاعات در تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش (نمونۀ موردی: مناطق محروم کشور). پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 44(3)، 133-123.
ناصح، مهتاب.، خبیری، محمد.، جلالی فراهانی، مجید و سجادی، سید نصرالله. (1397). واکاوی بنیان‌های نظری ورزش آموزشی ـ تربیتی و استخراج عوامل زمینه‌ای مؤثر و متأثر از آن. پژوهش در ورزش تربیتی، 6(14)، 93-110.
وفایی‌مقدم، علی.، دوستی، مرتضی.، فخری، فرناز و جعفری، مهران. (1397). بررسی موانع توسعۀ ورزش مدارس استان مازندران. پژوهش‌نامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(28)، 167-182.
Bailey, R., Armour, K., Kirk, D., Jess, M., Pickup, I., Sandford, R., & Education, B. P. (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: an academic review. Research papers in education, 24(1), 1-27.‏
Bjørndal, C. T., & Gjesdal, S. (2020). The role of sport school programmes in athlete development in Norwegian handball and football. European Journal for Sport and Society, 17(4), 362-384.
Camiré, M., & Kendellen, K. (2016). Coaching for positive youth development in high school sport. In In N. L. Holt (Ed), Positive youth development through sport (pp. 126-136). Routledge.
Camiré, M., Rathwell, S., Turgeon, S., & Kendellen, K. (2019). Coach–athlete relationships, basic psychological needs satisfaction and thwarting, and the teaching of life skills in Canadian high school sport. International journal of sports science & coaching, 14(5), 591-606.
Darnell, S. C., Field, R., & Kidd, B. (2019). The history and politics of sport-for-development. Palgrave Macmillan UK.‏
Garner-Purkis, A., Alageel, S., Burgess, C., & Gulliford, M. (2020). A community-based, sport-led programme to increase physical activity in an area of deprivation: a qualitative case study. BMC public health, 20(1), Article number: 1018, https://doi.org/10.1186/s12889-020-08661-1.
Gutiérrez, M., Gil-Madrona, P., Prieto-Ayuso, A., & Díaz-Suarez, A. (2017). Appropriates behaviours in physical education and the sport at school and validation of the questionnaire. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 17(2), 99-110.‏
Heinze, K. L., & Zdroik, J. (2018). School board decision-making and the elimination of sport participation fees. Sport, Education and Society, 23(1), 53-67.‏
He, M., Xiang, F., Zeng, Y., Mai, J., Chen, Q., Zhang, J., & Morgan, I. G. (2015). Effect of time spent outdoors at school on the development of myopia among children in China: a randomized clinical trial. Jama, 314(11), 1142-1148.‏
Holloway, I., & Wheeler, S. (2002). Qualitative Research in Nursing. Blackwell publishing.
Jewett, R., Sabiston, C. M., Brunet, J., O'Loughlin, E. K., Scarapicchia, T., & O'Loughlin, J. (2014). School sport participation during adolescence and mental health in early adulthood. Journal of adolescent health, 55(5), 640-644.
Kristiansen, E., & Houlihan, B. (2017). Developing young athletes: The role of private sport schools in the Norwegian sport system. International Review for the Sociology of Sport, 52(4), 447-469.‏
Lindsey, I. (2020). Analysing policy change and continuity: Physical education and school sport policy in England since 2010. Sport, Education and Society, 25(1), 27-42.
Parkkari, J., Pasanen, K., Jussila, A. M., Oksanen, R., Ojala, A., Autio, K., & Kannus, P. (2017). Sports and exercise safety in finland–live: an implementation program to sport clubs and schools. br j Sports Med, 51(4), 371-371.‏
Sulz, L. D., Gleddie, D. L., Urbanski, W., & Humbert, M. L. (2021). Improving school sport: teacher-coach and athletic director perspectives and experiences. Sport in Society, 24(9), 1554-1573.
Trudeau, F., & Shephard, R. J. (2008). Physical education, school physical activity, school sports and academic performance. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5(1), 10-24.‏